آمار استنباطی

دانلود پایان نامه

مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند ویژگی و خصیصه ای که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی، می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد (خاکی، غلامرضا، 1379).
در این تحقیق جهت سنجش روایی پرسشنامه ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است.
مقصود از پایانی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله ی زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام “ضریب پایایی” استفاده می کنیم و اندازه ی آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایانی “صفر” معرف عدم پایایی و ضریب پایایی “یک”، معرف پایایی کامل است (خاکی، غلامرضا، 1379).
در این تحقیق برای سنجش پایایی پرسشنامه ها، پس از توزیع پرسشنامه ها و وارد کردن داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS ضریب پایایی (اَلفای کرونباخ) محاسبه گردید. ضریب مورد نظر برای پرسشنامه 81/0 برآورد گردید از میزان پایایی خوبی برخوردار هستند.
آزمون t تک نمونه ای
در آزمون t تک نمونه ای فرض بر این است که داده ها، نمونه هایی از یک جامعه با یک توزیع خاص هستند. پس این فرضیه صفر را مورد آزمون قرار می دهد که آیا نمونه متعلق به جامعه ای با میانگین مشخص است یا خیر.
جهت آزمون نمودن فرضیه های تحقیق، از آزمون t استیودنت استفاده می کنیم. آماره آزمون از فرمول زیر به دست می آید:
معادله ‏41
که در فرمول فوق برابر میانگین فرضیه و برابر میانگین مورد انتظار می باشد، که این مقدار در تمام آزمون های فرضیه این تحقیق برابر 3 است. این عدد میانگین طیف لیکرت می باشد که با توجه به سیر موجود در گزینه ها به صورت صعودی بدست می آید. همچنین S انحراف معیار مربوط به فرضیه مورد آزمون است. چنانچه سطح معنی داری (significance) کمتر از 05/0 باشد، فرضیه صفر رد می شود. یعنی میانگین بدست آمده در فرضیه با میانگین مورد انتظار، اختلاف معنی داری دارد. همچنین اگر فاصله اطمینان 95 درصد اختلاف میانگین شامل عدد صفر نباشد (حد بالا حد پایین ) به معنی رد فرضیه صفر است و در صورتی که بازه شامل صفر باشد فرضیه صفر رد نمی شود.
محاسبات آماری در این تحقیق با استفاده از نرم افزار 18SPSS و آزمون t تک نمونه ای انجام شده است. همچنین از شاخص های گرایش مرکزی در آمار توصیفی همانند میانگین فراوانی واریانس انحراف استاندارد استفاده خواهد شد.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل با توجه به اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه، ابتدا با استفاده از جداول و نمودارها به تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها پرداخته و سپس با استفاده از آمار استنباطی، فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار می گیرند.
تجزیه و تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی
برای آشنائی بیشتر با پاسخ های سؤالات در این قسمت، به تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها پرداخته می شود. جهت توصیف داده ها نیازمند اطلاع از اصطلاحات آماری هستیم که در زیر توضیح داده شده است.
در ستون دوم جداول فراوانی، فراوانی هر رده نشان داده شده است. در ستون بعدی نیز درصد فراوانی این رده (حاصل فراوانی تقسیم بر کل کارکنان ضربدر 100) آمده است. ستون چهارم جدول درصد معتبر (حاصل فراوانی تقسیم بر کل پاسخ ها ضربدر 100) را نشان می دهد. درصد معتبر، درصدی از پاسخگویان می باشند که به سؤال مورد نظر پاسخ داده اند. بنابراین کسانی که به این سؤال پاسخ مناسبی نداده اند از درصد فراوانی کسر خواهند شد. ستون پنجم نیز درصد تجمعی هر یک از رده ها را نشان داده است. درصد تجمعی هر رده حاصل درصد معتبر همان رده به اضافه درصد تجمعی رده قبل می باشد. در مورد جداول و نمودار های زیر ذکر چند نکته ضروری است:
در جداولی که درصد معتبر آمده در نمودار مربوطه نیز از درصد معتبر استفاده شده است.
هر گاه در جداول فراوانی داده بی پاسخی وجود نداشته باشد، مقدار درصد فراوانی و درصد معتبر یکسان خواهند بود و لذا از ذکر درصد معتبر خودداری می شود.
درصد تجمعی فقط زمانی در جداول استفاده می شود که گزینه ها خاصیت رتبه ای داشته و از صعودی به نزولی یا بالعکس مرتب شده باشند.
جنسیت
همان طور که در جدول 4-3 مشاهده می شود از میان 65 نفر پاسخگو، کارکنان مرد 6/84 درصد (55 نفر) و کارکنان زن 4/15 درصد (10 نفر) از نمونه را تشکیل می دهند. لذا کارکنان زن در این نظرسنجی سهم کمتری نسبت به کارکنان مرد دارند.

مطلب مشابه :  دیوان بین المللی دادگستری