همکاریهای اقتصادی

دانلود پایان نامه

کارتلی
۱۱
کاختی
تلاوی
۱۱٬۳۷۹
۴۰۹٬۵۵۱
کاختی
۱۲
تفلیس
۷۲۶
۱٬۴۸۵٬۲۹۳
13
اوستیای جنوبی
تسخینوالی
منطقه خود مختار
منبع: ttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Georgia.svg?uselang)اh)
البته بدون در نظرگرفتن نقش ایران امکان بهره برداری ازموفقیتهای مناسب منطقه فراهم نیست. جمهوری اسلامی ایران تنها کشور بی طرف منطقه است که خواهان برقراری صلح و آرامش در بین کشورها وگسترش همکاریهای اقتصادی وبهره برداری ازتوانهای بالقوه اقتصادی منطقه با همکاری همه کشورهای منطقه است. (امیر احمدیان ،1387، 253)
ایران و گرجستان از زمان قدیم با هم روابط نزدیک داشتند. سابقه روابط دو کشور به دوره حاکمیت هخامنشیان در ایران می رسد. در مروری بر روابط دو کشور اگر چه گرجستان بطور متوالی یکی از حکومت های تحت نفوذ ایران محسوب می شد، با این حال روابط بین دو ملت در طول تاریخ چه پیش از اسلام چه در دوره اسلامی علی رغم ناملایمات بعضی از حاکمان ایرانی بر ملت گرجستان همواره بر پایه احترام به فرهنگ و اعتقاد دو ملت استوار بود. پس از استقلال گرجستان، ایران اولین کشوری بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و پس از گذشت چند ماه از استقلال گرجستان روابط دیپلماتیک بین دو کشور برقرار شد. ایران همواره از اصول تمامیت اراضی گرجستان پشتیبانی می کند و در گرجستان برای صادر کنندگان کالاهای غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران ، با تخصیص وام جهت صدور خدمات فنی و مهندسی جهت اجرای پروژه های تعریف شده ، راه کارهای جدید برای گسترش همکاریها فراهم آورده است. (وزارت امور خارجه ،1388، 185 )موقعیت استثنایی گرجستان این کشور را به تنها دروازهای ورود ناتو به قفقاز تبدیل کرده است. روسیه در شمال گرجستان و ارمنستان در جنوب گرجستان، مسیرهای منتهی به شرق از مبدا دریای سیاه یا ترکیه را مسدود نموده اند. با توجه به تاثیرات جدی که حضور ناتو در قفقاز و مرزهای شمالی ایران دارد، همراهی یا عدم همراهی گرجستان و باکو در افزایش یا کاهش این تهدید بالقوه برای ایران بسیار حائز اهمیت است. این امر بر اهمیت این کشور برای سیاست خارجی و فراتر از آن امنیت ملی ایران تاکید می نماید گرجستان به عنوان یک شریک تجاری امروزه به شدت به سوخت های فسیلی و بسیاری از محصولاتی که در ایران تولید می شود نیازمند است. از طرفی این کشور می تواند تامین کننده بخشی از نیازهای وارداتی ایران باشد و لذا تقویت ارتباط تجاری ضمن سود آوری می تواند در افزایش ارتباطات و تقویت وابستگی های منطقه ای بین دو طرف مفید و موثر باشد. (افشردی، 1381،399)
بدین ترتیب ملاحظات جدید در عرصه منطقه ای و جهانی، این دو کشور را به گسترش روابط و همکاری ترغیب خواهد کرد و فصلی نوین از روابط این دو کشور را رقم خواهد زد. امضای موافقت نامه درباره لغو روادید مورخ 3 نوامبرسال 2010 بین ایران و گرجستان که 26 ژانویه سال بعد به مورد اجرا گذاشته شد، بر نزدیکی قابل توجه روابط بین این دو کشور دلالت دارد. اکنون شهروندان دو کشور می توانند بدون دریافت ویزا برای مدت 45 روز پیش همدیگر سفر کنند. سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در باتومی افتتاح شده و ارتباط هوایی بین تفلیس و تهران که در سال 2000 قطع شده بود، از سر گرفته شد.