پایان نامه حقوق : روزنامه‌نگاری

دانلود پایان نامه

یک اقدام لازم و ضروری است.
مجله ویدئویی: مجله ویدئویی از تکنیک های جدیدی است که اخیراً استفاده از آن در روابط عمومی مورد توجه قرار گرفته است. در این روش، اهم اخبار و فعالیت های تصویری مربوط به سازمان در طول یک زمان معین مثل هفته یا ماه به صورت برنامه تصویری کوتاه همراه باگفتار لازم تهیه شده و در محیط های پررفت و آمد سازمان به نمایش گذاشته می شود.
فعالیت های آموزشی در روابط عمومی
آموزش کارکنان روابط عمومی و بهسازی توان علمی – تخصصی آنان، یکی از امور بسیار ضروری در روابط عمومی است. بایستی با کاربرد شیوه های مختلف کوشید تا کارکنان روابط عمومی پیوسته با آخرین مطالب علمی روز در زمینه های روابط عمومی و ارتباطات آشنا شوند.
– اشترک نشریات تخصصی روابط عمومی: در حال حاضر در کشور چندین نشریه تخصصی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی چاپ و منتشر می شود روابط عمومی ها بهتر است این نشریات را برای کارکنان خود تهیه کنند و در اختیار آنان قرار دهند تا از این طریق، آنان پیوستهازمطالبتخصصیوآموزشی استفاده کنند.
– برگزاری سخنرانی های تخصصی: با دعوت از صاحبنظران و استادان رشته ارتباطات و روابط عمومی می توان کارکنان روابط عمومی را با تازه ترین نظریه ها و تجربیات روابط عمومی آشنا کرد.
– برگزاری همایش آموزشی: در این روش، تعدادی از افراد صاحبنظر در زمینه روابط عمومی درباره یک موضوع خاص از موضوعات مربوط به روابط عمومی به ایراد سخنرانی می پردازند و کارکنان از این طریق، اطلاعات خود را در زمینه های مختلف عمق می بخشند.
– انتشار نشریه های آموزش ادواری یا موردی: انتشار نشریه آموزش ادواری می تواند یکی از راه کارهای آموزشی باشد، با این وصف، دستکم می توان به انتشار نشریات موردی درباره یکی از موضوع های مربوط به روابط عمومی اقدام کرد.
– برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی: برگزاری اینگونه دوره ها بویژه برای کارشناسان رشته های غیرمرتبط با روابط عمومی و کارکنان ساده و نیز عمق بخشیدن و نوسازی معلومات تخصصی کارشناسان دارای مهارت های علمی دانشگاهی درباره روابط عمومی و ارتباطات نیز ضروری است. اجرای چنین حوزه هایی، هم شعور علمی و تخصصی کارکنان را افزایش می دهد و هم با احتساب آن در ارتقای گروه شغلی، آنان از انگیزشی کافی برخوردار خواهند شد.
فعالیت های برنامه ریزی در روابط عمومی
برنامه های روابط عمومی زمانی با موفقیت روبرو می شود که 7 گام اساسی را طی کند. برخی از گامها اساسی هستند و باید حتما مورد توجه قرار گیرند برخی نیز زیاد مهم نیستند. این گامها به شرح ذیل معرفی می شوند:
