آمار ارقام گردشگری مذهبی در ایران

دانلود پایان نامه

تسریع گردش پول و توزیع عادلانه ثروت و…
و از پیامد های منفی آن می توان به:
افزایش هزینه زندگی ساکنان منطقه
اثرات منفی بر آثر فرهنگی و طبیعی
افزایش مالیات مردم منطقه یا ناحیه
مشاغل فصلی و …
در مجموع بایستی اشاره کرد که نقش صنعت گردشگری در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال نیست این فعالیت اقتصادی می تواند به عوامل محیطی منافع و مزایای مثبت برساند و از سوی دیگر برای حفظ منابع طبیعی و منابع ساخت دست بشر مفید واقع شود همچنین می تواند با شناسای فرهنگ های خاص و ترویج آنها موجب افزایش آگاهی های مردم نسبت به سنت های بومی و محلی شود. طرفداران گردشگری بر این باورند که این فعالیت اقتصادی می تواند تنش های سیاسی را کاهش دهد و برای صلح جهانی عاملی تعدیل کننده بحساب آید.در حالی که مرزهای کشورها کم رنگ می شوددپده ای به نام دهکده جهانی مفهوم و معنا پیدا می کندو بدین گونه دنیا روز به روز کوچکتر و افراد هم به هم نزدیکتر و صمیمی تر می شوند (فرهاد صباغ، 1383).
4-2- مدلی مفهومی از گردشگری مذهبی
در ترسیم مدل مقایسه تطبیقی به عنوان هدف اصلی در بالاترین سطح قرار می گیرد. همچنین بر اساس این مدل کلان شهرهای مشهد، قم وشیراز و در سطح بعدی محصول گردشگری قرار می گیرد. همچنین بر اساس این مدل شاخص جاذبه، شاخص دسترسی، شاخص اقامت، شاخص حمل ونقل، شاخص خدمات پذیرایی، شاخص خدمات درمانی، شاخص خدمات تفریحی و تجاری،شاخص عناصر نهادی و سازمانی به عنوان معیارهای اصلی در سطح بعد قرار می گیرند. شاخص جاذبه شامل دو معیار فرعی (زیارتی و غیر زیارتی)، شاخص حمل ونقل شامل سه معیار فرعی ( مترو، اتوبوس، تاکسی)، شاخص دسترسی شامل چهار معیار فرعی( هواپیما، اتوبوس، قطار، سواری)، شاخص خدمات اقامتی شامل هفت معیار فرعی(هتل، هتل آپارتمان، مهمان پذیر، کمپ، مدارس، زائرسرا، مسافر خانه)، شاخص خدمات درمانی شامل چهار معیار فرعی ( بیمارستان، درمانگاه، اورژانس،داروخانه)، شاخص خدمات پذیرایی شامل سه معیار فرعی( رستوران، کافی شاپ، ساندویچی)، شاخص خدمات تفریحی و تجاری شامل دو معیار فرعی (مراکز خرید، مراکز تفریحی)، شاخص عناصر نهادی وسازمانی شامل چهار معیار فرعی ( دفاتر خدمات مسافرتی، ابزار تبلیغات، مراکز آموزش گردشگری، مدیریت گردشگری) که در سطح پاین تری نسبت به معیار اصلی قرار می گیرند
شکل 3-2 : مدلی مفهومی از گردشگری مذهبی

مطلب مشابه :  رفتارهای شهروندی سازمانی، پنج عامل بزرگ شخصیت، رفتارهای ضدتولید

فصل سوم
گردشگری مذهبی در ایران و جهان
1-3- آمار ارقام گردشگری مذهبی در ایران
طی ۶ ماه اول سال 1391 تعداد ۲ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۲۴۶ نفر گردشگر خارجی به ایران وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه ۴۱ درصد رشد را نشان می دهد. همچنین درآمد حاصل از ورود این گردشگران معادل ۴٫۵ میلیارد دلار است و متوسط اقامت شب حضور در ایران ۳٫۵ شب بوده است.
بیشترین گردشگران به ترتیب، از کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عربستان، کویت، هند و بحرین بوده است. از کشور عراق ۷۰۵ هزار و ۴۰۱ نفر، از آذربایجان ۳۸۹ هزار و ۵۸۴ نفر، از ترکیه ۲۲۶ هزار و ۸۸۳ نفر، از افغانستان ۱۹۷ هزار و ۱۶۱ نفر، از پاکستان ۱۰۵ هزار و ۷۴۹ نفر، از ترکمنستان ۸۰۰ هزار و ۶۱۶ نفر، از عربستان ۷۹ هزار و ۲۱۹ نفر، از کویت ۴۰ هزار و ۸۴ نفر، از هند ۳۶ هزار و ۶۱۵ نفر و از بحرین نیز ۳۰ هزار و ۷۲۰ نفر وارد ایران شده اند.
عمده گردشگران ورودی به ایران گردشگران زیارتی، سلامت، تاریخی، طبیعی و تجاری بوده اند. مقصد مسافران خارجی در ایران: بیشترین استان هایی را که این گردشگران بازدید کرده اند به ترتیب خراسان رضوی، ایلام، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، گیلان، سیستان و بلوچستان و کردستان اعلام کرد.
جدول1-3: ورود گردشگران بین المللی به کشور بر اساس مدل سفر در سال 1388   و 1389
سال
گردشگران ورودی
ورود زمینی
هوایی
دریایی
1388