جمهوری آذربایجان

دانلود پایان نامه

4-7-5-3-مهاجرت های سیاسی
برخی از مهاجرت ها به دلایل سیاسی روی داده است مانند مهاجرت سران جمهوری تالش مغان پس از سقوط جمهوری و گروهی از افرادی که درگیر این موضوع بودند.مقصد اول این گروه ها روسیه بوده است اما پس از آزادی و تبعید علی اکرم همت اف(رییس جمهور تالش مغان) به هلند مهاجران بعدی به او پیوستند که بر تعدادشان همچنان افزوده می شود. درعید نوروز در عید قربان،در سال نو میلادی،سنت(ختنه سوران)،عروسی در روسیه و در ده اگر هر دو آنجا باشند در ده نمی گیرند.
4-8-مذهب در تالش شمالی
4-8-1-شیعه و سنی
در دوران شوروی مذهب مخفی بود، پس از استقلال آذربایجان هویت ها ی مذهبی آغاز به نمایان شدن نمودند. تالش های شمال 95 درصد شیعه جعفری هستند و 5 درصد سنی شافعی اند که در آستارا و اطراف آستارا ساکن اند. با اینکه تعداد اهل تسنن در تالش شمالی نسبت به اهل تشیع کم هستند اما اقلیتی چشم گیرند و حتی مطمع نظر و برنامه ریزی گروههای وهابی و سلفی نیز بوده اند هرچند اکثریت قاطع شان با شیعیان تالش تعامل سازنده و برادری دارند اما خبر هایی مبنی بر حضور تعداد اندکی از آن ها در سوریه و در جمع گروه های رادیکال سنی گزارش شده است.
4-8-2-نورچی ها
فتح الله گولن(متنفذ و سرمایه دار بزرگ ترکیه) مدارس وکالج پیشرفته در آذربایجان و مناطق تالش نشین تاسیس کرده است که به زبان انگلیسی و ترکی است و به موازات علم عقاید نورچی و ترکیه گرایی تبلیغ می شود. این مدارس خصوصی (پولی) و از نظر آموزشی سطح بالایی دارند.نورچی ها پیروان طریقتی اسلامی هستند، فتح الله گولن از حامیان این طریقت است گروهی از تالشان که بعد از استقلال آذربایجان به ترکیه رفتند. پس از باز گشت گروهی پان ترکیست و گروهی نورچی گشته بودند. گرایش به نورچی هم میان شیعیان بوده هم میان سنی ها.
4-8-3- مسیحیان
پس از استقلال آذربایجان تبلیغات برای دین مسیحیت در آذربایجان به طور آشکاری بیشتر شده است.ایراده ملک اوا از تالش های مسیحی ساکن باکو است که از مبلغان این دین است. ترجمه انجیل به تالشی و همچنین دوبله فیلم مسیح به زبان تالشی از جمله فعالیت ها جهت جذب تالشان در بیست سال اخیر به مسیحیت بوده است. چند دعای مسیحی هم به شکل ترانه به زبان تالشی ساخته شده است. گروه اندکی از تالشان مسیحی گشته اند. در دهستان «تالش» در قره باغ همه مسیحی اند.البته اینها ساکنانی هستند با اعقاب تالش که از نظر فرهنگی، زبانی و دین میان ارمنی ها آسمیلاسیون شده اند اما از اصالت تالشی خود آگاهند.
4-9-اقتصاد در تالش شمالی
تا قبل از1861 نظام برده داری در روسیه وجود داشت .کارگران خرید و فروش می شدند و آزاد نبودند بعد 1861 نیز نظام ارباب رعیتی حاکم بود بدین شکل که رعایا به زراعت و دامداری مشغول بودند به خان مالیات می دادند. بعد انقلاب اکتبر زمین ها را بین رعایا تقسیم کردند.زمین را ابتدا به ملت دادند دوباره دولت پس گرفت.در دوره ی شوروی کالخوز ساوخوز ایجاد شد و زراعت اشتراکی گشت.زمین های کشاورزی برنج به باغ های لیمو،کشتزارهای چای و باغ ها ی میوه تبدیل گشت این پروسه در دهه 70 انجام شد.اکنون زمین زراعی برنج بسیار ناچیز است. دامداری نیز تا حد زیادی افول کرده است. در دوره شوروی پرتقال لیمو و انار ،چای زیاد کشت می شد و میوه فیخوئا از آرژانتین وارد و کشت شد.بعد استقلال آذربایجان ساوخوز کالخوز از بین رفت و زمین ها را به مردم بازگرداند.(تنها زمین های اطراف خانه را) به دلیل رکود اقتصادی و نبودن کار مهاجرت های کاری به روسیه آغاز گشت.همراه با رشد اقتصادی آذربایجان در دهه ی اخیر منطقه تالش نیز رشد کرده است.رایون لنکران به رایون اقتصادی لنکران تبدیل گشته است. سرمایه گذاری مبارز منسیم اف(تریلیاردر تالش) در اقتصاد ناحیه تالش تاثیر محسوس داشته است. مبارز منسیم اف یکی از بزرگترین شرکت های کشتیرانی ترکیه را دارد.کشتی های او با نام لنکران در دریای خزر نیز کشتیرانی می کنند. او در ساخت فرودگاه لنکران نیز نقش موثر داشته است.پالسود کارخانه لبنیات بزرگی است که منسیموف ایجاد کرد.
