بررسی چالش های حاکم بر بسته بندی فیروزه نیشابور- قسمت ۳۶

پایان نامه

بررسی چالش های حاکم بر بسته بندی فیروزه نیشابور- قسمت ۳۶

در این زمینه باید در انتخاب رنگ ها دقت کافی داشت. به طور مثال استفاده از رنگ صورتی، مشکی در هر نوع بسته بندی زیبا نیست. هم چنین استفاده از رنگ های قرمز و نارنجی که موجب جلب توجه وتحریک مخاطب و جذب نگاه مصرف کننده می گردد، می توان استفاده نمود. طراحی شلوغ بسته بندی ها، ارائه اطلاعات بیش از حد بر روی بسته و استفاده زیاد از رنگ های سرد و تیره، از اشتباهاتی است که می توان در طراحی و گرافیک بسته ها به آن اشاره کرد.
برخی فرمها،رنگهاوتصاویر در یک فرهنگ، معانی خاص یافته اند. بنابراین فرهنگ گروه مصرف کننده، در لیست اولویت یک طراح برای به تصویر کشیدن و طراحی یک بسته است، به خصوص زمانی که محصول برای صادرات تولید شود.
هم چنین طراح باید در مورد قدرت اثرگذاری عناصر بصری اطلاعات کامل داشته باشد. او با توجه به بررسی شرایط جامعه و مطالعه روند مصرف محصول، بهترین رنگ، فرم، طرح، تصویر و نوشته را برای بسته بندی آن انتخاب می کند. هم چنین طراح باید تسلط کافی به شناخت و روان شناسی رنگ ها داشته باشد.
۶-۳ چگونه یک طراحی بسته بندی به انتخاب اول تبدیل می شود؟
طراحی بسته بندی، یک فرآیند آگاهانه و حرفه ای است. طراح یک بسته بندی باید نیاز مشتریان و مخاطبان و حتی برداشت های ناخودآگاه آنها را نسبت به آنچه که می بیند و لمس می کند، بداند و بیان کند. پس یک طراح باید بر شخصیت افراد و تمایل آنها حتی بیش از خودشان مطلع باشد.
طراحی و گرافیک بسته، لباس یک کالاست. به همین دلیل است که دربسیاری ازمواقع ارزش طراحی وگرافیک بسته بندی بیش ازکالای درون آن است وشرکتهای تولید محصول نهائی نیز باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشندکه امکان عرضه یک کالای بسیارخوب و با کیفیت امابدون طراحی و گرافیک و بسته بندی زیبا و مناسب در بازارهای جهانی ضعیف و حتی غیرممکن است. اتفاقی که همواره در کشور ایران تکرار می گردد و هیچ استراتژی دقیقی برای غلبه به این ضعف پیش بینی نمی شود.
بسته بندی یکی از زیر مجموعه های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و طراحی و گرافیک بسته، بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است.
۷-۳ بررسی رنگ در بسته بندی و ارتباط آن با فروش
در روان شناسی نوین”رنگ”و”رنگ ها”یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می‌آیند؛ چرا که هر یک از آن ها تاثیر خاص روحی وجسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشان گر وضعیت روانی و جسمی وی می باشد. این موضوع با توجه به پیشرفت‌های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. پیداست که انسان از روزگاران بسیار دور تاکنون تحت نفوذ و تاثیر رنگ‌های پیرامون خود بوده است و درصد سال اخیر که صنعت رنگ سازی به نقطه اوج تحول خود رسیده است، تاثیر مزبور دو چندان شده و در همه ارکان زندگی روحی ما رخنه کرده است.
رنگ‌های اصلی عبارت از قرمز، آبی، زرد و رنگ‌های نور اصلی عبارت است از قزمز، آبی، سبز؛ تفاوت بین رنگ و نور رنگی در سبز و زرد است.برخی از روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه کسی است، می تواند گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او باشد. پس بدین شکل کار طراحان و گرافیست ها مشکل می شود چرا که باید طوری عمل کنند که تمام سلیقه ها و علایق مخاطب و مصرف کننده را پوشش دهند. در طراحی باید به این نکته توجه کردکه مخاطب چه کسی است و نوع محصول عرضه شده چیست که براین اساس با درک و شناخت کافی ازعلم،هنر،خلاقیت وتسلط برروانشناسی رنگهاطرحی راآماده کندکه مورد توجه تمامی اقشارومصرف کنندگان قراربگیرد.رنگ ها هر کدام گویای پیام وجذابیت خاص خودهستند که به نیاز از آنها استفاده یا با هم ترکیب می شوند. هم چنین باید به رابطه ی دقیق بین محصول و نوع بسته بندی آن در محل فروش فکر کرد. در بسیاری موارد طراح علاوه بر آشنایی با تکنیک های هنری و شناخت روانشناسی رنگ باید از علم خواص مواد محافظتی که در ساخت بسته بندی ها به کار می روند نیز مطلع باشد. هر جنس و کالا، رنگ خاص خود را می طلبد و طراح می بایست با دانش و اطلاع کافی دست به انتخاب رنگ بزند.طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین زیرشاخه های هنر تبلیغات است و نقش ارزنده ای را در جریان اقتصادی جوامع بازی می کند. صادرات کالاها بیش از آن که به کیفیت محصول وابسته باشد در گرو طراحی خوب بسته بندی و مورد پسند خریدار است.
نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده به جا از رنگ ها است. به عنوان مثال رنگ سبز بسته به جای استفاده می تواند بیان گر فساد و پوسیدگی و از طرف دیگر می تواند بیان گر طراوت و تازگی باشد.در انتخاب رنگ محصولات غذایی و نوشیدنی ها، علاوه بر توجه به رنگ ماده غذایی می توان با توجه به ویژگی های گروه مصرف کننده از رنگ ها به عنوان ابزاری قدرت مند بهره جست.
به عنوان مثال در طراحی جعبه چای های گیاهی می توان از رنگ های ملایم و لطیف که مترادف فرآورده های گیاهی است، بهره گرفت. اما در مورد چای واقعی می توان با استفاده از زمینه تیره، حس مرغوبیت محصول را در ذهن مشتری ایجاد نمود و استفاده از تصاویر مرتبط نوعی تشخص به محصول می بخشد.استفاده مناسب از رنگ سبب انتقال پیام و سهولت پیدا کردن محصول در چیدمان مغازه می گردد.
نکته دیگر این که اگرچه استفاده از چاپ رنگ ارزشمند است، اما طراحان در برخی موارد متوسل به انتخابی جسورانه و استفاده از بسته بندی تک رنگ می شوند. به عنوان مثال در مورد فرآورده های ویژه مردانه استفاده ازحداقل رنگ می تواند