احتمالا گرجستان با توجه به امتناع جمهوری اسلامی ایران از شناسایی رسمی استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی و سرد شدن نسبی روابط روسی –ایرانی در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و اقامت حداقل 300 هزار گرجی در ایران، اقدام به اتخاذ چنین تصمیماتی نموده است .مبادلات بازرگانی ایرانی –گرجی مانند سابق بسیار محدود است که این امر موجب بی ثباتی در توسعه روابط دو جانبه میشود. فقدان مرز مشترک و تفاوتهای صعب العبور در زمینه فرهنگ، دین و زبان این وضع را شدت میبخشد. علاوه بر آن، ایالات متحده به عنوان تکیه گاه نظامی– سیاسی و مالی مقامات گرجستان از توسعه این روابط ممانعت می کند.(http://pers.iran.ru/news/analytics/)
نقشه شماره: 4-1- نقشه عمومی کشور گرجستان
منبع:iasioo.com
4-1-2-پیوند ایران بابالکان
شبه جزیره بالکان درجنوب شرقی اروپا-شامل کشورهای آلبانی، بلغارستان، اسلونی، ترکیه (بخش استامبول) کروواسی، مونته نگرو، یونان، رومانی، بخش جمهوری خودمختار صربستان، بخش کوزوو ومقدونیه می باشدکه بالغ بر520000 کیلومتر مربع مساحت و50 میلیون نفر (بجز بخش استامبول) جمعیت دارد.(آسایش،163،1389)همگی نیز یا به عضویت اتحادیه اروپا درآمده اند (مانند اسلوونی در 2004) یا در انتظار عضویت در این تشکل سیاسی اقتصادی اروپایی هستند (مانندجمهوری صربستان )اما دو ویژگی در بالکان عمومیت دارد که همه ملت ها و دولت های این بخش از جغرافیای کره زمین را شامل می شود:
اول؛ “رقابت قدرت های بزرگ” مانند آمریکا، روسیه، چین و در سال های اخیر کشورهای ثروتمندی چون عربستان در مناطق مختلف این شبه جزیره، که حضور هر کشور دارای فکر و برنامه و ادعایی را در این منطقه لازم می دارد.دوم “در حال توسعه بودن” درواقع همه کشورهای بالکان و سعی و تلاش دولت های کوچک و بزرگ این منطقه برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب است .این سخن هم بدان معناست که هر کشور علاقمند به رونق اقتصادی می بایست به نحوی در داد و ستدهای اقتصادی این بخش از قاره اروپا حضور داشته باشد .ویژگی سومی را هم می توان به موارد فوق افزود که برای دولت هایی مانند ایران دارای جاذبه است و آن هم بُعد فرهنگی مطلوب است. وجود عرصه های بکر جهانگردی، مراکز زیارتی سیاحتی، کلیساها و مساجد تاریخی و پیشینه زبان و شعر و ادبیات فارسی و همچنین وجود شمار قابل توجه مسلمانان که سالیان سال در کنار ارتدوکس ها و کاتولیک ها به زندگی خود ادامه داده اند، بنابراین در عرصه ویژگی اول می توان به رقابت و گاه رودررویی آمریکا و روسیه در به رسمیت شناختن استقلال کوزوو اشاره کرد؛ یا پیرامون ویژگی دوم می توان سرمایه گذاری های چشمگیر ترکیه در بخش های مختلف اقتصادی بوسنی را یادآوری نمود و نیز در بُعد فرهنگی هم مجددا می توان از ترکیه نام برد که در صدد بازسازی و احیای آثار تاریخی عثمانی اعم از پل ها و مسجدها و مدرسه های دینی در مناطق مختلف بالکان است.بروز بیرونی حساسیت ترکیه برای حضور در بالکان را می توان در روابط این کشور با صربستان و سفر رییس جمهور صربستان به آنکارا ذکرکرد.جمهوری اسلامی ایران در بالکان جایگاه خاصی داشته و دارد. به لحاظ تاریخی برخی ملت ها در این شبه جزیره نژاد خود را ایرانی می دانند (مانند کروات ها). زبان فارسی تا همین چند ده سال پیش در میان فرهیختگان بالکان جاذبه فراوانی داشته و بوده اند شاعران و عارفانی در این منطقه که به فارسی شعر می سروده اند (مانند نعیم فراشری در آلبانی). طریقت های تصوفی در بیشتر شهرهای دور و نزدیک بالکان همچنان به حیات خود ادامه می دهند.(کاظم زاده،125،1388)
سعدیه، رفاعیه، قادریه، نقشبندیه، مولویه، و بکتاشیه تنها نمونه ای از طریقت های متعددی هستند که به دلیل این که مثلا خراسان زادگاه موسس شان بوده است و یا به دلیل جایگاهی که اهل بیت و حضرت علی (ع) در آموزه هایشان دارند امروزه با نگاه احترام آمیزی به ایران می نگرند. لذا در عرصه سیاسی بخشی از ملت های بالکان، ایران را به دلیل مواضع ضدامپریالیستی، با این همه ارتباطات ایران و دولت های حاکم بر شبه جزیره بالکان به هیچ وجه تناسبی با آن چه می بایست باشد ندارد، البته ایران در بیشتر کشورهای بالکان دارای سفارت و نمایندگی های فرهنگی است اما به رغم هزینه های هنگفت، این مراکز صرفا به انجام وظایف اداری خود مشغول هستند و در این میان آن چه برداشت می شود به هیچ وجه با آن چه خرج می شود تناسبی ندارد .( منبع پیشین،121)
علیرغم کاهش قابل توجه نفوذ ایران در بوسنی و هرزگوین ، باز هم ایران دارای تعداد زیادی سازمان در بوسنی و هرزگوین است که با تهران همکاری نموده و یا به طور مستقیم زیر نظر آن ها اداره می شوند.یکی از مهم ترین این نهادها، سازمان غیردولتی “ملاصدرا” است که با حمایت مالی ایران برای ساخت مساجد محلی و مدارس مذهبی تاسیس شده است. علاوه بر آن به شهروندان مسلمان کم درآمد کشور نیز کمک مالی نموده و برای دانش آموزانی که قصد ورود به آموزش مذهبی در ایران را دارند بورس های تحصیلی اعطا می کند. فعالیت اصلی سفارت ایران در تیرانا در زمینه ارتقاء منافع تجاری شرکت های دولتی ایران و ایجاد روابط باشخصیت های مهم آلبانی است و علاوه بر آن به حمایت مالی از نشریه های طرفدار ایران نیز می پردازد. باید خاطر نشان کرد که ایران با ترکیه دارای زیرساخت های تجاری قابل توجهی در سطوح بالا و با کشورهای یونان، صربستان، کرواسی، بلغارستان و رومانی در سطوح پائین تر است.علاوه بر این، با توجه به مجموعه ای از تحریم ها علیه ایران، مطمئنا برخی از فعالیت های این کشور درزمینه قدرت نرم، با دقت بیشتری کنترل شده و محدودتر می گردد. بالکان منطقه وسیعی از غربترکیهتا محدوده دانوب در شمال مجارستان را در برمی گیرد. کشورهای این حوزه به رغم مشابهت ها و مشترکات قابل توجه، دارای تفاوت های گوناگون نیز می باشند. بنابراین نمی توان برای همکاریباایرانو تمام کشورهای بالکان نسخه واحدی پیچید. برای نمونه اگر متغیرهای سیاسی و فرهنگی در همکاریایرا ن وترکیهدر اولویت قرار دارد، در ارتباطات با بوسنی اعم فعالیت ها بر مسایل آموزشی، دینی و تاریخی متمرکز است؛ نیز روابط کشورهایی چون رومانی و مجارستان و صربستان با ایران می بایست بر انتقال تکنولوژی و معاملات نفتی و مشتقات آن گسترش یابد.(http://peace-ipsc.org/fa)

مطلب مشابه :  امر به معروف و نهی از منکر، معروف و نهی از منکر، مقام معظم رهبری