«شهر تاریخی لنکران در توسعه اقتصادی منطقه دارای اهمیت بسیار و مرکز مهم صنایع و مرکز فرهنگی و محل تلاقی راهها ست. حدود 90 درصد از چای جمهوری آذربایجان و بیش از نیمی ازمحصول سبزی و جالیزی و 20 درصد محصول انگور این جمهوری در این منطقه تولید می شود»(امیراحمدیان ص382)
در دهه اخیر امکانات اولیه همچون آب، برق ،گاز و آسفالت به نقاط مختلف تالش غیر از روستاهای دور دست کوهستانی رسیده است. از این منطقه کالاهایی چون تره بار، شراب، انگور، صادر و کود،ماشین آلات و فراورده های نفتی وارد می شود(امیر احمدیان ص 382)
در نفت چاله پالایشگاه نفت موجود است. اما هنوز صنایع بزرگ همچون خودرو سازی در تالش وجود ندارد.از سرمایه گذاران در پروژه های ناحیه تالش می توان در درجه اول ترکیه و اخیرا ژاپن را نام برد. اخباری مبنی بر حضور اسرائیل و بررسی منطقه برای سرمایه گذاری می رسد که به نظر می رسد بیشتر پوششی بوده برای اقدامات جاسوسی اسرائیل از ایران در این منطقه که بیشترین پیشروی را در مرز ایران دارد ،اقدامات نظیر تاسیس ایستگاه های شنود در نقاط مختلف.
4-10-توریسم ، اکو توریسم و مکان های زیارتی ، سیاحتی تالش شمالی
در تالش شمالی دو قرق طبیعی یا منطقه محافظت شده وجود دارد. به نام های هیرکان و قزل آقاج که در آن ها انواع کمیاب گیاهی و جانوری محافظت می شود. از مکان های توریستی طبیعی می توان به نقاط زیر اشاره کرد: در ورگه دیز یک آبشار معروف است.در ارچوان چشمه جوشانی به نام« سوته هونی» هست که آب و گاز باهم از زمین می جوشد و خارج می شود آب به دلیل وجود گاز با کبریت زدن آتش می گیرد. درماسالی آب گرم وجود دارد که مردم برای درمان و استراحت به آنجا می روند. کوهستانهای،بارزکوهبارزاو،پشته سر از ییلاقات خوش آب و هوای تالش شمالی است.ازنقاط تاریخی توریستی می توان به قلعه «بله بوری» ، قلعه شیندان، زندان لنکران که از دوره ی خانات تالش و از روسها باقی مانده.مایاک :(فانوس دریایی) که از دوره روسها باقی مانده اشاره کرد. از مکان های مذهبی و سیاحتی می توان به زیارتگاه «مشخون » ،«تاره دی تربه» مقبره شیخ زاهد هر سه در در آستارا و بوبوگیل در لریک اشاره کرد. در کنار مکان ها ی مذهبی و توریستی یاد شده تعدادی ساناتوری( استراحتگاه) در لنکران، لریک و شهرهای دیگر در سواحل و جنگل ها تالش وجو دارد که پذیرای گردشگران اند.