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

نمایان گر پیامی محکم و مردانه باشد.از رنگ های آبی، سبز و زرد به منظور تداعی شادابی و حیات در بسته بندی محصول استفاده می شود. استفاده از این رنگ ها یکی از ساده ترین و گویا ترین روش هایی است که برای نشان دادن خنکی وتازگی در بسته بندی محصولاتی مانند: آب معدنی ، سبزیجات و میوه ها استفاده می گردد.به عنوان نمونه استفاده از رنگ آبی قوی و آرام بخش به عنوان رنگ زمینه برای ارائه فرآورده ی اسپری پا بسیار حساب شده به نظر می آید و طراح توانسته با بهره گیری از توانایی رنگ آبی برای القا پاکیزگی و خنکی این حس را به مصرف کننده القا کند. هم چنین استفاده از رنگ های روشن مانند صورتی روشن و آبی و زرد روشن برای بسته بندی هایی که حاوی محصولاتی لطیف و ملایم بسیار به جا است.گاهی برای ایجاد تأثیراتی از فریبندگی و کیفیت عالی می توان در رنگ بندی از مقداری طلایی و یا نقره ای به همراه رنگ هایی متالیک از آبی، قهوه ای، فیروزه ای و خاکستری و خرمایی استفاده کرد. از این ترکیب بندی ها برای محصولاتی همچون شکلات، عطر و محصولاتی که نیاز به القا قیمت گران دارند به کار برده می شود.پس ما می توانیم با به کارگیری رنگ مناسب و زیبا در امر جذب مشتری و فروش بیشترمحصول قدمی بزرگ را برداریم وتضمینی باشیم برای جلب مشتری.در انتها باید خاطر نشان کرد که انتخاب رنگ در بسته بندی باید به احساس ناشی از آن بر روی گروه هدف دقت کافی شود.
تصویر۳-۱بررسی رنگ در بسته بندی و ارتباط آن با فروش
۸-۳ بررسی سمت راست یا سمت چپ بودن تصویر وارتباط آن با فروش
تخمین زده شده که ۷۳ درصد از تصمیمات خرید در محل فروش کالا گرفته می شود. پس باید در انتقال مفاهیم و ایجاد درکی صحیح به خریدار کمک کرد. استفاده از محرک های کلامی در طراحی از سمت راست طرح و برای استفاده از تصاویر از سمت چپ تصویر استفاده نماییم.
این مسأله به این خاطر است که نیمکره چپ به طور کلی مسؤل واژه پردازی است در حالی که نیمکره راست به طور کلی فرآیندهای مهم تصویری مانند نام تجاری محصول (لوگوی شرکت) را بر عهده دارد. عدم تقارن این ادراک حاکی ازآن است که برای به حداکثررساندن فراخوان،کلمات بایددرطرف سمت راست بسته ، تصاویر باید در سمت چپ بسته به کار برده شوند چرا که سیستم بینایی برعکس عمل میکند.بسته بندی بایدیک نقش کلیدی درمحل فروش ر ابازی کند.که این مستلزم طراحی بسته به روش علمی است.
۹-۳ بررسی خلاقیت گرافیکی در بسته بندی و ارتباط آن با فروش 
خلاقیت یک فرآیند ذهنی است که شامل تولید ایده یا مفاهیم جدید و یا ایجاد ارتباط های تازه بین ایده ها و مفاهیم موجود، می شود.از دیدگاه علمی، محصولات یک تفکر خلاق، معمولا هم ابتکار دارند و هم دارای تناسب و اقتضاء می باشند. از دیدگاه عام و روزمره، خلاقیت صرفاً عمل ساختن چیزی جدید می باشد.
