عوامل روان شناختی

عوامل روان شناختی

عوامل روان شناختی

کسب موفقیت تحصیلی مستلزم توجه به تمام نیازها از جمله نیاز جسمی، عاطفی، اجتماعی و… است. آگاهی خانواده ها از روش صحیح تغذیه و استراحت صحیح دانش آموز می تواند در موفقیت تحصیلی وی مؤثر باشد.پاسخ دادن به درس، امتحان، کسب رتبه ی برتر در کلاس و…برای دانش آموز اضطراب آور است و از آن جا که داشتن آرامش موجب می شود تا بتواند از تمام توانایی ها به صورت کامل استفاده کند آگاهی از تکنیک های کسب آرامش در مواقع بروز اضطراب نقش مؤثری در موفقیت تحصیلی دارد.خانواده ها باید بر روی این موضوع به اندازه ی کافی کار کنند و شیوه های برخورداری از آرامش را به فرزندان خود بیاموزند.
-مدیریت زمان
موفقیت تحصیلی در گرو توجه به «عامل» زمان است؛ زمان صحیح برای برنامه ریزی، مطالعه، استراحت، مرور درس ها و از همه مهم تر مدیریت زمان در جلسات آزمون ها.
دانش آموزانی هستند که با داشتن اطلاعات علمی بسیار بالا به دلیل ناآشنایی با مدیریت زمان در جلسه ی امتحان فرصت نمی کنند به تمام سؤالات پاسخ دهند.معلمان باید به خاطر داشته باشند که دانش آموز فقط با داشتن اطلاعات علمی نمی تواند در امتحانات موفق شود و باید چگونگی مدیریت زمان را به اشکال مختلف به وی آموزش داد.
اختلالی که پیشرفت تحصیلی را کند می‏کند!
یکی از ضرورت‏های نظام آموزش موفقیت آمیز، گسترش مهارت های تحصیلی لازم در دانش‏آموزان است.تفاوت در استعدادها و قابلیت ‏های عامل تعیین کننده تفاوت بین دانش‏آموزان قلمداد و در نتیجه راهبردهای اندکی برای رفع نقایص و مشکلات یادگیری به آنان ارائه می‏گردد اما در سال های اخیر به ویژه با مطرح کردن دیدگاه های شناختی و خیره پردازی، نظرات جدیدی درباره مشکلات و نارسایی‏های یادگیری ارائه گردیده است.
وی افزود: تحقیقات نشان می‏دهند آموزش‏های شناختی به دانش‏آموزان در دبستان باعث می شود که دانش‏آموزان مطلب را بهتر فهمیده و در موقعیت ها وقتی با مساله ای روبرو می‏شوند، دچار سردرگمی شناختی شده و با درگیر شدن با مساله، سرعت یادگیری آنها نیز در مقایسه با قبل از اجرای آموزش بالا می‏رود.
قاسمی (1391) تصریح کرد: دانش‏آموزانی که در خواندن مشکل دارند و خواند به عنوان بنیادی‏ترین مهارت تحصیل تحت تاثیر عوامل روان شناختی قرار دارد و در سطح آموزش عالی به عنوان یکی از ابزارهای مهمی فرهنگی محسوب می‏شود، بدون هیچ شکستگی، مهارت خواندن می‏تواند یادگیری‏های بنیادی را افزایش داده و توانایی های تحصیلی را در سطح بالاتر ارتقاء دهد.دانش‏آموزانی که از توانایی خواند بالایی برخوردارند به راحتی می‏توانند پیشرفت تحصیلی فزاینده‏ای را به نمایش بگذارند و از طریق موفقیت آموزش خود را تضمین کنند.
وی خاطر نشان کرد: عناصر اصلی خواند را می‏توان به چند بخش تقسیم بندی گردد.
1- درک از خواندن
2- درک لغوی از خواندن و نظیر حافظه فعالی و توانایی را می‏توان نام برد و دانش‏آموزانی که در زبان شفاهی و خواندن مشکل دارند اغلب در نوشتن نیز مشکلاتی دارند چه بسا دچار ضعف در روان نوشتن، کند نویسی، نوشتن حروف به صورت شلوغ و در هم بر هم هستند که می‏تواند در سطح یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر گذار باشد و باید این موضوعات توسط یک روانشناس بررسی شود و نسبت به بهبود این نواقص اقدامات لازم انجام شود.
روش مشارکتی جیگ ساو
اگر به گذشته برگردیم و نگاهی گذرا به تدریس در زمان‏های گذشته داشته باشیم تدریس را انتقال معلومات دانسته و حال این که در عصر جدید تدریس به معنای تفهیم مطالب است که خود جای بسی تأمل دارد. بدیهی است معلم خوب شخصی است که از راه‏های تفهیم به دانش‏آموز (تدریس) را دانسته و نه اینکه فقط به فراگیران انتقال معلومات دهد که در اینجا فرق بین تدریس خوب و انتقال معلومات به خوبی قابل‏لمس است. کارل راجز می‏گوید: همان طور که در روان درمانی روان شناس صرفا به بیماری کمک می‏کند تا مشکلات خودش را بشناسد و به چگونگی رفع آن مشکل نیز پی ببرد در تدریس نیز دانش‏آموز خودش مطالب را فرا می‏گیرد و معلم فقط به او کمک می‏کند تا به هدف‏های آموزشی نزدیک گردیده، آن‏ها را فرا گیرد. (لانجرن به نقل از نصر اصفهانی، 1392)