4-11-احزاب در آذربایجان و تالش شمالی
از احزاب معروف در دوره زولفقار احمد زاده رهبر جنبش فرهنگی تالش در بحبوحه انقلاب اکتبر حزب همت بود که او و گروهی از تالش ها نیز عضو آن حزب بودند. حزب دیگر حزب مساوات بود که حزب محمد امین رسول زاده بود و حزبی پان ترکیستی و مورد حمایت دولت عثمانی بود و تالشان در مقابل این حزب قرار گرفته بودند. هم اکنون رییس حزب مساوات عیسی قنبر است. آنها افکار رسول زاده را ادامه می دهند.در سال های آخر شوروی در جمهوری های 15 گانه جبهه خلق توسط ناسیونالیست ها تشکیل و قدرت گرفته بود.در آذربایجان ابولفضل ایلچی بگ رییس این جبهه بود. حزب حاکم آذربایجان اسمش یاپ (ینی آذربایجان پارتی) یعنی حزب آذربایجان جدید به رهبری الهام علی اف است.از احزاب دیگر می توان به حزب کمونیست،حزب سوسیال دمکرات،اسلام پارتیا سی(ثبت نشده)،ینی مساوات،رئال حرکات(طالبان دموکراسی) و حزب برابری ملل آذربایجان یا حزب تالش نام برد که از طرف حکومت لغو شده است. «خالگ جبهه سی» مجموع احزاب اپوزوسیون بود که در انتخابات فرمایشی تنها دو درصد رای آورد جمیل حسنلی از جلیل آباد کاندید این جبهه بود.مهدی بگ صفراف رییس جمعیت اتحاد آذری و تالش از او حمایت می کرد و مخالفان را در یک شورای ملی جمع کردند. این جبهه خلق متفاوت است با جبهه خلق با گریشات پان ترکیستی که سابقا توسط ایلچی بگ اداره می شد.
4-12-جریان های سیاسی در آذربایجان و در تالش
4-12-1-جریان حاکم
«آذربایجانچلق» این ایده و مشی توسط حیدرعلی اف پیگیری می شد که توسط پسرش ادامه می یابد و اساس آن بر اذربایجانی گرایی است به این ترتیب که همه ساکنین جمهوری آذربایجان را آذربایجانی و زبان همه را آذربایجانی می نامد. این ایده کوشش می کند هویت ملی را بر اساس آذربایجانی بودن تعریف کند.این خط مشی مستقیما به ترک بودن اشاره نمی کند اما عملا ترکی را معادل آذربایجانی قلمداد می کند.پان ترکیست ها به این خط مشی اعتراض دارند و می گویند ما ترکیم و حکومت باید روی استفاده از واژه های ترک و ترکی تاکید داشته باشد.اقوام دیگر و بومیان قدیمی آذربایجان نیز از نادیده گرفتن شدن و ابهام این واژه که عملا محو هویت آن ها و جایگزینی تدریجی هویت و زبان ترکیرا در پی دارد معترض اند. چرا که در تعریف آذربایجانی بودن زبان و فرهنگ آن ها جایی ندارد.یکی از اهداف جریان آذربایجانچلق آسمیلاسیون قوم تالش است که در منطقه تالش پیگیری می شود.
4-12-2-جریان پان ترکیسم
پان ترکیسم جریانی است با بیش از صد سال سابقه که ریشه های آن به اواخر دوره ی عثمانی و تشکیل مجمع های ترک گرا مانند« ترک های جوان »در اوائل قرن بیستم در دولت عثمانی باز می گردد و تئوریسین هایی همچون ضیاء گوک آلپ داشته است و رویای تشکیل امپراطوری توران از اقوام آلتایی،ترک و مغول منشاء نیروی پان ترکیسم بوده است. پان ترکیسم از عواملی بوده که در تشکیل کشور ترکیه براساس ناسیونالیسم ترکی و تشکیل کشور آذربایجان با مشی اتحاد دو آذربایجان شمالی و جنوبی موثر بوده است. در آذربایجان حرکت محمد امین رسول زاده به دلیل استفاده از اسم آذربایجان برای اراضی شمال ارس که تا پیش از 1918 تالش، آران و شروان نامیده می شد و کسب حمایت از ترک های عثمانی و سعی در نهادینه کردن زبان و فرهنگ ملی ترکی در این اراضی در این راستا ارزیابی میشود. پس از فروپاشی شوروی ایلچی بگ رییس جبهه خلق به شدت این ایده را پیگیری می کرد و از تشکیل آذربایجان بزرگ با تجزیه آذربایجان ایران و پیوستن به جمهوری آذربایجان سخن می گفت وی در سال 1992 رییس جمهور آذربایجان گشت که پس از یک سال به مرگ مشکوکی بر اثر بیماری در ترکیه در گذشت. مساوات از احزابی است که جریان پان ترکیست را پیش می برد. پان ترکیست ها در حال حاضر بسیار به حکومت نزدیک اند و پس از مرگ حیدر علی اف و روی کار آمدن پسرش بیش از پیش فعال گشته اند. هم اکنون شبکه «گون آز تی وی» (تلوزیون آذربایجان جنوبی) که از باکو پخش می شود به شدت در حال ترویج افکار پان ترکیستی با هدف تجزیه ایران است.
4-12-3-جریان اسلامی

مطلب مشابه :  پایگاه اطلاعات