یکی دیگر از تعاریف خلاقیت فرآیندشکستن پیش فرضهاوانگاشتهاست. بسیاری ازایده های خلاقه وقتی شکل میگیرند که فرد عقیده هایی که از قبل در ذهنش تشکیل شده بود را دور میاندازد وتصمیم میگیردکه راه وروشی جدیدکه به نظرمیرسددیگران به آن فکر نکرده اند را به کار گیرد. طی بررسی های به عمل آمده، زیبایی و خلاقیت و نوآوری در طراحی و بسته بندی باعث جذابیت بیش از حد کالا میشود و چشم هر بیننده ای را جذب خود می کند.
استفاده از خلاقیت و به وجود آوردن یک بسته بندی با طراحی زیبا تضمین کننده فروش و جذب مصرف کننده است.
تصویر۳-۲بررسی خلاقیت گرافیکی در بسته بندی و ارتباط آن با فروش
۱۰-۳ اهمیت طراحی بسته بندی
زمانی که مشتریان به فروشگاه های بزرگ یا مغازه های محلی مراجعه میکنند، محصولات را با طراحی بسته بندی آنها میشناسند که ممکن است در سایز ها و رنگ های متفاوتی ارائه شوند.
ترکیبی از هنر، صنعت و تکنولوژی برای بهبود شرایط نگهداری، حمل ونقل ، بازاریابی است.
۱۱-۳ چند نکته اساسی در طراحی بسته بندی محصولات
۱-۱۱-۳استفاده از خلاقیت و ایجاد تفاوت
برای افزایش فروش یک محصول و جذب رضایت مشتریان هنگام خرید، طراحی بسته بندی خلاقانه میتواند گزینه مناسبی باشد. بعضی از محصولات بازی های فکری یا جدول کلمات متقاطع را بر روی بسته های خود دارند که مشتریان را به خرید تشویق میکنند و بعضی دیگر قابل جمع آوری و کلکسیونی هستند به شکلی که با داشتن تعداد مشخصی از آنها میتوانید در قرعه کشی شرکت کنید. یکی از روش های خلاقانه در طراحی بسته بندی استفاده از شکل های جدید و ناآشنا در چشم مشتریان است که موجب جلب توجه به محصول شما در قفسه های شلوغ یک فروشگاه میشود.
تصویر ۳-۳ استفاده از خلاقیت و ایجاد تفاوت
۲-۱۱-۳ انتخاب رنگ و فونت در طراحی بسته بندی
انتخاب رنگ مناسب و مرتبط با محصول اهمیت بالایی در طراحی و جذابیت بسته بندی خواهد داشت. اگر شرکت یا کارخانه رنگ سازمانی مشخصی دارد میتوان از خود آنها یا ترکیبات مناسب آنها استفاده کرد. انتخاب فونت مناسب برا نوشته ها و ارائه آنها در ابعادی که براحتی قابل خواندن باشند نیز بسیار مهم خواهد بود. همچنین تفاوت رنگ متن و تصویر زمینه میتواند به خوانا بودن نوشته ها کمک کند. بطور مثال استفاده از رنگ نارنجی برای نوشته ها بر روی پس زمینه قرمز انتخاب مناسبی برای طراحی بسته بندی نخواهد بود.
لوگو و نام شرکت بهمراه نام محصول باید کاملا خوانا و قابل مشاهده باشند. بسیاری از مشتریان هنگام خرید یک ی
ا دو محصول را با هم مقایسه میکنند، اگر ویژگی ها و مشخصات محصول در طراحی بسته بندی براحتی قابل خواندن باشد، میتواند در متقاعد کردن آنها به خرید تاثیر بالایی داشته باشد.
تصویر ۳-۴ انتخاب رنگ و فونت در طراحی بسته بندی
۳-۱۱-۳ استفاده از تصاویر
تصاویر در طراحی بسته بندی ممکن است شامل تصویر خود محصول، یک مدل و یا یک شخصیت شناخته شده باشد. نکته مهم در استفاده تصاویر کیفیت چاپ بالا و حفظ تناسب با رنگ بسته است. همچنین تصویر باید ارتباط معنایی مناسبی با محصول داشته باشد تا موجب سردرگمی خریداران نشود.
تصویر ۳-۵ استفاده از تصاویر
۴-۱۱-۳ ارتباط معنایی

Back To Top