ـ تثبیت نقش ویژه روابط عمومی در سازمان
این مرحله اساسی ترین و بدیهی ترین مرحله در فرایند اطلاع رسانی موفق است. هدایت و مدیریت افکار عمومی بایستی به عنوان یکی از کارکردهای اساسی به روابط عمومی سپرده شود. روابط عمومی بایستی از موقعیت مناسب حرفه ای برخوردار شود و همان جایگاهی را که نشریات و روزنامه ها و روابط عمومی سازمانی در توسعه ایفا می کنند داشته باشد. لذا در برنامه های توسعه مورد توجه ویژه قرار گیرد. اعضای روابط عمومی بایستی از مهارتهای ارتباطات و انگیزه لازم برخوردار باشند.
ـ تعیین اهداف روابط عمومی
به چه نتیجه ای می خواهید برسید؟ اهداف سازمانی شما چیست؟ اهداف روابط عمومی چیست؟
انتخاب با شماست. شما می توانید اهدافتان را هرچقدر که می خواهید آرمانی در نظر بگیرید. کلید ارائه کار شما در یک مسئولیت حفظ شور و نشاط و انگیزه بالا است. در اهداف خود اغراق نکنید زیرا بزرگ نمایی در اهداف باعث می شود ریشه های تعهد و انگیزه خشک شود و انرژی مثبتی که جهت دستیابی به اهداف آرمانی در حین کار ایجاد می شود به راحتی از بین برود.
بهترین روش برای مشخص کردن اهداف روابط عمومی برگزاری جلسات طوفان فکری است. نظرات اعضا جلسه بر روی تخته فهرست شوند. جلسات طوفان فکری به روابط عمومی این امکان را می دهد که اهداف خود را مطابق با نظرات تمام اعضا تطابق داده و در جهت توسعه اهداف متناسب با سلیقه های گوناگون گام بردارد.
ـ مشخص کردن نیازها و علایق مخاطبان
سازمان شما علاقمند است پیامهای آن به دست چه کسانی برسد؟ جواب این سوال در سازمانهای مختلف تفاوت می کند. اما آنچه مهم است علایق و نیازهای کارکنان در سازمان، مخاطبان بالقوه، جامعه نیازمند به اطلاعات علمی کتابخانه ای ، دانشگاهیان، انجمن های صنفی و تشکلهای حرفه ای مرتبط با سازمان و رسانه های گروهی از جمله مخاطبان هستند که اهداف، نیازها و علایق آنها در ارتباط با سازمان بایستی مشخص شود.
ـ تعیین پیامهای روابط عمومی
پیام شما چیست؟ شما می خواهید چه چیزی را به مخاطبان خود بفهمانید؟ در هر حال پیامها در موقعیتها و سازمانهای مختلف با هم تفاوت دارند.
ـ تدوین استراتژی اطلاع رسانی
استراتژیها و راهبردها عنصر کلیدی برنامه شما هستند. استراتژی ها شما را در یافتن علایق مخاطبان شما و انتقال پیام به آنها کمک می کند. به نحوی که اساس برنامه روابط عمومی به شمار می رود. به طور خلاصه می توان فهرستی از استراتژیهای یک برنامه روابط عمومی را به شرح ذیل برشمرد:
الف) توسعه مستمر اطلاعات روابط عمومی
ب) استفاده از طیف گسترده رسانه های گروهی برای انتقال پیام

