پیامبران الهی

دانلود پایان نامه

یکی از شیوه های رایج اخلاق حرفه ای در دنیای امروز، وجدان کاری و به عبارت دیگر، خودکنترلی است. از سوی دیگر عقل و دین حکم می کنند که هر کس کاری را برعهده گرفته، محکم و نیکو انجام دهد و میان خود و دیگران تفاوتی قائل نشود.
مرحوم علامه جعفری (ره) فرموده اند: «هرگاه شخصیت انسانی برای خود یک ایده آل تشخیص داده و در رسیدن به آن ایده آل عامل محرک درونی داشته باشد، این عامل درونی «وجدان» نامیده می شود و یا به تعابیر دیگر، وجدان شایستگی را از ناشایست ها جدا می کند، وجدان قاضی امین است، وجدان نظارت می کند، وجدان راهنمای مطمئن است. (جعفری، 1379،صص 12 و13)
در بحث وجدان کاری و روحیه ی خودکنترلی، حرکتهای نمادین و ظاهری آن از بالا به پایین است اگر در سلسله مراتب سازمانی، وجدان کار از رده های بالای سازمان ظاهر شود، به طور مسلم، خواستن انضباط و وجدان کار از کارکنان، مشروع و دارای الگو خواهد بود و بسیار مؤثر عمل خواهد کرد. حتّی گاه نیاز به سخنرانی یا تذکّر این نکته ی مهم نیز وجود ندارد، بلکه کارکنان ضمن الگوبرداری به طور خودکار به این درجه و کیفیت از روحیه ی کار خواهند رسید.
ابراهیم، فرزند خردسال پیامبر، درگذشت، وقتی او را در قبر نهادند و لحد را چیدند، رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) روزنه ای در لحد مشاهده کرد و با دست خود آن را پوشاند؛ سپس فرمود:
«هرگاه یکی از شما کاری انجام می دهد، آن را محکم و دقیق انجام دهد.»(پاینده،1383،ص 415)
دقت نظر رهبر اسلام و سفارش او مبین آن است که شریعت مقدس او در همه امور به طور عموم- به ویژه در مسئولیت های سنگین- هرگز اجازه ی مسامحه کاری به کسی نمی دهد و هرکس چنین کند، هم وجدان خویش را زیرپا نهاده و همه دینش را وانهاده است.
3-5- خوش رفتاری و مدارا با مردم:
یکی از خصوصیات اخلاقی ضروری و اجتناب ناپذیر برای فرماندهان و مدیران، ویژگی رفق و مدارا است. این خصوصیت آنان را قادر می سازد که در شرایط مختلف نسبت به مردم انعطاف پذیری لازم را داشته باشد و آن ها را با سلیقه های گوناگون و افکار مختلف در زیر چتر خود بگیرند،
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید:
«از نشانه های عقل، سازگار بودن با مردم است.» (طباطبایی، 1389،ص48)
حضرت امام رضا (علیه السلام) می فرماید:
«از خلق های نیکوی پیامبران الهی مدارا با مردم بوده است.» (همان)
تنها راه درست، در عین عمل به وظیفه، مدارا کردن است، ستیزه جویی، نزاع و بهانه گیری بی مورد جز تلخ کردن زندگی و محیط خدمت نتیجه ی دیگری ندارد، مؤمون باید در هر شرایطی هم به وظیفه ی خود عمل کند و هم تا آنجا که امکان دارد با مردم سازگار باشد،
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند:
«خداوند به من دستور داده با مردم مدارا کنم و فرمود: مردم مداری نیمی از ایمان است.»
(حرّ عاملی ،1104ﻫ ، ج 8،ص 540)
بنابراین، مردم داری و سازگاری با مردم، هم کار و زندگی را شیرین می کند و منزلت آدمی را بالا می برد و هم زمینه ی جذب آنها را فراهم می سازد.
قرآن مجید در سوره اسراء می فرماید:
«اِن اَحْسَنتُم اَحْسَنتُم لِأَنْفُسِکُم وَ اِنْ أَسَأتُمْ فَلَها» (اسراء، آیه 7)
«اگر نیکی کنید، به خود نیکی کرده اید و اگر بدی کنید، از آن خودتان است.»
حضرت امام حسن (علیه السلام) نیز در این زمینه فرمود: «برخورد نیکو با مردم اساس خردمندی است.» (مجلسی، 1403ﻫ ، ج78، ص 111)

مطلب مشابه :  نظریه سرمایه اجتماعی، شایستگی های کانونی، فرایندهای سازمانی