هنوز هم برخی از معلمان به طور چشمگیری موفق اند. دانش‏آموزان آنها خوب یاد می‏گیرند، از مدرسه و درس لذت می‏برند و قدردان تعلیم و تربیت هستند. برخی از فارغ التحصیلان مدارس دولتی از جمله هوشمندترین دانش‏آموزانی هستند که تا به حال وجود داشته اند اما یک سوال که اینجا به ذهن می‏رسد این است که چه عاملی موجب توفیق معلمان و دانش‏آموزان چنین مدارسی است، چیزی که شاید برای معلمان و دانش‏آموزان ناموفق وجود نداشته باشد، آیا مدارس موافق پول بیشتری دارند؟ آیا از تسهیلات بهتری برخوردارند؟ آیا معلمان این مدارس به مطالبی آگاهی دارند که دیگر معلمان از آن آگاه نمی باشند؟ پول و تسهیلات در ایجاد بخت خوب چندان کارگشا نمی باشند اما بلی، معلمین در مورد ایجاد آموزش موثر و یادگیری لذت بخش مطالبی می‏دانند که می‏تواند بسیار با اهمیت باشد در این فرایند (تدریس) معلم و دانش‏آموز به یکدیگر انرژی می‏بخشند، وجود یادگیری پرنشاطی را فراهم می‏سازند که به ندرت برای سایرین قابل دسترسی است این نوع آموزش، آموزش به شیوه‏ی با سینرژی نامیده می‏شود که قادر است اغلب موانع و مکشلات مربوط به آموزش و یادگیری را برطرف نماید (برگرفته از کتاب مدیریت و کلاس‏داری جذاب، سی ام، چارلز
ترجمه شاپور امین، شایان جهرمی، مرضیه امینی)
معلمان همواره دو رویای بزرگ در سر می‏پرورانند، اول تدریس و کار با دانش‏آموزان مستعد یادگیری، دوم فرار از شرایط غیرقابل تحمل سوء رفتارها در کلاس (آنها آرزو دارند هیچ دانش‏آموزی مرتکب سوء رفتار نشود) آموزش و انضباط به شیوه‏ی سینرژی می‏تواند به تحقق این دو رویای معلمان کمک کند. استفاده از این روش سبب یادگیری بیشتر دانش‏آموزان بروز رفتارهای مناسب در کلاس و سپاس نسبت به معلمان خواهد شد (همان منبع).
محیط‏های یادگیری
از آنجایی که هر معلم شیوه تدریس را در فرآیند یادگیری به کار می‏برد لذا هر کدام از این رویکردها را چنین می‏توان از همدیگر تمیز داد.
رویکرد رقابتی
شعار یک کلاس رقابتی این است که اگر تو ببری من می‏بازم و اگر من ببرم تو می‏بازی. دانش‏آموزان در این کلاس‏ها به دلایل مختلف با یکدیگر رقابت می‏کنند. نمره، تعیین و شناخته شدن در نظر معلم، کارهای افتخاری کلاس (مثل مبصر شدن) زنگ تفریح اضافه و هر نوع جایزه‏ای که به نظر معلم برای برانگیختن دانش‏آموزان به کار منساب باشد (رستگار، 1392).
بدون شک کلاس‏های رقابتی برای دانش‏آموزانی که غالب اوقات یا معمولا بازنده اند بسیار سخت است.
رویکرد انفرادی
در این محیط هر یک از دانش‏آموزان با بقیه تفاوت دارد و موفقیت و یا شکست آنان ارتباطی با دیگران ندارد. در نتیجه دانش‏آموز خود مسئول یادگیری خویش است. شعار کلاس انفرادی ممکن است چنین باشد: ما همه در این کار تنها هستیم، دانش‏آموزان از همکلاسی‏های خود توقع کمک و حمایت ندارند، معلم مرجع اصلی آن هاست و این نقص اصلی یادگیری انفرادی است زیرا یادگیری اساسا یک فعالیت اجتماعی است همان طور که پیاژه نشان داد بیشتر آموخته‏های مهم، حاصل تعامل یادگیران است. (همان منبع).
رویکرد مشارکتی
در این محیط دانش‏آموزان از طریق همکاری و مشارکت در قابل گروه‏ها به یادگیری می‏رسند و در قبال یادگیری احساس مسئولیت می‏نمایند. زمانی که همکلاسی شان نیاز به کمک داشته باشد به کمک او می‏شتابند و موفقیت دیگران، موفقیت آن‏ها و شکست دیگران شکست آنها محسوب می‏شود. شعار کلاس همیاری این است: یا همه نجات می‏یابیم یا هم غرق می‏شویم در کلاس همبازی دانش‏آموزان به جای این که معلم را مرجع اصلی بدانند به هم کلاس‏های خود به عنوان مرجع مهم و باارزش دانش نگاه می‏کنند (قلتاش، 1383).
ویژگی‏های یادگیری مشارکتی

 

مدیر

داغ ترین ها

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~