۱۲۰هزارتومان ۱۶۵هزارتومان ۱۸۵هزارتومان
ظروف قلمدان آویز تزیینی جعبه هایی از جنس نقره
تصویر ۲-۱۷ نمونه های موجود در بازار
۳۵-۲ محدودیت ها
با شناخت و بررسی نیازها و خواسته های کاربر باید به محدودیت های موجود که بر نتیجه پروژه اثر گذار است پرداخت.
۱-۳۵-۲ محدودیت مواد
مواد انتخابی باید به گونه ای باشد که در درجه اول وزن حجمی پایین و همچنین قیمت مناسب،حمل ونقل آسان داشته باشد.
۲-۳۵-۲ محدودیت ساخت و تولید
قابلیت ساخت و اجرای آسان یک طرح و متعلقات آن موضوعی است که باید به آن توجه نمود.شرایط استفاده،مواد موجود،تکنولوژی در دسترس،قیمت نهایی و… از جمله عوامل اثر گذار در روند طراحی می باشند.نوآوری در خلق یک طرح جدید با توجه به نیاز روز ،وظیفه اصلی یک طراح است.
۳۶-۲ محیط زیست
۱-۳۶-۲ نقش ضایعات فیروزه
۱-۱-۳۶-۲ قبل از دستیابی
کارگران، هر بامداد که وارد غار میشوند. با اشتیاق خاص و نگاه دقیق و کنجکاو به بررسی حاصل انفجاری که بعدازظهر روز قبل انجام دادهاند میپردازند تا ببینند معدن چه به بار آورده است. بر سر فیروزهای که مییابند با هم بحث و گفتگو میکنند. هرکس فیروزهای قیمتی بیابد تشویق میشود.
۲-۱-۳۶-۲ بعد از دستیابی
فضولات معدن را به وسیلهی واگنها به خارج از معدن حمل میکنند و در فضای باز در محلی که با مدخل تونل معدن در حدود ۵۰ متر فاصله دارد انبوه میکنند. در نزدیکی این محل، خط سفیدی با گچ کشیده شده است. تا به جز مأموران مجاز فیروزهیاب، کسی از آن خط عبور نکند و به فضولات معدن نزدیک نشود. زیرا احتمال دارد که در تاریکی معدن، قطعاتی فیروزهدار از چشم دور مانده و هنوز در داخل فضولات باقی مانده باشند. از این رو، عدهای مأمور وارسی این فضولات هستند که اجازه دارند از خط سفید عبور کنند و فیروزههای باقیمانده را جمعآوری کنند و در کیسهای بریزند و به انبار ببرند.
تصویر ۲-۱۸ مسیر استخراج فیروزه وحمل آن با واگن
۳۷-۲مزایا و معایب خصوصی سازی صنعت فیروزه
۱-۳۷-۲شرایط معادن فیروزه قبل از واگذاری به بخش خصوصی
قبل از واگذاری معدن فیروزه به بخش خصوصی، اداره اتحادیه فیروزه تراشان خراسان، فیروزه را به طور مستقیم و به قیمت بسیار پایین از اداره معدن خراسان می خرید و بین اعضای خود توزیع می کرد.
۲-۳۷-۲مشکلات و مزایای خصوصیسازی
واگذاری معدن فیروزه شهرستان فیروزه خراسان رضوی به بخش خصوصی باعث کارآفرینی و بهبود معیشت مردم در این شهرستان و روستاهای اطراف شده است، ولی بسیاری از فیروزهتراشان مشهدی از فروش سنگ خام فیروزه با قیمت بالا توسط این بخش به متقاضیان گلایهمندند.به خاطر همین مسئله عده زیادی از فیروزه تراشان به دلیل قیمت بالای فیروزه نیشابور، به فیروزه هایی که از خارج کشور بویژه آمریکا وارد می شود، روی آورده اند.
فیروزه نیشابور چند سال است که در اختیار خود نیشابوری هاست و آنها هم فیروزه ها را به صورت حراج و با قیمت های بسیار بالایی به ترکیه، پاکستان، عربستان و چند کشور عربی دیگر صادر می کنند.
صنعتگران از این که بهره برداری از معدن فیروزه به بخش خصوصی واگذار شده، راضی هستند، ولی از افزایش خودسرانه قیمت فیروزه زیان می بینند.سنگ های قیمتی با قیمت گران به دست فیروزه تراش می رسد و همین مسأله باعث شده قیمت فیروزه سیر تصاعدی داشته و دائم در نوسان باشد.