ج) تبلیغ و ترفیع موقعیت سازمان به عنوان یک منبع سازمان مفید اجتماعی و مسئولیت پذیر در جامعه
د) برقراری و توسعه ارتباط با رسانه ها
ه) معرفی جایگاه و موقعیت سازمان به عنوان یکی از …(متناسب با سازمان مربوطه تفاوت دارد)
و) هماهنگی بیشتر با سایر اعضای کلیدی سازمان
– مطابقت برنامه ها با جدول زمانبندی شده یا شرایط مردم
مدیر روابط عمومی جهت دستیابی به موفقیت در برنامه های اطلاع رسانی بایستی در برقراری ارتباط موفق باشد. بررسی ,پرس و جو و تحقیق کند.
– تدوین برنامه مکتوب و زمانبندی شده
یک برنامه مکتوب با یک جدول زمانبندی شده تکمیل می‎شود. بهترین برنامه‎ها، برنامه‎های سالانه هستند که به شما به طور موثری محدودیتها را نشان می‎دهند.

1-2-9- ویژگی های کارشناس روابط عمومی
کارشناس روابط عمومی ، کارشناسی است که مهارتهای لازم را در زمینه روابط عمومی آموخته باشد.این مهارت ها در اصل همان مهارت ها و آموزش هایی است که فرد برای فعالیت در روابط عمومی دردانشگاه آموخته است .علاوه بر تحصیلات و آموزش های لازم ، فردی که در روابط عمومی استخدام می شود باید بتواند سه وظیفه مهم تولید اطلاعات و انعکاس به مخاطبان، تصویرسازی مثبت از سازمان و معرفی خدمات یا کالاهای سازمان را انجام دهد.
حال این سؤال پیش می آید که این مهارت های لازم چه مهارت هایی هستند و همچنین چه خصوصیات و ویژگیهایی کارشناس روابط عمومی باید داشته باشد تا بتواند در انجام وظایفش موفق باشد.کارشناس روابط عمومی برای توفیق در وظایف خود و ایفای نقش مؤثر در روابط عمومی ، بایستی ویژگیهای مختلفی را داشته باشد. این ویژگی ها به دو دسته ویژگی های خاص و اکتسابی (اصلی ) وویژگی های عمومی و ذاتی (فرعی ) قابل تقسیم است .
* ویژگی های خاص و اکتسابی (اصلی) :
ویژگی های خاص واکتسابی کارشناس روابط عمومی شامل :مهارتهای علمی ،احساس مسئولیت اخلاقی ، داشتن آگاهیهای روز (جامعه آگاهی )، سازمان آگاهی ، قدرت نویسندگی ، آشنایی با علوم اجتماعی از جمله کلیات مدیریت ، روانشناسی و علوم سیاسی ، نوآوری و خلاقیت ، آشنایی باروزنامه نگاری و ایمان به حقانیت افکار عمومی یا مخاطب هستند که در زیر بطور مختصر به هر یک اشاره می شود:مهارت های علمی ـ منظور از مهارتهای علمی ، آموختن علوم دانشگاهی در زمینه روابط عمومی است ؛ به عبارت دیگر کارشناس روابط عمومی فردی است که دارای تحصیلات کارشناسی در روابط عمومی است .همچنین به افرادی که دارای درجه لیسانس در رشته های وابسته همچون ارتباطات ،روزنامه نگاری ،پژوهشگری در رسانه ها، تبلیغات ، کارگردانی ،سینما، گرافیک ، طراحی و … باشند نیز می توان کارشناس روابط عمومی اطلاق کرد به شرطی که دوره آموزشی روابط عمومی را در ابتدای کارببینند و با اصول کار در روابط عمومی آشنا شوند.
احساس مسئولیت اخلاقی ـ حساسیت های کار در روابط عمومی به خاطر اهمیت کارکردها وپیامدهای آن در حوزه زندگی عمومی و شخصی انسانها، ایجاب می کند کارشناسان روابط عمومی ازنظر اخلاق سرآمد و عامل به اصول اخلاقی حرفه روابط عمومی باشند. از جمله خصوصیات اخلاقی لازم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
راستی و درستی ، امانت ، شهامت و شجاعت ، صبر و شکیبایی در شنیدن و گوش دادن ، تحمل در برابر شکست ها و ناکامی ها، مردمداری ، علاقمندی بکار، تواضع و فروتنی ، خوش برخوردی و اجتماعی بودن.
