ارسال رایگان کتاب برای برخی صاحب نظران و مراکز فرهنگی مانند کتابخانه های عمومی: این روش که معمولاً توسط بسیاری از ناشران اعمال می شود، موجب می شود کتاب زودتر در میان جامعه مخاطب شناخته شود و موجبات نقد و بررسی و معرفی زودهنگام کتاب را نیز فراهم می کند. در بسیاری از نقاط دنیا یکی از عمده ترین مشتریانِ ناشران کتاب کودک را کتابخانه های کودکان تشکیل می دهند. کتابداران کودک معمولاً با دقت اخبار تازه های نشر را دنبال می کنند و برای مجموعه های خود دست به انتخاب می زنند.
2-3-21-11. سایت¬های ناشران: از ره آوردهای دنیای الکترونیکی، داشتن وبگاه های شخصی است که ناشران می توانند برای معرفی، آثار تازه انتشاریافته، تبلیغات، فروش، انتشار اخبار مربوط به بازار نشر و … از آن مدد جویند. در حال حاضر، هر چند همه ناشران از این امکان بهره برداری نمی کنند، بسیاری از ناشران بزرگ و صاحب نام خارجی و تعداد اندکی از ناشران ایرانی، وب سایتهای متنوعی دارند که در آن انتشارات خود را به تفکیک موضوع فهرست کرده و حتی امکان برقراری تماس با نویسندگان و مترجمان آثار با مخاطبان را نیز بعضاً فراهم می کنند. این ناشران همچنین تمامی نقد و بررسی هایی را که در نشریات گوناگون در خصوص کتاب¬های آنان به چاپ رسیده، در سایت خود قرار داده و مشتریان می توانند محصولات آن ناشر را به صورت الکترونیکی خریداری کنند.
2-3-21-12. اهدای جوایز مختلف به کتاب¬ها : در اغلب کشورهای دنیا مرسوم است بنیادهایی در موضوع¬های مختلف، به بهترین¬های منتشر شده در هر حوزه ای جوایزی به صورت نقدی و غیرنقدی اهدا می کنند. این جوایز تأثیر زیادی در ترغیب مخاطبان به خریداری و خواندن آن کتاب دارد و موجب می شود به چاپ¬های چندم برسد. بویژه در خصوص جوایز ادبی این تأثیر دو چندان است و گاهی اوقات ناشران خود از بنیانگذاران و پشتیبانان چنین حرکت¬هایی هستند و بدین وسیله رونقی در بازار نشر ایجاد می کنند.
2-3-21-13. اقتباس¬های ادبی: اقتباس¬های ادبی، یعنی ساختن یک فیلم سینمایی، تئاتر، یا مجموعه تلویزیونی بر اساس یک اثر ادبی، معمولاً موجب اقبال عامه نسبت به آن اثر می شود و در فراگیری و فروش آن نیز تأثیر بسزایی دارد. در بسیاری موارد، پس از اینکه نسخه های سینمایی، تلویزیونی یا انیمیشن این آثار ساخته شد، تقاضا برای خرید و خواندن آنها افزایش می یابد. (هولت، 2004، 31).
به جز روش¬هایی که شرح داده شد، برخی روش¬های بعضاً خلاقانه نیز وجود دارد که به شکلی موردی ممکن است قابل اجرا باشد. چنین روش¬هایی که گاه به صورت محرمانه اعمال شده و از روش¬های اختصاصی ناشر شمرده می شوند، همیشه قابل شناسایی یا اجرا نیستند و بسته به نوع کتاب و گروه سنی مخاطب، می¬توانند متفاوت باشند. برخی از این روش¬ها همان گونه که گفته شد، قابل تعمیم نبوده و بنا به شرایط خاص شکل گرفته اند. به عنوان مثال، گروهی موسوم به «دوستداران فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»، وابسته به شورای کتاب کودک، سال¬ها به شیوه های گوناگون از جمله برگزاری کنسرت، نمایشگاه های هنری، ایجاد خانواده فرهنگنامه، و فروش کالاهای تبلیغاتی به نفع آن، برای کسب منابع مالی و نیز ترویج و حمایت از این اثر فعالیت می کردند. هر چند دوستداران فرهنگنامه چندی پیش در اقدامی خودخواسته به انحلال تن دادند، اما تجربه این گروه در تاریخ نشر، تجربه ای ارزشمند شمرده می شود (انصاری، 1385، 40).
چندی پیش نیز یکی از شرکت¬های وارد کننده کالاهای خانگی، یک کتاب مرجع نسبتاً گران قیمت را از ناشر آن یکجا خریداری کرد تا به ازای خرید یک کالای خانگی، یک دوره از آن را به خریداران خود هدیه کند (طالبی نژاد، 1386، 4).
تکرار این تجربه ها هرچند دشوار است، کمک شایان توجهی به حمایت از بازار نشر و ناشران خواهد کرد. تا زمانی که خرید یک کتاب و هزینه¬های متربط بر آن برای عامه مردم، بویژه طبقه متوسط توجیه نشده و حاضر به اختصاص بخشی از درآمد خود برای خرید کتاب نباشند، باید از این روش¬های کمکی برای رونق بخشیدن به اقتصاد نشر بهره جست.

مطلب مشابه :  نظریات مربوط به اختلالات رفتاری کودکان

دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

(گروه مدیریت نشر و صنایع چاپ)

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت نشر

 

شناسایی عوامل مؤثر بر خرید کتب کودک و نوجوان

به منظور تدوین استراتژی های مطلوب بازاریابی

 

تابستان 1392

پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر خرید کتب کودک و نوجوان به منظور تدوین استراتژی های مطلوب بازاریابی

دسته بندی : داغ ترین ها