انعطاف پذیری

دانلود پایان نامه

«بنابراین، عقل حکم می کند که رفتار نیکوتر سبب نفوذ در دل ها و جلب محبت مردم می شود».
حضرت امام علی (علیه السلام) می فرماید:
«اساس سبک عقلی، درشتی کردن با مردم است و هر کس با سختی و درشتی با مردم رفتار کند، پشیمان شده و خواسته هایش سخت و دشوار شود.» (مجلسی، 1403ﻫ ، ج2،صص 218 و 458)
خداوند نیز در قرآن می فرماید:
«فَبِما رَحْمَۀٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ…» (آل عمران، آیه 159)
«به برکت رحمت الهی با آنان نرم خو و مهربان شدی و اگر تندخو و سنگ دل بودی قطعاً از اطراف تو پراکنده می شوند.»
درشتی کردن وبا مردم نداشتن نرمی وآرامش در سخن گفتن وعادت بلند صحبت کردن به ویژه در حین انجام وظیفه که مردم انتظار ملاطفت وراهنمایی دارند،از وقار وهیبت فرمانده ومدیر می کاهد،زیرا آن را نشانه بی ادبی و کم خردی می دانند ونتیجه منفی نصیبش می شود.
«گذشت»یکی دیگر از جلوه های «مدارا»است.اگر بنا باشد در مقابل هرمسئله فرمانده ومدیر حساسیت وسرسختی نشان دهد وهر حرف را به دل بگیرد واز هیچ چیز نگذرد، پدید آمدن ناهنجاری در زندگی جمعی و حوزه مدیریتی ،حتمی است.تحمل کردن ناسازگاری دیگران پدید آورنده سازگاری است.اگر بدی را با بدی وتندی را باتندی جواب دهیم ،مشکلات بالا می گیرد.گاهی باید چشم را بست وبعضی رفتارهای آزار دهنده وناراحت کننده دیگران را نادیده گرفت،یا در گذشت وبخشود،تاریشه بحران در روابط بخشکد.بالاتر از این چشم پوشی آن است که بدرفتاری های دیگران را با خوش رفتاری مقابله کنیم،نه مقابله به مثل ،بلکه مقابله به بهتر وبرتر.
این اوج کرامت نفس واخلاق والا وپیامبرانه است که می سزد در فرماندهان ومدیران تجلّی یابد.
3-6- انعطاف پذیری و پرهیز از خودمحوری:
خطرناک ترین روحیه ای که فرمانده در اثر ابتلا به خودپسندی و تکبر می یابد، دیکتاتوری و استبداد اوست. توجه به نگرشها و اندیشه های دیگران سبب می شود که انسان از گرایش به جزئی بودن و خودکامگی دور ماند. هر مدیری می تواند با پی بردن به اندیشه ها و پیشنهادهای همکارانش، بهره ی فراوانی به دست آورد اما جهت استفاده درست از نظریات دیگران باید از تواناییهای ظریف تشخیص و تمیز برخوردار باشد. قدرت واقعی فرمانده یا مدیر ناشی از زور و استبداد نیست، بلکه منبعث از اطلاعات آگاهانه افراد است. برای اجرای دستورات و قوانین باید انسان را قانع کرده بطور کلی، مدیران باید این فرمان الهی را دستور کار خود قرار دهند، آنجا که می فرماید:
«اَلَّذینَ یَسْتَمِعُونَ القَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ اَحسَنَهُ اُولیئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللهُ وَ اُولیئِکَ هُمْ اُولُوا الاَلْبابِ» (زمر،آیه 18)
«آنان که می شنوند سخن را پس پیروی می کنند بهترش را؛ آنان اند که رهبریشان کرد خدا و آنان اند دارندگان خردها.»
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:
«و بپرهیزید از خودپسندیدن و به خودپسندی مطمئن بودن و ستایش را دوست داشتن» (نهج البلاغه، نامه 53)
در چنین حالتی فرمانده و مدیر همه معیارهای حق و منطق و ملاک عدل و اخلاق را زیرپا می گذارد و برای کسب قدرت بیشتر و اعمال آنان به هر عمل نادرست و ظالمانه ای دست می یازد.
3-7- انتقادپذیری با روحیه باز:
از نشانه های یک مجموعه ی انسانی سالم و مدیریت صحیح، وجود روحیه ی انتقاد و انتقادپذیری است. فرمانده و مدیر باید روح انتقادپذیری را در رابطه با افراد تحت امر در خود ایجاد نماید. چنانچه در یک مجموعه، رابطه ی زمامداران با مردم و بالعکس، رابطه ای مبتنی بر نصیحت و خیرخواهی و بیان معایب و محاسن امور در جهت به گزینی و اصلاح باشد، آن مجموعه رشید و رو به کمال است و فقدان چنین رابطه ای موجب تباهی و سقوط است.
فرماندهان و مدیران باید طوری خود را بسازند که بتوانند در عقول دیگران شرکت داشته و از آن ها استفاده کنند.
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:
«مَن شاوَرَ الرِّجالَ شارَکَها فی عُقُولِها» (نهج البلاغه ، حکمت152)

مطلب مشابه :  انقلاب اسلامی ایران، جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی