پایان نامه ارشد درباره رژیم غذایی، سیستم عصبی، پرخاشگری، اختلالات رفتاری

دانلود پایان نامه

کند،نیز متصل کردندوکاهش مواردناهنجاررا، کشف کردند. (www.monbiot.com)
گفتار اول:منیزیـم9
منیزیم دارای اثری آرام کننده است.بعضی از پزشکان عقیده دارند که به هنگام پیدایش دپرسیون،یاس و نا امیدی و یا لحظاتی که دچار هیجان،غم،اندوه،اضطراب،استرس و بی قراری هستید بایستی غذاهایی مصرف کنید که دارای مقادیر زیادی منیزیم باشد. (فروزین،1378،44)
کمبود منیزیم باعث تغییرات رفتاری و شخصیتی،اختلالات عاطفی و روحی،ناآرامی های روانی و افسردگی می شود. (محمودی،1382،95)
منیزیم در بهبود خلق و خو و حالات عصبی نقش شناخته شده ای دارد.هم چنین برای عملکرد اعصاب ضروری است و به عنوان یک ماده معدنی ضداضطراب شناخته شده است.از دشمنان منیزیم مواد مخدر و الکل است.چنانچه شما الکل مصرف می کنید نیاز بیشتری به منیزیم دارید. (میندل،1375،140-138)
گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که آدم بیخود و بی‌دلیل عصبی و بد اخلاق می‌شود و ناخوشی بی دلیل به سراغش می‌آید.این علائم ارتباط مستقیمی با کمبود منیزیم دارد. (تبیان)
منابع منیزیم:غلات،حبوبات و مغزها. (تبیان)

گفتار دوم:فسفر10
اگر کسی به کمبود فسفر دچار شود به بیهوده بودن،اختلالات عصبی،توهم و ناچیز و حقیر بودن نیز دچار می شود و گاهی به بودن خود شک می کند و حتی قبول ندارد که در جهان وجود دارد و یک واحد زنده بوده است. (فروزین،1378،20)
بدون فسفر بدن به درستی نمی تواند ویتامین مورد نیاز را جذب کند. (اوبرین،1373،61)
منابع فسفر: گوشت،ماهی،تخم مرغ،پنیر،بادام زمینی،ماست،جو،گل کلم،لوبیا،مرغ،بوقلمون،آجیل. (تبیان)

گفتار سوم:آهن11
آهن تولید انرژی و تبدیل غذا به انرژی را بر عهده دارد.بدون آهن مناسب،بدن نمی تواند به درستی از ویتامین ب استفاده نماید. (اوبرین،1373،56)
کمبودآهن بامشکلات رفتاری همراه است.کم‌خونی ناشی ازفقر‌آهن یکی ازعوامل افسردگی،عصبانیت و بدخلق بودن افراد است.با تامین نیاز آهن بدن،عملکرد مغز هم بهتر می‌شود وافراد از روحیه بهتری برخوردار خواهند شد.آهن در سلامت جسمی وروحی تاثیر زیادی دارد،به طوری که کم خونی ناشی از فقر آهن،اکسیژن رسانی به بافت ها،از جمله مغز واعصاب را مختل می کند.به علاوه آهن درساخت وعملکرد میانجی های عصبی نیز دخالت دارد. (تبیان)
قهوه و چای به علت داشتن کافئین در مقدار جذب آهن اثر می گذارند. (اوبرین،1373،58)
منابع آهن:گوشت،مرغ،ماهی،مغزها،غلات،جگروقلوه،تخم مرغ،سبزی و حبوبات. (تبیان)

گفتار چهارم:سدیـم12
به طور کلی اوقات تلخی،هیجان،حسد و بدخواهی در سلامتی ما اثر سوء دارد و باعث به هم خوردن ترکیبات بدن به خصوص سدیم می شود.وقتی سدیم بدن کم باشد در مرحله نخست اعصاب تحت تاثیر قرار می گیرد، چنین فردی نمی تواند قاضی خوبی باشد،درست و صحیح قضاوت نمی کند،تردید دارد،نمی تواند خوب حواسش را جمع کند و تصمیم بگیرد.در مواقع ترس،خشم،وحشت و انزجار مقادیر زیادی سدیم از بدن خارج می شود.بنابراین کسانی که اغلب بدون جهت دچار خشم،ترس و وحشت می شوند باید غذاهایی که دارای سدیم بیشتری هستند بخورند. (فروزین،1378،22)
نمک13: مصرف غذای شور مجرمان را به دام می اندازد.دانشمندان دانشگاه لستر انگلستان در تحقیقی جدید اعلام کردند:اثر انگشت افرادی که نمک زیادمصرف می کنند،دیرتر از افراد دیگر پاک می شود.دانشمندان اعلام کرده اند:افرادی که در برنامه غذایی خود،نمک زیاد مصرف می کنند،اثر انگشت آن ها دیرتر از افراد دیگر پاک می شود.دانشمندان همچنین اعلام کردند،احتمال شناسایی اثر انگشت افرادی که سالاد و غذاهای سبک می خورند، سخت تر از افرادی است که غذاهای سنگین و پر حجم می خورند.بدن افرادی که ازغذاهای پر نمک استفاده می کنند،نیازمند این است که نمک اضافی را دفع کندو این کار از طریق عرق و منفذهای انگشتان انجام می شود.دانشمندان امیدوارند تا با این کشف،در ردیابی مجرمین به پلیس و پزشکی قانونی کمک کنند.

احتمال این که یک مجرم قبل از ارتکاب جرم دغدغه رعایت رژیم غذایی سالم داشته باشد خیلی کم است اما از این تحقیقات می توان چنین نتیجه گیری کرد که پیدا کردن مجرمینی که به جای غذاهای سنگین و ثقیل، سالاد و غذاهای سبک می خورند سخت تر است.اثر انگشت در حالت عادی به راحتی پاک می شود اما از آنجایی که عرق بدن حاوی میزان بالایی نمک است اثر انگشتی که همراه با عرق باشد سخت تر پاک می شود.دکتر باند برای روشن تر کردن موضوع می گوید:پوکه فشنگ نمونه خوبی برای توضیح نتیجه این تحقیق است.معمولا ردیابی اثر انگشت روی پوکه فشنگ بسیار دشوار است اما از آنجایی که حرارت داخل لوله تفنگ پوسیدگی فلز را دو چندان می کند،اثر انگشتی که قبلا تقریبا قابل ردیابی نبوده بعد از شلیک گلوله راحت تر ردیابی می شود. (سلامت نیوز)

مطلب مشابه :  پایان نامه ارشد دربارهرژیم غذایی، فنیل آلانین، منابع غذایی، مواد معدنی

گفتار پنجم:پتاسیم14
فشارهای روانی و جسمانی می تواند باعث کمبود پتاسیم گردد.هم چنین از دشمنان پتاسیم می توان الکل،قهوه و قند را نام برد که پتاسیم را از بین می برند.چنانچه شما برای رفع خستگی قهوه زیاد مصرف می نمایید،آگاه باشید خستگی که به وسیله کافئین با آن مبارزه می کنید به دلیل از دست دادن پتاسیم است که از طریق مصرف زیاد قهوه از دست می دهید.افرادی که الکل مصرف می کنند و یا بیش از حد علاقه به شیرینی دارند میزان پتاسیم آنها کم است.پتاسیم به خوب فکر کردن کمک می کند. (میندل،1375،149)
منابع پتاسیم:
لوبیا،عدس،اسفناج،سیب زمینی،گوشت‌،مرغ و ماهی،شیر،سبزیجات،خرما. (تبیان)

گفتار ششم:کلسیم15
کلسیم اضطراب و نا آرامی را برطرف وآرامش به وجود می آورد.نرسیدن کلسیم به مدت طولانی به بدن باعث میشود انسان دچار تزلزل فکرشده وحافظه انسان به مقدارزیادی کاهش می یابد. (فروزین،1378،14)
عوامل مؤثر بر کمبود کلسیم:آشفتگی های روانی و مصرف الکل.
منابع کلسیم:لبنیات،سبزیجات،ماهی،حبوبات.www.020.ir ) )

گفتار هفتم:منگنز16
منگنز برای بازسازی و عملکرد سیستم اعصاب مرکزی مهم است.منگنز نا آرامی های عصبی را کاهش می دهد. (میندل،1375،141)
منابع منگنز:موز،چغندر،قهوه،زرده تخم مرغ،سبزیجات،حبوبات،آجیل،آناناس،چای و غلات سبوس دار.