بزرگ ترین مشکل فیروزه تراشان، گرانی شدید سنگ فیروزه است، به طوری که قیمت سنگ فیروزه حداقل ۸۰ درصد افزایش یافته است و به علت نوسان قیمت در بازار و کاهش تقاضا، خیلی از فیروزه تراشان به شغل های دیگر روی آورده اند.
از ۱۲ سال پیش که این معادن از بخش دولتی به بخش خصوصی و شرکت تعاونی روستاهای معدن فیروزه واگذار شد، این شرکت تعاونی دیگر حاضر به فروش فیروزه خود با قیمت بسیار پایین و با ضرر به اتحادیه فیروزه تراشان مشهد نیست و اعلام کرد که فیروزه خود را از طریق مزایده به فروش می گذارد و فیروزه تراشان مشهدی هم می توانند در این مزایده شرکت کنند که این امر به مذاق آنها خوش نیامد و خرید سنگ خام از این معدن را متوقف کرده و به سنگ های بی کیفیت دیگر استان ها یا کشورهای خارجی روی آوردند.
۳-۳۷-۲مشکلات فیروزه تراشان
یکی از این مشکلات ایجاد ترک و شکستگی هنگام تراش سنگ است که به میزان زیادی از ارزش سنگ می کاهد و ضرر زیادی را متوجه فیروزه تراش می کند و دلیل آن نیز ضربه موج انفجار هنگام استخراج سنگ از معدن است.
و دوم این که نبود ابزار آلات موردنیاز کار می باشد، ابزاری مانند تیغ دستگاه برش یا سفیداب جلا دهنده روی سنگ،پیش از این از آلمان وارد می شد که بسیار با کیفیت بود، اما اکنون از چین وارد می شود که بسیار بی کیفیت است و موجب ترک روی سنگ و بی صرفه شدن این کار می شود و افراد زیادی را اکنون نسبت به ادامه کار در این صنعت بی انگیزه و بی رغبت کرده است.
۴-۳۷-۲ سود و منفعت برای روستاییان
با خصوصی سازی معدن فیروزه اهالی روستا که قبل از آن به دلیل بیکاری به دیگر شهرها مهاجرت کرده بودند، به روستاهای خود بازگشتند، در حالی که پیش از این فقط کارگران معدن فیروزه را می شناختند و اهالی منطقه حتی رنگ فیروزه را هم ندیده بودند، زیرا سنگ های فیروزه م
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است |
ستقیم از معدن استخراج و راهی مشهد می شد، اما اکنون ۹۰ درصد جوانان دو روستای معدن فیروزه، فیروزه تراش هستند و بقیه اهالی روستا و جوانان شهرستان فیروزه و نیشابور هم در بخش خرید و فروش و بازاریابی آن کار می کنند و از این طریق به زندگی خود سروسامانی داده اند.
۳۸-۲ به کارگیری اصول در بازاریابی
کشور ایران در حوزه اقتصاد مرحله زیست گذرانی را پشت سر نهاده و جهش ورود به مرحله صنعتی شدن (اقتصاد چند قطبی) را آغاز نموده که تواماً رفتار آنلاین اجتماع، مسائل جمعیت شناختی و روانشناختی را در بر می گیرد.بازاریابی جهانی شامل فرآیند تمرکز منابع و اهداف شرکتها روی فرصتها و نیازهای محیطی است. اگرچه اصول بازاریابی فراگیر است ولی بازارها و مشتریان متفاوتند به این معنی که هر کشور و هر شخصی منحصر به فرد و بیانگر این واقعیت که همیشه نمی توان تجربه یکسانی را در همه جوامع اقتصادی بکار برد و اینجاست که اصول سه گانه بازاریابی یعنی خلاقیت ، تمایز و نوآوری بیشتر از قبل احساس می گردد.بسیاری از بازاریابان بسته بندی( packaging ) را همراه با عناصر دیگر آمیخته بازاریابی یعنی قیمت ، کالا ، مکان و تبلیغات پیشبردی می دانند.
۳۹-۲تکنولوژی
۱-۳۹-۲ دستی
تمام مراحل فیروزه تراشی به صورت دستی بوده و هیج تکنولوژی خاصی درآن استفاده نمی شود.
۲-۳۹-۲ تولید انبوه
فیروزه به صورت انبوه استخراج و به صورت دستی تولید می شود.