کیهان شناسی

دانلود پایان نامه

از آنجا که قرآن کریم وسیله ای برای دیدن راه هدایت و رشد است و قلب محل بصیرت حقیقی است، خداوند آن را بصائر نامید. این قرآن بصائر است نه بصیرت، نه یک بینایی بلکه بینایی های بسیار دارد.
از جمله آثار بصیرت اینکه اسرار باطنی حتی قیامت که دیگران از کشف و فهم آن عاجزند برای اهل بصیرت ظاهر است. هم چنین خیر و شر و سود و زیان پیامد کارها بر اهل بصیرت و معرفت از اول کار روشن است. شخص بینا می داند که آیا در راه راست و به جلو می رود یا منحرف است و پس می رود.
قرآن به انسان بینش صحیح در همه ابعاد (در بخش اخلاق و مواعظ، احکام، عقاید، تاریخ و قصص، انسان شناسی، جهان شناسی، کیهان شناسی و…) می دهد.
قران مجید می فرماید:
«اِنَّ الذّینَ اتَّقَوا اِذا مَسَّهُم طآئِفٌ مِنَ الشَّیطانِ تَذَکَّروا فَاِذا هُم مُبصِرونَ» (اعراف، آیه 201)
« چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه به خیالی به دل فرا رسد هماندم خدا را به یاد آرند وهمان لحظه بصیرت وبینایی پیدا کنند.»
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
«شرّ العُمی عُمی القلب» (سید تاج الدینی،1388، ص104)
«بدترین نابینایی، کوری دل است. »
در حدیث دیگری آمده است:
«اذا اراد الله بعد خیراً فتح عینی قلبه فیشاهد بها ماکان غائباً عنه» (همان)
«هنگامی که خدا بخواهد در حق بنده ای نیکی کند، چشمان قلب او را می گشاید تا چیزهایی را مشاهده کند که از آنها پنهان بود. »
در خبر دیگری از امام سجاد (علیه السلام) چنین روایت شده است که: «بنده دارای چهار چشم است، دو چشم که با آنها دین و دنیایش را می بیند و دو چشم را که آخرتش را می بیند. آن گاه که خداوند خوبی بنده ای را بخواهد دو چشم را که در قلب جای دارد باز می کند که با آنها غیب و آخرتش را می بیند و اگر خداوند برای بنده ای غیر از این بخواهد، قلب را به حال خودش وا می گذارد». (کاشانی،1380، ج 3، ص 383)
امام صادق( علیه السلام) فرمودند: «عمل کننده ای که با بصیرت نیست مانند سیر کننده به راهی است که نمی داند و سرعت سیر او جز دوری از راه نمی افزاید». (مجلسی،1403ﻫ ، ج1، ص 206)
قالَ موسی ابن جعفر (علیه السلام):
امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: در دین خدا تفقه و علم پیدا کنید: زیرا فقه دینی کلید بصیرت و تمام عبادت است. (حکیمی،1384، ج 1، ص 101)
بصیرت در نگاه مولی الموحدین حضرت علی (علیه السلام) که خود بالاترین درجه از بصیر و قوه قدسی را داراست جزو کلید واژه ها به شمار می رود و بارها در کلمات و بیانات آن مرد الهی، تلالؤ و تموّج داشته است
آن حضرت در مقام مقایسه بین بینا و نابینا جمله بسیار زیبایی به لحاظ ادبی و محتوایی دارد که قابل ملاحظه است:
«وَ انَّما الدُّنیا مُنتَهی بَصَر الاَعمی لایُبصُر ممّا وَراءَها شَیئاً وَالبَصیرُ یَنفُذَها بَصَرُهُ وَ یَعلَمُ اَنَّ الدّارَ وَراءَها. فَالبَصیرُ منها شاخصٌ وَالاَعمی الَیها شاخصٌ وَالبَصیرُ منها مُتَزوَّدٌ وَالاَعمی لَها مُتَزوَّدٌ» (نهج البلاغه، خطبه 133)
(همانا دنیا نهایت دیدگاه کسی است که دیه اش کور است و از دیدن جز دنیا مهجور است و آن که بیناست از دنیا بگذرد و از پس آن، خانه آخرت را نگرد. پس بینا از دنیا رخت بردارد و نابینا رخت خویش در آن گذارد. بینا از دنیا توشه گیرد و نابینا برای دنیا توشه فراهم آورد. )
نابینایان حد و سقف دیدشان دنیاست، ولی بینایان نقطه توقفی ندارند؛ علاوه بر دنیا باطن آن را نیز که آخرت است، می بینند؛ لذا دنیا را مزرعه آخرت می دانند و اینجا می کارند تا در آنجا برداشت کنند در حالی که نابینا همه چیز را در دنیا و برای دنیا می خواهد.

مطلب مشابه :  فرایند CRM:/پایان نامه درمورد رسانه اجتماعی