گفتار هشتم:روی17
روی یک ماده‌ معدنی ضروریست که بر عملکردهای بدن تأثیر زیادی داردو بدن برای انجام وظایفش به آن نیاز دارد.بدون دریافت کافی این ماده‌ معدنی تمام عملکردهای بدن دچار اشکال خواهد شد.کمبود این ماده‌ی معدنی می‌تواندباعث به هم خوردن تعادل قند خون،اختلال در تفکر و خلق و خوی و اختلالات رفتاری مثل افسردگی و پرخاشگری شود.از هر دو الکلی یک نفر با کمبود روی مواجه است،چون بدن این افراد نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی روی جذب کند. (http://www.tebyan.net)
طبق مطالعات کمبود روی منجر به جنایات می گردد.در کشور ما هنوز کمبودهای مزمن و شایعی وجود دارد.روی شاید معمول ترین کمبود غذایی باشد.برآوردها نشان می دهند که بیش از80 درصد جمعیت کمبود روی دارند.واقعا روی ارزان است.ارزش آن تنها چند پن در روز می باشد تا مکمل رژیم غذایی ما گردد.
(www.patrickcrusade.org)
کمبود روی باعث اختلالات رفتاری،استرس و افسردگی می شود و وجود آن در رشد و تکامل سیستم عصبی انسان اهمیت ویژه ای دارد. (محمودی،1382،280)
مطالعات جدید اهمیت روی را در عملکرد مغز و معالجه شیزوفرنی نشان داده است.شیزوفرنی تحت عنوان بیماری اختلال روانی و از دست دادن همگامی اجتماعی و انجام کارهای بی جا و غیر مقتضی است. (میندل،1375،157)
منابع روی:غذاهای دریایی،گوشت،مرغ،غلات،حبوبات،قارچ،سویا،کاکائو،بادام زمینی. (www.020.ir)
گفتارنهم:لیتیوم18
لیتیوم ماده معدنی کم یابی است که معمولا در آب آشامیدنی وجود دارد.تحقیق در تفاوت مقدار لیتیوم آب آشامیدنی این حقیقت را آشکار می کند که مصرف لیتیوم با موارد زیر همراه است:کاهش میزان خود کشی و کاهش میزان قتل.عمل لیتیوم،تثبیت خلق و خو است.چون این ماده ی معدنی در درمان شیدایی و پیشگیری از بیماری شیدایی و افسردگی به کار می رود در روان پزشکی نیز کاربرد دارد. (حیدری وهمکاران،1387،154)
گفتار دهم:سلنیوم19
از مواد مغذی که به شدت به خلق مرتبط می شود سلنیوم است.محققان بریتانیایی،دیوید بنتون و ریچاردکوک برای اولین باردر سال1991این را منتشر کردند،که در افراد سالم،مصرف سلنیوم بالاتر همراه با یک ارتفاع کلی خلق و خوی و کاهش اضطراب همراه است و در صورتی که سطح سلنیوم در رژیم غذایی افراد پایین رود باعث اضطراب و افسردگی خواهد شد. (www.crimetimes.org)
شواهد زیادی وجود دارد که سلنیوم در حفظ و عملکرد مناسب سیستم عصبی خصوصا مغز نقش اساسی بازی می کند.مغز از نظر تامین و نگهداری سلنیوم به طور ویژه عمل می کند به طوری که حتی در شرایط کمبود این عنصر،مقادیر بالایی از آن را دارا می باشد.همین موضوع می تواند نقش بسیار مهم سلنیوم در مغز را نشان دهد.در سال 2002 میلادی مطالعات دانشمندی به نام مارگارت نشان داد که پایین بودن میزان سلنیوم بدن با افسردگی،اضطراب وپرخاشگری مرتبط است.کاهش سلنیوم در رژیم غذایی سبب افسردگی و بروز رفتارهای پرخاشگرانه درافرادی می شود که سطح سلنیوم آن ها درحد پایین است. (عطایی،1387،42)
یکی دیگر از موارد استفاده از مکمل های سلنیوم استفاده آن در افرادی است که الکل مصرف می کنند.افراد الکلی مکررا دچار سوء تغذیه می شوند.مصرف الکل موجب کاهش سطح سلنیوم در تمام سیستم های بدن می شود.در افراد معتاد به الکل ویا آنهایی که در مصرف آن زیاده روی می کنند مشکلات روانی بسیار شایع است.این مطلب نشان دهنده آن است که اثرات سوء مصرف الکل روی خلق و خو و رفتار می توان به وسیله تجویز مکمل های دارویی سلنیوم، بهبود بخشید. (عطایی،1387،44)
مصرف مقادیر کافی سلنیوم برای بهبود حالات روحی افراد توصیه می شود،چرا که کمبود سلنیوم باعث عصبانیت،پرخاشگری و افسردگی می شود.
منابع سلنیوم:گردو،جگر،ماهی،گوشت،مرغ،سبوس گندم،خاویار،میگو و تخم آفتابگردان. (تبیان)