سازمان آگاهی و یا به بیان دیگر، داشتن آشنایی کامل با سازمان محل اشتغال ، یک ضرورت گریز ناپذیر برای کارشناس روابط عمومی محسوب می شود. آگاهی نسبت به تاریخچه تشکیل ، اهداف و وظایف ، اقدامات ، سیاستها، برنامه ها، مشکلات و سایر اطلاعات سازمان محل اشتغال برای کارشناس روابط عمومی ضروری است . بنابراین ، بنظر می رسد در بدو استخدام ، کارشناس روابط عمومی را باید کاملا با سازمان آشنا ساخت و این بر هر کار دیگری برای او ارجحیت دارد.
جامعه آگاهی ـ کارشناس روابط عمومی علاوه بر سازمان آگاهی ، بایستی با جریانها و تحولات جامعه درابعاد ملی و بین المللی آشنایی کلی داشته باشد و بتواند نیازهای جدید جامعه را شناخته و در فعالیتهای خود به آنها توجه کند. مکمل این اطلاعات داشتن آگاهی های روز است .
نوآوری و خلاقیت ـ منظور از خلاقیت ، خلق ایده نو است . هرگاه ، فردی بتواند ایده را به راه کار عملی تبدیل کند، نوآوری کرده است . برای خلاق بودن و ایده آفرینی ؛ جذب اطلاعات ، الهام ، بینش ، سخت کوشی و توجه به حل مسائل لازم است .
کارشناس روابط عمومی یا بایستی خلاق باشد و یا نوآور و نیاز به نوآوری در روابط عمومی بیش از سایر مشاغل و حرفه ها وجود دارد. چراکه مردم پیامهای جدید و قالب های جدید را بهتر از پیامها و قالب های کلیشه ای جذب می کنند. برای
این منظور، داشتن اطلاعات لازم درباره جامعه ، سازمان و تکنیک های روابط عمومی ، ذهن خلاق ، داشتن مطالعات مستمر درباره روابط عمومی ، پشتکار شایان توجه و آگاهی از سازمان و روابط عمومی و سعی در یافتن راه حل برای آنها، ضروری است .
آشنایی با علوم اجتماعی ـ آشنایی با علوم اجتماعی نظیر مدیریت ، روانشناسی ، علوم سیاسی ، آمار و… کارشناس روابط عمومی را قادر می سازد در روابط خود با مردم و یا مددرسانی به مدیریت سازمان ازقابلیت های بیشتری بهره مند شود. آشنایی با روزنامه نگاری ـ آشنایی با روزنامه نگاری برای توفیق کارشناس روابط عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این ویژگی او را در کار خبرسازی و ایجاد ارتباط مطلوب با رسانه ها که از وظایف اساسی روابط عمومی است ، توانمند می سازد. قدرت نویسندگی ـ کارشناس روابط عمومی برای توفیق بیشتر در امور، نیازمند توان نویسندگی شایان توجهی است ؛ چراکه نوشتن ، بخش عمده ای از وقت کارشناس روابط عمومی را به خود اختصاص می دهد. تهیه و تنظیم متون مختلف نظیر: متون مصاحبه ، سخنرانی ، مقاله ، گزارش ، تصویر نامه ، آگهی ، اطلاعیه ، خبر، شرح عکس و … توسط کارشناس روابط عمومی ، اهمیت این ویژگی را روشنتر می سازد. کارشناس روابط عمومی را باید هنرمندی دانست که از هنرهای هفتگانه شامل : شعر، موسیقی ، تأتر، نقاشی ، مجسمه سازی و نویسندگی نهایت استفاده را برای اقناع مخاطب می کند و در این بین نویسندگی از برجستگی بسیاری برخوردار است . البته توانایی نویسندگی صرفاً داشتن قلم مناسب نیست بلکه آشنایی با اصول علمی نگارش و گزارش می باشد.
گوش دادن مؤثر و همدلی ـ کارشناس روابط عمومی برای رسیدن به تفاهم با دیگران بایستی از دو توانمندی مهم گوش دادن مؤثر و ایجاد همدلی بهره مند باشد تا از این طریق ، ضمن فراهم آوردن زمینه آگاهی از دیدگاههای مخاطب یا ارباب رجوع ، وارد دنیای او شود و سازمان را از نگاه او بنگرد. این باعث یک تعریف جدید از روابط عمومی می گردد. در این تعریف ، روابط عمومی وسیله تفسیر سازمان از نگاه مردم است و جریان اطلاع رسانی از درون سازمان به بیرون ، بطور عمده ، جای خود را به جریان اطلاع رسانی از بیرون به درون سازمان می دهد.

