رفتارهای اخلاقی

دانلود پایان نامه

2- «اَلْفَقْرُاَمانَهٌ فَمَنْ کَتَمَهُ کانَ عِبادَهً» فقر امانتی است و هرکه آن را پوشیده دارد عبادتی باشد.
3- « لِکُلَّ شَیءٍ مِفتاحٌ وَ مِفتاحُ الجَنَّهِ حُبُّ الْمَساکینِ وَ الْفُقَراء ِ؛ هرچیزی را کلیدی است و کلید بهشت دوستی مستمندان و فقیران است.».
4- امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که سلامتی را دوست دارد باید فقر و نداری را اختیار نماید وکسی که راحتی و آسودگی خواهد باید زهد و بی رغبتی دنیا را اختیار کند. این حدیث حضرت زهد و بی رغبتی به دنیا را گوشزد می نماید .چرا که هر کس در دنیا دارایی اش کمتر و اندوخته مالی اش ناچیز تر باشد حساب و کتابش نیز آسانتر است . فردی که فقر را از روی اختیار انتخاب کرده است دیگر دغدغه جمع مال ندارد و بیش از آنچه در اندیشه اندوخته های مادی باشد فکرش مشغول امور اخروی می گردد و خود را با سعادت ابدی همراه می سازد.
5- رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمودند: «سائِلوُا الْعُلَما وَ خاطِبوُا الْحُکَما وَ جالِسوا الْفُقَرا»
6- سُئِلَ عَنِ النَبی صَلّی الله عَلَیهِ وَ اٰلِه مَا الْفَقْرُ؟فَقالَ خَزانَهُ مِنْ خَزائِنِ اللهِ . قیلَ ثانیاً؛ یا رَسوُل ُالله مَا الْفَقْرُ؟ فَقالَ کَرامَهُ مِنَ الله. قیلَ ثالِثاً: مَا الفَقْرُ؟ فَقالَ عَلیهِ السَلام: « شَی لا یعْطیه اللهُ اِلّا نَبِیاًء مُرْسَلًا اَوْ مُؤمِناً کَریماً عَلی اللهِ تَعالیٰ.» از پیامبر بزرگوار صلی الله و علیه و آله سوال شد که فقر چیست؟حضرت فرمودند:گنجی از گنجهای الهی.دوباره از حضرت سوال شد فقر چیست ؟حضرت پاسخ دادند :کرامتی است از جانب خداوند متعال.و هنگامی که برای سومین بار از حضرت سوال شد ،حضرت فرمودند:فقر چیزی نیست مگر اینکه خداوند آن را به انبیا و اولیاء و بندگان مومنش عطا می فرماید.
7- رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند: «‏ الْفَقْرُ فَخْرِی وَ بِهِ أَفْتَخِرُ عَلَى سَائِرِ الْأَنْبِیاءِ ؛ فقر افتخار من است و من به وسیله آن بر همه انبیاءافتخار می کنم. ». به نظر می رسد فقر در این روایت و امثال آن می تواند به معنای فقر انتخابی یا زهد باشد؛ یعنی هدف از بیان این جمله آن باشد که منِ پیامبر به عنوان رهبر جامعه اسلامی به زندگی فقیرانه و در سطح زندگی عموم مردم افتخار می کنم. فقری که خود آن را برگزیده ام تا مرهمی باشد بر دل های فقرای شکیبایی که در راه اعتلای حق و برای طرفداری از آن، زندگی سخت و مشقت بار را بر خود هموار کرده اند.
اما آنچه مورد ستایش قرار گرفته است در واقع خود فقر نیست، بلکه مؤمنی است که دچار فقر شده و از ایمان خود بیرون نرفته است؛ و به همین جهت در حدیثی از امام علی بن ابی طالب چنین آمده است: «اَلْفَقْرُ اَزْینُ لِلْمُومِنِ مِنَ الْعِذارِ عَلیٰ خَدِّ الْفَرَسِِ ؛ فقر، مؤمنان را بیشتر می آراید تا دنباله لگام ،گونه اسب را »پس آنچه مدح شده است، مؤمن صالحی است که در هنگام مبتلاشدن به فقر، زهد را سیره خود قرارمی دهد و در نتیجه از حالت اعتقادی خود خارج نمی گردد، و در اعمال دینی خود سستی روا نمی دارد.
2-1-3-2 – نکوهش فقر و فقرا:
احادیث وارده در باب نکوهش فقر و فقرا اشاره به حقارت شخص فقیر و پیامدهای سوءآن بر رفتارهای اخلاقی و اجتماعی فرد فقیر دارد.که برخی از آنها عبارتند از:
1- الْفَقْرُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ‏؛ فقر سخت تر از قتل است.
2 ـ اَلَفقرُ ینسی : فقر و نداری فراموشی آورد. ( چون شخص فقیر فکرش پیوسته متوجه مشکلات زندگی است)
3 – اَلقَبرُ خَیرٌ مِنَ اَلفَقرِ : گور بهتر از فقر است .
