معنویت در محیط کار، معنویت در سازمان، سازمان های معنوی

معنویت در محیط کار، معنویت در سازمان، سازمان های معنوی

معنویت در محیط کار، معنویت در سازمان، سازمان های معنوی

سطح فردی، کار بامعنا: یک جنبه اساسی معنویت در کار شامل یک حس عمیق و مقصود در کار است. این بعد از معنویت در محیط کار، مشخص می کند که چگونه کارکنان در کار روزمره شان در سطح فردی تعامل دارند. بیان معنویت در کار شامل این فرض است که هر فردی انگیزش درونی، تمایل و علایقی برای مبادرت به انجام فعالیت هایی دارد که معنای بیشتری به زندگی خودش و دیگران می بخشد (میلیمن و همکاران، 2003). همان طور که مور گفته است: کار یک فرد، یک نوع حرفه و پیشه ای است که راهی برای خلق و ایجاد معنا و شناخت بیشتر از کار و محیط کار نیز تلقی می شود. در این بیان، کار فرد بیش از یک هدف مورد نظر است و کار، صیقل دهنده، چالشی و در جهت تکامل، بالندگی و تحقق واقعیت های فردی می باشد (رستگار، 1389).
سطح گروهی، احساس یکپارچگی و همبستگی با دیگران: یک بعد اساسی دیگر از معنویت در محیط کار شامل احساس نوعی پیوند و احساس همبستگی عمیق با دیگران است. این بعد از معنویت در محیط کار در سطح گروهی از رفتار انسانی رخ می دهد و بر تعاملات بین کارکنان و همکاران دلالت دارد. همبستگی در محیط کار مبتنی بر این باور است که افراد یکدیگر را در پیوند با هم می دانند و اینکه بین خود درونی هر فرد با خود درونی دیگران رابطه وجود دارد. این سطح از معنویت در محیط کار شامل ارتباطات ذهنی، احساسی و معنوی بین کارکنان در گروه های کاری می باشد (میلیمن و همکاران، 2003). نیل و بِنِت این سطح از معنویت را ارتباط معنوی می دانند. این ارتباط، احساسی و روانی است که میان کارکنان در تیم ها و گروه های مختلف در سازمان برقرار می شود. ماهیت یگانگی و یکپارچگی، بیانگر وجود حس عمیقی از وابستگی میان افراد است. این احساس به مثابه یک فرهنگ در سازمان مطرح می شود که همه افراد در درون سازمان، مشتریان و خانواده هایشان در بیرون از سازمان، یک خانواده سازمانی به حساب می آیند و هویت خویش را در آن می بینند. هر فرد، جزئی از دیگران و در خدمت دیگران خواهد بود و فردیت وی با گروه و گروه با فردیت وی معنا می یابد. فرد در عین فردیت، با گروه است و در عین اینکه در گروه است، فردیت خود را از دست نمی دهد (رستگار، 1389).
سطح سازمانی، همسانی و همسویی با ارزش های سازمانی: سومین بعد معنویت محیط کاری، تجربه یک حس قوی از هم سویی بین ارزش های فردی کارکنان با رسالت، مأموریت و ارزش های سازمان است. این بعد از معنویت در محیط کار تعامل کارکنان با مقصود سازمانی بزرگ تر را در بر می گیرد. هم سویی با ارزش های سازمان به این معنی است که افراد باور دارند که مدیران و کارکنان در سازمان دارای ارزش های مرتبط و یک نوع وجدان قوی هستند و سازمان به رفاه کارکنان و همبستگی آنان توجه دارد (میلیمن و همکاران، 2003). برای مثال، مالفور بیان می کند یک فرد زمانی که احساس کند ارزش های فردی، به میزان زیادی با ارزش های سازمانی وی همسو نیست، احتمالاً برای آن سازمان کار نمی کند، چه این سازمان دینی و چه غیردینی باشد. وقتی این همسویی و همسانی میان ارزش های فردی و سازمانی ایجاد شد، تعهد بالاتری نسبت به کارکنان، مشتریان و جامعه به وجود می آید و سازمان همواره در تأمین آسایش و آرامش همه آنان تلاش خواهد نمود (رستگار، 1389).
2-1-3-4- جایگاه معنویت سازمانی در پژوهش ها
در نیمه دوم قرن بیستم، شاهد یک نهضت چشمگیر در احیای دین و معنویات هستیم و انجام پژوهش های روز افزون پیرامون معنویت سازمانی در سال های اخیر، رشد خیره کننده ای داشته است. به گونه اس که برخی نویسندگان، روند مهم کسب و کار را در بیست سال اخیر، تمرکز بر معنویت کارکنان در محیط کار و برخی دیگر، شکل گیری های سازمان های معنویت محور را به عنوان موج چهارم در عصر جدید معرفی می کنند. در حقیقت سازمان های موجود در عصر حاضر که موجبات از خود بیگانگی، سازش بیش از حد و جلوگیری از رشد شخصیت افراد را فراهم ساخته بودند. به صورت ناخودآگاه زمینه توجه به معنویت را ایجاد کرده اند، به طوری که معنویت طلبی جدید، دوشادوش پیشرفت های تکنولوژیکی پیشگام، گام برمی دارند (یزدانی و همکاران، 1389).
علاقه مندی ها و گرایش رو به رشد معنوی در قلمروهای مدیریت و سازمان را می توان در سه حوزه الف- دانشگاهی و مراکز علمی و پژوهشی ب- کتاب ها، مجلات و کنفرانس ها ج- اقدامات عملی سازمان ها مورد بررسی و مطالعه قرار داد (جدول 2-1-3) (اسماعیلی کهکی، 1387).
جدول 2-1- 3- گرایش و علاقه مندی روز افزون پژوهش های معنویت در سازمان
(عابدی و همکاران، 1386)
قلمروها
پیشگامان
موضوعات گرایش و علاقمندی
سال
دانشگاه ها و مراکز آکادمی
چپمن
رشته هایی تحت عنوان رهبری از درون/معنویت در کار
سانتاکلارا
رشته ای تحت عنوان معنویت برای رهبران بازرگانی
1998
انستیتو فناوری ماساچوست
رشته ای تحت عنوان خدا و کامپیوترها: اندیشه ها، دستگاه ها و ماوراالطبیعه
1998
آکادمی مدیریت

مدیر

داغ ترین ها

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~