زیارتگاه ها و اماکن مقدسه در ایران

دانلود پایان نامه

نوع نام موقعیت
کلیسا خراسان شمالی اسپاخو
طاطاوس، ،سرکیس تهران
وانک اصفهان
ارامنه، شمعون غیور فارس
کانتور، ارامنه قزوین
مسروپ مقدس، امانوئل مرکزی
مسیح مقدس، جزیره خارک بوشهر
مریم مقدس اردبیل
گریگوری، آنجلی همدان
کلیسای آبادان خوزستان
سنت استپاتوس، مریم مقدس آذربایجان شرقی
کلیسای سنندج کردستان
قلب مقدس کرمانشاه
تادئوس(قره کلیسا) آذربایجان غربی
مأخذ: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، 1390.
3-3-زیارتگاه ها و اماکن مقدسه در ایران
بر اساس اعلام سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از 8000 امام زاده درایران وجود داردکه از میان آن ها 500 مورد بیش از سایرین مورد توجه عموم مردم قرار دارد یا اینکه مردم آن ها را بیشتر می شناسند. هم چنین بنابر آمار های موجود، استان فارس بیشترین تعداد امام زاده را به خود اختصاص داده است. بر اساس مستندات تاریخی، چند دلیل مهم در هجرت امام زاده ها به ایران موثر بوده است. یکی از مهم ترین این دلایل حکومت علویان در طبرستان بوده است و به همین سبب، تعداد بقاع متبرکه در استان مازندران و استان های که در مسیر حرکت به این استان بوده اند به نسبت سایر استان ها بالاتر است.
دلایل مهم دیگر مهاجرت امام زادگان به ایران، به ولایتعهدی امام رضا(ع) و سکونت ایشان در طوس بر می گردد. این مهاجرت به نوعی نقطه عطف مهاجرت فرزندان و نوادگان امام موسی کاظم(ع) به ایران محسوب می شود و مسیر طوس نیز یکی از مهم ترین اماکنی است که همواره محل تردد امام زادگان بوده است. یک دسته دیگر از امام زادگان نیز به سبب ستم های حکام بنی امیه و بنی عباس در دوران مختلف به ایران سفر کرده اند تا هم بتوانند از دست حاکمان ظالم رهایی یابند و هم مبارزات سیاسی خود را به دور از پایتخت حکام و با همکاری ایرانیان که به عشق و ارادت به سادات و علویان اشتهار داشته اند، دنبال کنند. در هر صورت با گذشت زمان، امام زاده ها و قبور سادات به بخش مهمی از فرهنگ اسلامی – ایرانی تبدیل شده و هم اکنون مزار آنان، مهم ترین مرکز تجمعات اجتماعی ایرانیان و بازتولید مراسم مذهبی و آئینی است. به عنوان نمونه برگزاری مراسم قالیشویان در مشهد اردهال در مهرماه هر سال به یکی از مهم ترین سنت های آئینی ایران تبدیل شده است یا آیین علم واچینی امام زاده محمد و هادی معروف به شاه شهیدان از دیگر مراسمی است که همه ساله بسیاری از افراد بومی و غیر بومی را به سمت خود جذب می کند.
مهمترین مکان های زیارتی در کشورمان عبارتند از:
1.حرم امام رضا(ع)
در سال های آغازین به خاک سپاری پیکر پاک امام، حرم مطهر به صورت بنایی ساده با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود؛ چنان که بقعه مطهر، تنها یک در ورودی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای تزیین هایی مختصر به سبک آن زمان بود. صفه های اضلاع حرم به جز صفه پیش رو، به سوی خارج از خانه بسته بود و بر فراز بقعه، تنها قبه ای وجود داشت. در آن سال های دور، زمین های اطراف حرم مطهر، همه خالی از سکنه بود و نوغان که یکی از دو قصبه معروف و معتبر طوس بود، تنها آبادی مسکونی محسوب می شد. نظارت دقیق حکام جور ب حرکات و سکنات شیعیان، منع آن ها از توجه به مرقد امام(ع) و درک فیض و زیارت، موجب شد که سال ها سپری شود و بنایی در خور و شایسته مضجع شریف حضرتش احداث نشود.
سرنجام، سال های سخت و سنگین به کندی سپری شد. عنایات خدای تعالی نسبت به روضه رضوی موجب شد که در آن روزهای اولیه و جو خاص آن زمان، حرم مطهر از هر گونه آسیبی محفوظ بماند تا آنجا که به خاطر رأفت خاصه حضرت، به صورت بروز کرامات پی در پی و معجزات، گره از کار دردمندان و نیاز آوران گشود. کثرت و تداوم کرامات امام، موجب شد که توجه و اقبال مردم و حاکمان آن زمان به ویژه بیشتر اهالی خراسان و مناطق دیگر زیاد شود و به ساخت و مرمت و تذهیب و تزئین و حفظ و نگهداری آن بنای مقدس کنند. در طول قرن های مختلف،ذ رجال کشورهای اسلامی، حکام و امرای خراسان و مردان با اخلاص و علاقمند به مقام شامخ ولایت و امامت، با صرف مبالغی در تجدید و عظمت آن کوشیده اند و ضمن تزیین آن با ایجاد بناها و بجای گذاشتن آثار، این مکان شریف را از جلوه های کهن هنری دوران گذشته مملو کردند. روضه منوره که پیکر مقدس حضرت رضا(ع) در آن مدفون است. زیر گنبدی زرین و باشکوه قرار دارد و هسته مرکزی بناهای آستان قدس رضوی به شمار می آید.
مدرسه بالاسری که اکنون اثری از آن بر جای نمانده است، در حاشیه غربی بازار معروف زنجیر(یکی از بازارهای معتبر و اصلی مشهد بوده که از صحنه کهنه تا بازار بزرگ، به موازات مدرسه دودر، بالاسر، پریزاد و مسجد گوهرشاد ادامه داشته است) در ناحیه بالاسر حرم مطهر امام رضا(ع) قرار داشته و از شمال به صحن انقلاب اسلامی و از جنوب به مدرسه پریزاد، از شرق به بیوتات متبرکه رضوی و از غرب به بازار زنجیر محدود می شده است. این مدرسه که به علت قرار داشتن در ناحیه بالاسر حرم مطهر امام هشتم(ع) به” مدرسه بالاسر” مشهور بود، از کهن ترین مدارس علمیه مشهد بشمار می آید. تاریخ بنای نخستین و بانی آنبه روشنی مشخص نیست؛ اما برخی تاریخ نگاران مثل عبدالمجید مولوی، فریزر جهانگرد انگلیسی و ابن بطوطه معتقدند که بانی آن شاهرخ امیر تیمور است.

مطلب مشابه :  مشارکت ، خدمت، نیاز