4ـ اِظها رُ التَّبَاؤُسِ یجلِبُ الفَقرَ : اظهار فقر و پریشانی سبب جلب فقر می گردد .
5ـ اَلعُسرُ یشینُ الأخلاقَ وَ یوحِشَ الرِّفاقَ : تنگی و فشار زندگی خوی و خصلت ها را زشت گرداند و رفیقان را به وحشت اندازد .
6ـضَرُورَهُ اَلفَقرِ تَبعَثُ عَلی فَظیعِ الاَمرِ :ضرورت و ناچاری فقر و نداری آدمی را بر کار زشت و رسوا وادارد.
7ـ اِنَّ اَلفَقرَ مِذَلَّهٌ لِنَفسِ مِدهَشَهٌ لِلعَقلِ جالِبٌ لِلهُمُومِ : به راستی که فقر و نداری وسیله خواری جان و سرگردانی عقل و جلب اندوهها است .
8- قالَ النَّبِی (صلی الله و علیه و آله) :‏ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى إِبْرَاهِیمَ( علیه السلام) خَلَقْتُکَ وَ ابْتَلَیتُکَ بِنَارِ نُمْرُودَ فَلَوِ ابْتَلَیتُکَ بِالْفَقْرِ وَ رَفَعْتُ عَنْکَ الصَّبْرَ فَمَا تَصْنَعُ قَالَ إِبْرَاهِیمُ یا رَبِّ الْفَقْرُ إِلَی أَشَدُّ مِنْ نَارِ نُمْرُودَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَبِعِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا خَلَقْتُ فِی السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أَشَدَّ مِنَ الْفَقْرِ.
پیامبر «صلی الله و علیه و آله »: خداى متعال به ابراهیم «ع» چنین وحى کرد: «اى ابراهیم! تو را آفریدم و به آتش نمرودت آزمودم، اگر تو را به فقر مى‏آزمودم و صبر را از تو مى‏گرفتم چه مى‏کردى؟» ابراهیم گفت: «پروردگارا! فقر از آتش نمرود سختتر است.پس خداوند متعال فرمود به عزت و جلالم سوگند خلق نکردم در آسمان و زمین چیزی بدتر از فقر (و تهیدستی).
و نتیجه آن که خواستار فقر شدن در دعاها نیامده است، بلکه در بیشتر آنها پناه بردن به خدا از فقر آمده است و این خود دلیل بر آن است که فقر امر مطلوبی نیست.
2 -1-4- فقر از دیدگاه سرمایه داری:
دراقتصاد سرمایه داری فقیر کسی است که از حداقل امکانات زندگی بهره مند نیست . بنابراین هنگامی که شخص از آن مقدار امکانات برخوردار شود و نیازهای ضروری او برطرف گردد از فقرخارج شده است ولو از رفاه بهره نداشته باشد و درنهایت سختی اقتصادی و خواری اجتماعی به زندگی ادامه دهد.
یکی از تعریف های کلاسیک فقر؛ این پدیده را ناتوانی در دستیابی به استاندارد حداقل زندگی می داند وآن را با محاسبه نیازهای مصرفی پایه یا درامد لازم برای تامین نیازها می سنجد. ازطرف دیگرتعریف مارکسیستی حاکی از آن است که فقر ازچگونگی مناسبات اجتماعی ناشی می شود که ازیک سو دستمزدها وسطح مصرف را دربرابرسود و انباشت سرمایه پایین نگه می دارد وازطرف دیگربرشمار بیکاران می افزاید. مارکس می گوید : قانون فقر بر پایه بیکاری استوار بوده که پیداش آن رهاورد جایگزین شدن آلات و ابزار مدرن در جریان تولید بجای کارگران می باشد . زیرا هر دستگاهی و یا هر تجدید نظری در دستگاه که منجر به خودکار شدن آن گردد تعدادی از کارگران را بیکار می کند و به خیابانها می ریزد……پس به دنبال آن فقر و بیچارگی شیوع پیدا می کند و سایه مرگ بر همه جا گسترده می شود. و بالاخره عللل نیازمندی و فقر و محرومیت که به نظر مارکس بر جامعه سرمایه داری سایه افکنده است این است که نیازمندی و محرومیت و هرگونه فقر و سرگردانی از تجویز مالکیت خصوصی ابزار تولید سرچشمه نگرفته است بلکه از شکل سرمایه داری مالکیت خصوصی ابزار تولید پدید آمده است . شکلی که بوسیله غارت و چپاول ،ابزار تولید را به مالکیت خصوصی در آورده است . همچنین افزایش فقر و بینوایی به این علت بوده که جامعه سرمایه داری در کنار مالکیت خصوصی اصل مالکیت عمومی را مردود شمرده است و باور ندارد که لازم است تصرف مالکین نسبت به اموالشان در دایره خاصی محدود باشد.

مطلب مشابه :  پساساختارگرایی