اخلاق حرفه ای

دانلود پایان نامه

«عَن رَجُلِ عَن أَبیِ عَبدِاللهِ (علیه السلام) قالَ فِی قَولِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ» «وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ مَا کُنتُ» «قَالَ نَفَّاعاً»
مقصود از «جَعَلَنِی مُبارَکاً». «جَعَلَنِی نَفَّاعاً» می باشد؛ یعنی خداوند عیسی (علیه السلام) را برای مردم بسیار سودمند قرار داد. (کافی،329، ج2، ص 165، ح 111)
در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است:
«هرکس هفت بار خانه ی خدا را طواف کند، خداوند عزّوجّل برای او ثواب شش هزار حسنه می نویسد و شش هزار گناه از نامه ی عمل او محو می کند و شش هزار درجه به او می دهد. آنگاه اسحاق بن عمار اضافه می کند که امام فرمودند: خدا شش هزار حاجت او را بر می آورد. سپس امام فرمود: برآوردن حاجت مؤمن برتر از ده طواف است.» (مجلسی، 1403 ﻫ ، ج71، ص 326، ح 95)
در مورد لزوم توجّه به نارساییها و مشکلات زیردستان و اقدام جهت حلّ آن، امیرالمومنین علی (علیه السلام) خطاب به «مالک اشتر» چنین می فرماید:
«برای مراجعان خود وقتی مقرر کن که به نیاز آنها شخصاً رسیدگی کنی، مجلس عمومی و همگانی برای آنها تشکیل ده و دربهای آن را به روی هیچ کس نبند و برای خداوندی که تو را آفریده تواضع کن و لشکریان و محافظان و پاسبانان را از این مجلس دور ساز تا هرکس با صراحت و بدون ترس و لکنت سخنان خود را با تو بگوید، زیرا من بارها از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) این سخن را شنیدم «ملّتی که حقّ ضعیفان را از زورمندان با صراحت نگیرد، هرگز پاک و پاکیزه نمی شود و روی سعادت نمی بیند.»
سپس خشونت و کندی آنها را در سخن تحمل کن، در مورد آنها هیچ گونه محدودیت و استکبار وامدار که خداوند به سبب این کار، رحمت واسعه اش را بر تو گسترش خواهد داد و ثواب طاعتش را بر تو ارزانی خواهد نمود، آنچه می بخشی به خوشرویی ببخش و خودداری از بخشش را با زیبایی و بیان عذر توأم کن.» (نهج البلاغه، نامه 53)
از این روایت چنین برمی آید که:
الف) این که فرماندهان و مدیران باید زمان مشخصی را برای رسیدگی به حوایج مردم در نظر بگیرند.
ب) هر کس به راحتی بتواند مشکلات خود را به آنان بگوید.
پ) افراد برای طرح مشکلات و احتیاجاتشان در معرض تهدید نیروهای مسلح و اَعوان و انصار مدیر نباشند.
ت) سخنان درشت و دور از آدابِ مراجعان تحمّل شود.
ث) با ارباب رجوع تندی نشود.
ج) اگر حمایت فردی برآورده می شود با خوشرویی و به دور از منّت و کبر و غرور انجام پذیرد.
چ) اگر نمی شود حاجت فردی را برآورد، با زیبایی و بیان عذر، مشکل کار بیان شود تا نسبت به محدودیت و تنگنای که موجب عدم توانایی در حلّ مشکل می شود، آگاه گردد.
از این گفتار به خوبی معلوم می شود که تا چه حدّ، فرمانده و مدیر اسلامی در اخلاق حرفه ای باید به سمت و سوی انسان گرایی تمایل داشته باشد و این امر به معنای واقعی و به دور از هر گونه تزویر و سودجویی است.
سعی و کوشش برای اصلاح میان مردم یکی دیگر از نکته های اخلاقی است که در قرآن کریم اهمیت فوق العاده ای به آن داده شده است.
قرآن مجید می فرماید:
«اِنَّمَا المُؤمِنُونَ اِخوَۀٌ فَاَصلِحُوا بَینَ اَخَوَیکُم وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمُونَ» ( حجرات، آیه 10)
«مؤمنان برادر یکدیگرند. بنابراین میان دو برادر خود صلح برقرار سازید و تقوای الهی پیشه کنید تا مشمول رحمت او شوید.»
و در جای دیگر می فرماید:

مطلب مشابه :  سرمایه‌گذاری خارجی و اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت