عوامل ایستایی گردشگری مذهبی

دانلود پایان نامه

2-4-2- عوامل جذب گردشگران مذهبی
عوامل مختلفی می تواند در جذب گردشگران مذهبی همچون سایر اقسام گردشگری موثر باشد.
شکل 2-2 : عوامل موثر بر جذب گردشگری مذهبی
اطلاع رسانی و تبلیغات
اطلاع رسانی به مردم و تبلیغات صحیح به منظور آشنا نمودن آنان با گردشگری مذهبی در توسعه این فعالیت اقتصادی بسیار موثر است. براساس تجزیه و تحلیل آمار صورت گرفته، بالا بردن سطح آگاهی مردم از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح از طریق صدا و سیماو مطبوعات به جهت نقش آن ها در شناسایی مناطق و مراکز گردشگری و معرفی آن ها به مردم، در بالا بردن سطح آگاهی های مردم موثر بوده است.
هماهنگی میان سازمان های مربوطه
هماهنگی سازمان های مرتبط، در رونق امر گردشگری موثر است. وجود مراکز مختلف تصمیم گیری در صنعت گردشگری باعث می شود تا مسئولان نتوانند تصمیم منسجمی برای صنعت گردشگری بگیرند. بنابراین ضروری است میان همه ارگان های کشور که در جهت رشد این فعالیت اقتصادی دخیل هستند هماهنگی بیشتر و بهتری انجام پذیرد.
مناسب بودن راه های ارتباطی
مناسب بودن راه های ارتباطی در جهت گسترش سیر و سفر و حمل ونقل، تاثیر بسیار مثبتی بر توسعه و رشد گردشگری مذهبی می گذارد.
شناخت انگیزه و اعتقادات گردشگر
یکی از مهم ترین وجوه تمایز میان افراد حاضر در مکان های مقدس انگیزه آن هاست. انگیزه عامل بسیار مهمی است که افراد را به عمل متعهد می کند. در واقع مذهب انگیزه اولیه برای سفر به مکان های مقدس است و گردشگری مذهبی با توجه به انگیزه خود، توجهی به زیبایی بنای نوساز یا مخروبه بودن آن ندارد و انگیزه ای که در ذهن اینگونه گردشگران وجود دارد تا حدی جانفشانی و فداکاری نسبت به این گونه اماکن پیش می رود.
منابع اینترنتی
امروزه اینترنت به عنوان یکی از اصلی ترین منابع اطلاع رسانی و آشنا سازی مردم با اماکن مختلف است. اینترنت توانسته در عرض کمتر از پانزده سال به عنوان جایگزینی مناسب و حتی برتر از روزنامه، مجله، کتاب و یا حتی هر رسانه دیگری جای خود را باز نماید. مسائلی چون آشنایی با اماکن مورد نظر برای بازدید، رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و حتی گشت و گذار در فضای مجازی آن مکان و یا ایجاد وبلاگ های برای یک مکان گردشگری هم اکنون همگی از طریق اینترنت با هزینه کم امکان پذیر است.
6- ارائه اطلاعات دقیق
اطلاعات مدون، جامع و دقیق برای گردشگران باید وجود داشته باشد تا ایشان را از بدو ورود به شهر به مکان های زیارتی و سیاحتی هدایت کند این گونه راهنما ها می توانند اطلاعاتی پیرامون تاریخچه شهر، مکان های زیارتی سیاحتی و خرید، چگرونگی استفاده از امکانات اقامتی و رستوران ها، زمان های مناسب برای زیارت، چگونگی تردد در شهر با وسایط نقلیه درون شهری در اختیار مسافران قرار دهند تا احساس نشاط بیشتری در میان گردشگران یا زائران بر پایه برنامه ریزی دقیق به وجود آید. در دسترس بودن اطلاعات بسیار دقیق و توصیف شده، اشتیاق زائران یا مسافران، مانع از سردرگمی ایشان می شود، هم چنین سبب کاهش ازدحام و شلوغی معابر و مکان های زیارتی و سیاحتی می گردد؛ بنابراین لزوم نگارش سفرنامه های زیارتی سیاحتی، کتابچه های راهنمای سفر، طراحی سایت های آگاهی دهنده و اطلاعات رایانه ای، طراحی خدمات الکترونیکی، معرفی مکان های اقامتی و محل تهیه بیلیت سفر توسط افراد زبده در ایجاد جاذبه های سفرهای زیارتی و سیاحتی بسیار مهم است.
7- تحقیقات گردشگری
تحقیقات گردشگری می تواند به عنوان پلی بین پژوهشگران و مشتاقان به اماکن مذهبی باشد. یک پژوهشگر با انتخاب یک نمونه موردی شروع به تشریح موقعیت مکانی، نوع گردشگران، جاذبه های گردشگری منطقه و سایر موارد می نماید. این تحقیق در بعضی موارد ماه ها و یا حتی سال ها طول می کشد. ولی در نهایت پژوهشگر نتایج تحقیقات خود را به صورت مقاله در سمینار های مربوط به گردشگری ارائه می نماید که می تواند راهنمای خوبی برای علاقه مندان به گسترش گرشگری مذهبی باشد.
8- تأمین امنیت گردشگران
ایجاد امنیت باعث رشد و توسعه گردشگری مذهبی می شود. تلاش در جهت ایجاد امنیت داخلی و خارجی برای جلوگیری از حرکات تروریستی و روبودن گردشگران، موجب افزایش ورود گردشگران به کشور و رونق و توسعه جهانگردی و نیز افزایش درآمد می گردد.
9- مناسب بودن مکان و موقعیت
مکان و موقعیت یک منطقه مذهبی باید از تمامی جوانب جغرافیایی، دسترسی، شبکه ارتباطی و نظایر آن مناسب باشد؛ زیرا تمامی گردشگران تنها برای زیارت به آن منطقه سفر نمی کنند بلکه عده ای به خاطر قدمت و شناخت بناهای مذهبی مربوطه و یا به خاطر طبیعت بکر و دست نخورده آن و آب و هوای مساعد و یا شناخت سنت ها، فرهنگ و آداب و روسوم آن منطقه قصد سفر می کنند.
10- گسترش فضاها و ایجاد امکانات جانبی
کمبود مناسب و عدم امکانات رفاهی و خدماتی و نیز کمبود فضا جهت زیارت و انجام اعمال مذهبی به دلیل ازدحام جمعیت، سبب می شود که گردشگر نتواند به درستی از این فضا ها بهره مند شود، از این رو می توانیم با گسترش این فضاها و ایجاد امکانات تفریحی، خدماتی و رفاهی، حوزه گردشگری مذهبی را فعال تر کنیم (جمالی نژاد،1391: 87-89).
3-3-2- عوامل ایستایی گردشگری مذهبی

مطلب مشابه :  قساوت و سنگدلی