مطلب مشابه :  مقاله رایگان درموردصورتهای مالی، صورت های مالی، واحدهای تجاری

گفتار یازدهم:مـس20
وقتی فلز مس در بدن مقدارش خیلی کم شود علاوه بر پیدایش عوارض گوناگون،انسان دچاراختلال حواس می شود،افکارش مغشوش ودر هم می گردد وحتی مطالب بی معنی و نامربوط بیان می کندوخودش نیزمتوجه حالش نیست.کمبودمس گاهی عوارض شدیدتردرانسان ایجادکرده وشخص مبتلا به آن،دچارافسردگی شدید،اضطراب و هیجان می شود و بسیار دیده شده که با تغییر رژیم غذایی این نوع افراد و افزودن خوراکی هایی که دارای مس فراوان هستند به غذاهای آن ها،تمام این حالات نا خوشایند برطرف می شود چرا که مس در رشد و تکامل سیستم عصبی انسان اهمیت ویژه ای دارد. (فروزین،1378،66)
منابع مس: غلات سبوس دار،گوشت،آجیل،حبوبات،جگرودل وقلوه،سبزی جات،مرغ،آلوو سویا. (تبیان)
گفتاردوازدهم:کـروم21
کروم عنصرمعدنی کم یاب وضروری برا
ی انسان است.کروم عامل تحمل گلوکز است به طوری که1)قند خون را کنترل می کند،2)سوخت گلوکز را برای تولید انرژی تحریک می کند،3)میزان کلسترول بد خون را کم می کند،4)میزان چربی خون را کاهش می دهد،5)باعث افزایش کلسترول خوب می شود،6)ساخت پروتئین را تحریک می کندو7)تولید مواد ضروری عصب را تحریک می کند.نشانه های کمبود کروم،شبیه هیپوگلیسمی است که عبارت است از عصبانیت واختلالات عصبی. (حیدری وهمکاران،1387،130-129)
منابع کروم:گوشت،جگر،مرغ،مواد لبنی،تخم مرغ،غلات،غذاهای دریایی و موز. (تبیان)
گفتار سیزدهم: ید22
کمبود ید به اختلالات روانی منجرمی شود ولی وجود آن باعث نشاط روانی می شود. ید به عنوان ماده معدنی ضد استرس شناخته شده،چرا که در مبارزه با افسردگی و اضطراب موثر است. (میندل،1372،123-119)
فاکتور دخیل در کمبود:مصرف دخانیات والکل.

دیدگاهتان را بنویسید