در این روش که در حقیقت برنامه‏ای جامع برای آموزش قرائت و نگارش در سال‏های خیر دوره ابتدای است جدیدترین شیوه یادگیری مشارکتی به شمار می‏رود. در این روش معلمان به شیوه‏ی برنامه‏های سنتی از تشکیل گروه‏های قرائت استفاده می‏کند و دانش‏آموزان را به تیم‏های مختلف که از دو جفت دانش‏آموز تشکیل شده است تقسیم می‏کنند. هنگامی که معلم به آموزش یکی از تیم‏ها اشتغال دارد تیم‏های دیگر به یک سلسله فعالیت‏های شناختی نظیر قرائت در حضور همدیگر، بحث در مورد چگونگی نگارش یک داستان، خلاصه کردن داستان، املاء کلمه‏ها و سخت معنی مشغول می‏شوند در صورتی که تقسیم کلاس به گروه‏های قرائت همگن ممکن نباشد همه دانش‏آموزان کلاس به منزله یک تیم واحد رد جریان یادگیری با یکدیگر مشارکت می‏کنند. در طول ساعت‏های تدریس زبان دانش‏آموزان به فعالیت‏هایی از قبیل نگارش اصلاح و ویراستاری آثار یکدیگر در تهیه مقدمات انتشار کتاب از سوی تیم مشغول می‏شوند. در اکثر فعالیت‏های روش مذکور دانش‏آموزان درس را که معلم ارائه کرده است به صورت تیمی مطالعه کرده و تمرین‏ها و آزمون‏های مربوط به آن نیز به صورت تیمی انجام می‏دهند این بدان معناست که تا زمان اعلام آمادگی همه‏ی اعضای یک تیم دانش‏آموزان مورد آزمایش قرار نخواهد گرفت. گواهینامه نیز بر اساس میانگین عملکرد همه‏ی اعضای تیم را در روش قرائت و نگارش اعطاء می‏شود.

 

تقسیم موضوع به بخش‏های مختلف (جیگ ساو)[2]

این روش یکی از الگوهای روش تدریس مشارکتی است که برای محیط‏های آموزشی مناسب می‏باشد و در سال 1978 توسط آرونسو به کار برده شده. در این روش فراگیران به گروه‏های 4 تا 5 نفره تقسیم می‏شوند. آرونسون گروه‏های 6 نفره تشکیل داد، ولی امروزه با توجه به نتایج تحقیقات بسه به شرایط، تعداد اعضای گروه فرق می‏کند.

مطلب مشابه :  نظریات مربوط به اختلالات رفتاری کودکان

 

 

روش جیگ ساو یک متد ویژه مشارکتی است که نزدیک به 3 دهه پیشینه موفقیت سودمندی را در ابعاد مختلف تربیت به همراه دارد، توانسته است در کاهش تضادها و نابرابر یهای نژادی، ایجاد جوش و پویایی یادگیری، نقش ارزنده‏ای را ایفا نماید (رابرت[3]، 2011).

روش جیگ ساو یکی از ویژگی‏های برجسته را نسبت به سایر روش‏های ویژه یادگیری مشارکتی دارد که در آن افراد، تیم‏های ویژه و تخصصی پیرامون آن قسمت از بحث یا موضوعی که انتخاب کرده اند، تشکیل می‏دهند و این امر فرصت ویژه‏ای برای تمرین مهارت مسئولیت پذیری و سایر مهارت‏های اجتماعی است (آرونسون[4]، 2011).

این روش که ابتدا به وسیله آرونسون و همکاران در سال 1978 میلادی طراحی شد در این روش دانش‏آموزان برای کار کردن روی موضوع درسی که به بخش‏های مختلف تقسیم شده است تیم‏های 4 تا 6نفره تشکیل می‏دهند برای مثال یک سفرنامه را می‏توان به بخش‏های گوناگون از قبیل سال‏های مسافرت اتفاق‏هایی که در طول این سفر پیش آمده، نتایج سفرنامه و مسائل مهم را تقسیم کرد، در این روش هر یک از اعضاء به مطالعه بخش ویژه‏ی خود می‏پردازد سپس اعضای تیم‏های مختلف که بخش‏های مشترکی را مطالعه کرد هاند به منظور بحث و بررسی پیرامون مطلب مذکور یک گروه تخصصی تشکیل می‏دهند پس از آن هر یک به تیم خود بازگویی کردند و به منظور آموزش بخث خود به اعضای تیم در نوبت قرار می‏گیرند از آنجا که تنها راه فراگیری بخش‏ها شنیدن دقیق توضیحات هم تیم هاست انگیزه توجه به مطالب و کار هم تیم‏ها در سایرین تقویت می‏شود.

مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد: فروش فایل پایان نامه : مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی

روش جیگ ساو یکی از ویژگی‏های برجسته را نسبت به سایر روش‏های ویژه یادگیری مشارکتی دارد که در آن افراد، تیم‏های ویژه و تخصصی پیرامون آن قسمت از بحث یا موضوعی که انتخاب کرده اند، تشکیل می‏دهند و این امر فرصت ویژه‏ای برای تمرین مهارت مسئولیت پذیری و سایر مهارت‏های اجتماعی است. (آرونسون، 2011)

در کلاس‏های مبتنی بر الگوی جیگ ساو از الگوی یادگیری مشارکتی استفاده می‏شود این الگو دقیقا مانند پازل (جورچین) است. در جیگ ساو نیز شرکت هر یک از دانش‏آموزان مانند هر تکه از یک پازل برای تکمیل کردن و فهمیدن کاملا ماحصل و نتیجه نهایی ضروری است. اگر نقش هر دانش‏آموز بنیادی باشد پس وجود هر دانش‏آموز نیز ضروری است و این به طور دقیق همان چیزی است که سبب موثر واقع شدن این استراتژی شده است (بهرنگی و آقایاری، 1383).

 

 

[1] – Cooperative integrated reading and composition

[2] – Jigsaw

[3] – Robert

[4] – Aronson

متن کامل در سایت زیر :

پایان نامه تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارت‏های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دختر پایه هفتم شهرستان جم

دسته بندی : داغ ترین ها