مطلب مشابه :  فکر و اندیشه

ایمان به حقانیت مخاطب ـ این ویژگی بسیار حساس و مهم ، باعث می شود که احترام به مردم و عقایدآنان ، کارشناس را وامدار مردم سازد و او را از انحرافات رفتاری در حرفه خود در خصوص مخاطبان دور سازد. همچنین او را در موضع پاسخگویی قرار می دهد تا همواره پاسخگوی انتظارات افکار عمومی باشد.

* ویژگی های عمومی و ذاتی (فرعی )


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

جدا از ویژگی های خاص ، اکتسابی و اصلی ، کارشناس روابط عمومی بایستی از یکسری ویژگی های ذاتی نیز بهره مند باشد. این ویژگی ها شامل : استعداد مدیریت ، هیجان و شور داشتن استعداد دگرگونی مثبت ، فرصت جویی آگاهانه ، کارآفرینی ، بهره هوشی بالا، کنجکاوی ، سرزنده بودن ، شوخ طبعی وبزله گویی ، داشتن بیان خوب از امور، ظاهر مناسب ، ذوق و شوق (استعداد طبیعی )، آینده نگری وشخصیت ترغیبی و متقاعد کننده هستند.
یک کارشناس روابط عمومی باید بتواند عوامل مورد نیاز برای پذیرش توسط مخاطب را در خودپرورش دهد. اخلاق پسندیده ، انگیزه قوی ، مثبت اندیشی و خوش بینی و پویایی ، در این زمینه تأثیرشگرفی دارد.
بطور کلی ، در یک فراگرد ارتباطی ، همسویی با مخاطبان ، صداقت ، حاضر جوابی ، خلوص و وضع ظاهری مناسب ارتباطگر، نقش بسیار مهمی را در مؤثر بودن جریان ارتباط ایفا می کند. مجموعه این ویژگی ها، کارشناس روابط عمومی را از جایگاه بسیار والایی برخوردار می سازد، به گونه ای که می توان اورا مغز متفکر روابط عمومی نام برد.
بنابراین تربیت کارشناسان روابط عمومی از طریق انتخاب افرادی که ویژگی های ذاتی را داشته باشند و در دانشگاه و محیط کار ویژگی های اصلی را یاد بگیرند، می تواند ضامن کارآمدی روابط عمومی در یک کشور باشد.

2-1-10- روابط عمومی در سازمان و جایگاه آن
یکی از مباحث اولیه درباره روابط عمومی، بحث درباره ضرورت حضور قدرتمند روابط عمومی در تشکیلات سازمان و نقش آن در سازمان است و اینکه سازمان چه نقشی را به روابط عمومی واگذار می کند و اصولاً ایفای چه نقش هایی توسط روابط عمومی در سازمان با ماهیت روابط عمومی به عنوان یک هنر، فن و علم مستقل سازگاری دارد.
برای رسیدن به نتیجه لازم در این موارد، بی تردید تأمل در نظریه های مدیریتی ضروری است. یکی از نظریه های جدید مدیریتی «نظریه نقش های مدیر» است. بر پایه این نظریه، آنچه را که مدیر انجام می دهد باید ملاحظه کرد و بر این اساس، فعالیتها و یا نقش های مدیریت را تعیین کرد.«هانری مینتزبرگ» نقش های مدیر را شامل نقش های متقابل شخصی (انجام وظایف اجتماعی و تشریفاتی به عنوان نماینده سازمان، رهبر و رابط)، نقش های اطلاعاتی (گیرنده، نشر دهنده و سخنگو) و نقش های تصمیم گیری (سوداگری، آشوب زدایی، تخصیص منابع و مذاکره)

دیدگاهتان را بنویسید