روش

ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ ﺳﻮم ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس اﺳﺘﻮار ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داری دارد. آزﻣﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﺟﻬﺖ اﺛﺒﺎت ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ ﺳﻮم اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻌﺎدلات ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ اول، ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه دو ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺑﺮاﺑﺮ 0.17 ﺑﺎ ﻣﻘﺪار آﻣﺎره t ﺑﺮاﺑﺮ 2.3 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﺪار t ﺑﯿﺎن ﮐﻨﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﺿﯿﻪ ی وﺟﻮد راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﺎ %95 اﻃﻤﯿﻨﺎن اﺛﺒﺎت ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﻣﯿﺰان ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.
ﺗﺎﺋﯿﺪ اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎن، ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﻣﺪﯾﺮ ﺧﻮد را ﻣﻨﺎﺳﺐ درک ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﻧﮕﺮش ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ در ﺑﯿﻦ ﻫﻤﮑﺎراﻧﺸﺎن ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﻣﺸﺎﺑﻪ اﺛﺮ رﻫﺒﺮی و ﻧﻘﺶ رﻫﺒﺮ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ اﺛﺒﺎت رﺳﯿﺪه اﺳﺖ(ﭼﻦ و ﺑﺎرﻧﺲ، 2006 ؛ ﺑﻞ و دﯾﮕﺮان ،.(2004
ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ- ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ١۵۴
-1-3-3-5 ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ :1-3 راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﺤﻮل ﮔﺮا و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ
داﻧﺶ
اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس اﺳﺘﻮار ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داری دارد. آزﻣﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﺟﻬﺖ اﺛﺒﺎت اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻌﺎدلات ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﺳﻮم، ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه دو ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺑﺮاﺑﺮ 0.4 ﺑﺎ ﻣﻘﺪار آﻣﺎره t ﺑﺮاﺑﺮ 4.21 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﺪار t ﺑﯿﺎن ﮐﻨﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﺿﯿﻪ ی وﺟﻮد راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﯿﻦ ﺗﺤﻮل ﮔﺮا و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﺎ %95 اﻃﻤﯿﻨﺎن اﺛﺒﺎت ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻗﺪر ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﺤﻮل ﮔﺮای ﻣﺪﯾﺮﺷﺎن را ﺗﺤﻮل آﻓﺮﯾﻦ ﺗﺮ درک ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ آﻧﻬﺎ اﻓﺰوده ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﺎﺋﯿﺪ اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﮐﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﻣﺪﯾﺮﺷﺎن را ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﺤﻮل ﮔﺮا درک ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﻧﮕﺮش ﻣﺜﺒﺖ ﺗﺮی ﺑﺮای ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﮔﺬاری داﻧﺶ در ﺑﯿﻦ ﻫﻤﮑﺎران ﺧﻮد دارﻧﺪ.
-2-3-3-5 ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ :2-3 راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ
داﻧﺶ
اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس اﺳﺘﻮار ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داری دارد. آزﻣﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﺟﻬﺖ اﺛﺒﺎت اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻌﺎدلات ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﺳﻮم، ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه دو ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺑﺮاﺑﺮ 0.27 ﺑﺎ ﻣﻘﺪار آﻣﺎره t ﺑﺮاﺑﺮ 1.35 ﺑﺪﺳﺖ
ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ- ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ١۵۵
آﻣﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﺪار t (ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از (1.96 ﺑﯿﺎن ﮐﻨﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﺿﯿﻪ وﺟﻮد راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ رد ﻣﯽ ﮔﺮدد.
از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺖ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮاﻧﯽ ﮐﻪ ﻋلاﻗﻪ ﻣﻨﺪ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺧﻮد را از ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا ﺑﻪ ﺳﻮی ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﺗﻐﯿﯿﺮ دﻫﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﯾﻦ ﻃﻮر اﺳﺘﻨﺒﺎط ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ ﮐﺎرﻣﻨﺪاﻧﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﻣﺪﯾﺮ ﺧﻮد را ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا درک ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻓﻘﻂ در ﻣﻮاﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺟﺪی ﻣﯽ ﺷﻮد، ﻣﺪﯾﺮ ﺧﻮد را در ﺻﺤﻨﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﻨﺪ، ﻣﯿﻞ ﭼﻨﺪاﻧﯽ از ﺧﻮد ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻧﺸﺎن ﻧﻤﯽ دﻫﻨﺪ و ﻃﺒﻖ ﺗﻌﺮﯾﻒ رﻫﺒﺮی ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا آﻧﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺒﺎدلات ﺑﯿﻦ رﻫﺒﺮ و ﭘﯿﺮو ﻣﯽ اﻧﺪﯾﺸﻨﺪ.
-3-3-3-5 ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﺮﻋﯽ :3-3 راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ
اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس اﺳﺘﻮار ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﯽ داری دارد. آزﻣﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﺟﻬﺖ اﺛﺒﺎت اﯾﻦ ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻌﺎدلات ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﺳﻮم، ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه دو ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺑﺮاﺑﺮ -0.39 ﺑﺎ ﻣﻘﺪار آﻣﺎره t ﺑﺮاﺑﺮ -2.46 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﺪار t ﺑﯿﺎن ﮐﻨﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﺿﯿﻪ ی وﺟﻮد راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﺎ
%95 اﻃﻤﯿﻨﺎن اﺛﺒﺎت ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻨﻔﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻗﺪر ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ ﻣﺪﯾﺮﺷﺎن را اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ ﺗﺮ درک ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، از ﻣﯿﺰان ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ آﻧﻬﺎ ﮐﺎﺳﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻓﺮﺿﯿﻪ و ﻧﯿﺰ وﺟﻮد راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﯿﻦ اﯾﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﻣﺪﯾﺮﺷﺎن را اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ درک ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻗﺼﺪی ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ
ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ- ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات ١۵۶
داﻧﺶ ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ ﺑﻠﮑﻪ از ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻧﯿﺰ ﺧﻮدداری ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﺮد . ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ آﻧﺎن ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺪﯾﺮﺷﺎن ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑلات ﻣﻮﺟﻮد را، اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داد.
-4-3-5 ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ :4 راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی و ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ از ﻃﺮﯾﻖ
ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ
ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺰان ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ از ﻃﺮﯾﻖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ (ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﻏﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ) ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ (ﺑﻄﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ) ﺑﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺰان ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری دو روش ﭘﺮداﺧﺘﯿﻢ. ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ اول، ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﯾﺪ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺑﺼﻮرت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ 0.17 ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ، در ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺑﺎ ورود ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯿﺰان ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮی ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان 0.321 اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻓﺮﺿﯿﻪ را ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.