گروههای همیار | گروههای کوچک |
همبستگی مثبت وجود دارد یا همه نجات مییابیم یا همه غرق میشویم. گفتگوی رو در رو | هیچ همبستگی وجود ندارد دانشآموزان معمولا برای خودشان کار میکنند. به ندرت جواب هایشان را با یکدیگر مقایسه میکنند. |
پاسخگویی فردی وجود دارد هر دانشآموز باید بر تمام مطالب مسلط باشد. | بازخورد را به روی دوش دیگران گذاشتن بعضی از دانشآموزان اجازه میدهند تمام کار یا بیشتر کار را دیگران انجام دهند. |
معلم مهارت اجتماعی لازم را برای کارگروهی آموزش میدهد. | مهارتهای اجتماعی را به طور نظام مند نمی آموزند. |
معلم رفتار دانشآموزان را زیر نظر دارد. بازخورد و بحث دربره رفتار دانشآموزان | رفتار دانشآموزان مستقیما مورد مشاهده قرار نمی گیرد. معلم اغلب با دانشآموزان دیگر کار میکند و یا درس جلسهی بعد را آماده میکند. هیچ نوع گفتگویی در مورد این که دانشآموزان چطور با یکدیگر کار کردند انجام نمی شود. حداکثر ممن است گفته شود کار خوبی بود سعی کنید زنگ دیگر در هنگام کار کمتر شلوغ کنید. |
گروههای مشارکتی با مشخصهها و ویژگیهایی که برای این نوع یادگیری برشمرده شد از سایر گروههای بدون رویکرد مشارکتی متمایز میگردند. الیس و والن (ترجمه رستگار و ملکان) تفاوت فعالیت در گروههای کوچک را با گروههای همیاری به شرح جدول زیر توصیف مینمایند. جاکوبز[1] و همکاران (2002) برخی تفاوتهای میان آن کلاسهایی که تشویق کنندهی مشارکت و همیاری میباشند و آن کلاسهایی که منع کنندهی مشارکت میباشند را به شرح جدول زیر ذکر مینمایند (به نقل از قلتاش، 1383).
کلاس درس مشارکتی | کلاسی که منع کننده مشارکت است |
به آنچه که هم ردیفان میدهند نگاه کنند، از آنان یاد بگیرند به آنها کمک کنید و با ا یدههای آنها شریک شوید. | نگاه به نوشتههای خودتان کنید. |
با بغل دستی به منظور مبادلهی ایده ها، مباحث توضیح دادن پیشنهاد کردن و سوال کردن هم صحبت شوید. | کار خود را انجام دهید و بگذارید همه کارشان را انجام دهند. |
اگر احتیاج به یاری دارید از هم گروهیها و دیگران کمک بخواهید قبل از اینکه معلم تقاضای یاری نماید. | اگر احتیاج به کمک به معلم دارید از معلم یاری بخواهید. |
به هر دانش آموز یک فرصت بدهید که سخنگویی برای گروه باشد. | جهت جلب توجه معلم با یکدیگر رقابت کنید. |
برای پاداشهای اصلی و فرعی مشارکت کنید. | برای جوایز و پاداشها رقابت کنید. |
جرج جاکبز، مشیل پور ولاوان این (2011) در ترتیب بندی کلاس درس برای یادگیری مشارکتی بیان میدارند که جهت سازماندهی کلاس درس یا مشارکت موثر، جنبههایی نیاز است که مورد ملاحظه قرار گیرند. دانشآموزان نیاز به نشستن نزدیک به هم دارند و امر سهیم شدن در مواد آموزشی و استفاده از گفتگوی مناسب که مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند را تسهیل مینماید.
[1] – Jacobs
متن کامل در سایت زیر :