پیشگیری از آسیب

دانلود پایان نامه

(محسن وند، 1386،صص 27-23)

فصل سوم :
شاخص های اخلاق حرفه ای عمومی فرماندهان و مدیران ناجا
(با تکیه بر آیات و روایات)
فصل سوم :شاخص های اخلاق حرفه ای عمومی فرماندهان و مدیران ناجا:( با تکیه بر آیات و روایات)
3-1- ایمان به خداو خدا گرایی:
نخستین و اساسی ترین ویژگی برای فرمانده و مدیر، با توجه به معیارهای اسلامی، ایمان قلبی و عملی او به خداوند تبارک و تعالی است. در نظام اسلامی، رهبری، مدیریتها و سرپرستیها به کسانی واگذار می شود که هم در اندیشه و هم در عمل، اسلام را قبول داشته و متدین به شرع مقدس بوده باشند که در عباراتی که در معارف اسلامی آمده است، از آنها به «صالحین»= شایستگاه، «متقین»= پرهیزگاران، «صادقین»= راستگویان، «قاسطین»= عدالت کنندگان، «مخلَصین»= خالص شدگان،«محسنین»= نیکوکاران، «متطهّرین»= پاکیزگان و … تعبیر شده است.
هدف همه تلاش های سیاسی،حکومتی ومدیریتی ،خداست ودر قرآن کریم با تعابیر مختلفی چون«مرضات الله»،«سبیل الله»و«لله»آمده است:
قُل اِنَّ صَلاتی وَنُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ(انعام،آیه 162)
بگو {ای پیامبر}:«نماز وتمام عبادات من و زندگی ومرگم،همه برای پروردگار جهانیان است.»
در زمینه ی رفتار انسانی هیچ نیرویی برای هدایت انسان قوی تر از ایمان نیست. ایمان و اعتقاد؛ شیوه ی تفکر و روش اندیشیدن است. طرز تفکری است که شالوده ی آن بر پایه ی اصول و حقایق ابدی بنا شده است، ایمان همچون نقشه و قطب نمایی است که ما را به سوی هدف راهنمایی می کند، فرد با ایمان تجسم زنده ی افکار و عقاید خویش است و به خاطر همین پایبندی به اصول و ارزش ها و معتقدات خود، مورد احترام است، افراد با ایمان صاحبان واقعی قدرت هستند؛ زیرا فلسفه ی زندگی و اعمال آنان یکی است و بین عقاید و اعمال شان هماهنگی وجود دارد و از این رو می توانند تأثیر فوق العاده ای در فرهنگ ما برجا بگذارند، الگوی شاخص این امر پیامبر عظیم الشّأن اسلام حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه ی اطهار (علیهم السلام) و سلاله ی پاک علمای حقه ی دین که آخرین آن حلقه ی عظیم ایمان، امام خمینی (ره) بود، که به واسطه ی ایمان خود دنیا را دستخوش تغییر و تحول نمود.
در واقع یکی از ارکان اساسی رشد انسان در این عالم «عمل» است. بنابراین زمینه ساز رشد و تکامل انسان است و تأثیر بسزایی در اعتماد به نفس دارد؛ زیرا اعتماد به نفس قدرت انسان را بر صبر و تحمّل سختی های زندگی افزایش می دهد و احساس امنیت و آرامش را در نفس انسان مستقر می سازد و در درون، آسودگی خاطر به وجود می آورد و نوعی مصونیت و پیشگیری از آسیب های روحی روانی برای فرد فراهم می سازد. همان گونه که خدا فرموده:
«الَّذینَ امَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللهِ» (رعد، آیه 28)
«کسانی که ایمان آورده اند، دل هایشان با یاد خدا مطمئن و آرام است»
و «… اَلَا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» (رعد، آیه 28)
«و آگاه باشید با یاد خدا دل ها آرامش می یابد»
رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در این باره می فرماید: «برترین مرحله ی ایمان این است که انسان بداند هر جا باشد خدا با اوست» (شیرازی،1361، ج6، ص171)
و امام صادق (علیه السلام) نیز در این زمینه می فرماید: «ایمان واقعی آن است که در همه ی امور خود، حق را بر باطل مقدم بداری، هر چند به ضرر تو بوده باشد.» (صدوق،1372،ص180)
همچنین چون ایمان تبلور اندیشه ی شخص و عامل حیات قلب و روح زندگی است، هر چه ایمان عمیق تر و اندیشه ها امید بخش تر باشد، نیروی باطن او با قدرت بیکران الهی در هم می آمیزد و با صلابت و استواری به پیش می رود و به هر چه بیندیشد همان را خلق می کند و چون ایمان از شناخت ناشی می شود، هر چه این شناخت کمتر و ضعیف تر باشد موجب فقدان ایمان خواهد شد و در نتیجه زندگی را از مفاهمی عالی و ارزش های شریف انسانی تهی می کند، و آنان که ایمان ندارند مردگانی هستند زنده نما؛ قرآن حالت تعارض و اضطراب و سرگردانی و خودباختگی را که به انسان فاقد ایمان دست می دهد، به حالت انسانی تشبیه می کند، که حس می نماید از آسمان فرو افتاده و پرندگان او را در میان آسمان و زمین می ربایند یا تندباد او را به مکانی دور پرتاب می کند.
«… وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللهِ فَکَاَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمآءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّیْرُ اَو تَهْوی بِهِ الرّیحُ فی مَکانٍ سَحیقٍ» (حج، آیه31)

مطلب مشابه :  کشورهای درحال توسعه