برگزیده

طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای با وردپرس

شاید خیلی از شما دوستان به فکر طراحی سایت فروشگاهی افتاده باشید و حرف های خیلی از دوستان را در اینستاگرام باور کنید که کافیه فقط فروشگاه آنلاین خودت را راه اندازی کنی تا توهم مثل بزرگان وب ایران Digikala, Webinseo, Divar, Beytoote و… رشد کنید و پول پارو کنید!!

خیال های باطل نداشته باشید. درسته که وب  ایران نیازمند کسب و کارهای اینترنتی قوی است ولی اینکه تصور کنید شروع کسب و کار اینترنتی قوانین پایه ای و اساسی متفاوتی از قوانین کلی کسب و کار دارد اشتباه است.

من در ابتدا خودم را معرفی کنم و بعد میخواهم یک اتفاق ساده از فروشگاه اینترنتی  PETS.com بهتون بگم. من محمد نصیری هستم و مدرس و مشاور سئو سایت. چند سالی هست که به صورت کاملا تخصصی در زمینه طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای با وردپرس فعالیت میکنم و به صورت تخصصی سئو سایت هم انجام می دهم.

داستان فروشگاهی اینترنتی  Pets.com | یک نمونه از کسب و کارهای دوران حباب

شاید تصویر زیر برای شما آشنا باشد:

این سگ عروسکی در سال‌های پایانی قرن بیستم، نماد شرکت pets.com بود. شرکتی که در همان سالهای رشد حبابی کسب‌ و کارهای آنلاین (اواخر سال ۱۹۹۸) تاسیس شد و قرار بود به مردم کمک کند تا بتوانند غذای حیوانات خانگی خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. بازار غذای حیوانات خانگی همواره بازار جذابی بوده و اگر بخواهیم از ادبیات استراتژی استفاده کنیم باید بگوییم که دیوارهای ورود به آن، نسبتاً کوتاه است.

در آن زمان، داده‌های زیادی وجود داشت که نشان می‌داد می‌توان فروش غذای حیوانات را به صورت آنلاین و به شکل گسترده انجام داد. ۱۰۰۰۰ فروشگاه در سراسر آمریکا غذای حیوانات را می‌فروختند و ادعای pets.com این بود که می‌توان بخش قابل‌توجهی از این مشتریان آفلاین را به فضای آنلاین جذب کرد.

به امید کسب سهم بزرگی از بازار این ۱۰۰۰۰ فروشگاه، بهترین برنامه نویسان آمریکا یک فروشگاه الکترونیکی قدرتمند را طراحی و پیاده سازی کردند که می‌توانست ۱۲۰۰۰ قلم غذای مختلف را برای حیوانات خانگی بفروشد.

به نظر می‌رسید که کسب سهم بازار در کوتاه‌مدت، می‌تواند سوددهی در بلندمدت را به همراه داشته باشد. کافی بود pets.com بازار را به دست بگیرد و بعداً هر کاری که خواست با بازار انجام دهد. به همین علت، فروش بدون سود و حتی با ضرر هم، به عنوان یکی از استراتژی‌ها انتخاب شد.

فقط کافی است در نظر بگیرید که برخی اقلام مورد استفاده‌ی حیوانات (مثل خاک گربه) وزن بالا و حاشیه‌ی سود بسیار پایینی دارند و pets.com همه‌ی این اقلام را بدون هزینه‌ی حمل و نقل به مشتریان ارائه می‌کرد.

در این میان، مشاوران برند و برندسازی از راه رسیدند و توضیح دادند که این کسب و کار بدون برندسازی تخصصی و حرفه‌ای، نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد. سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه برندینگ انجام شد.

در هشت ماه اول فعالیت، در شرایطی که فروش pets.com به زحمت از ۶۰۰‌ هزار دلار فراتر می‌رفت، حدود ۱۲ میلیون دلار صرف تبلیغات آنلاین و آفلاین و ایجاد هویت بصری و موارد مشابه شد.

ورود به بورس هم صرفاً سرمایه‌ی بیشتری (حدود ۸۲ میلیون دلار) جذب کرده و کمک کرد تا تبلیغات فشرده و گسترده و گران‌قیمت، با هدف برندسازی انجام شود.

مقیاس کسب و کار، مدام بزرگ‌تر می‌شد، اما pets.com هم‌چنان زیان‌ده بود و هیچ‌کس هم آن را ایرادی جدی نمی‌دانست.

شاید برایتان عجیب باشد که در کمتر از ۲۴ ماه از زمان تاسیس، کابران سایت، با یک صفحه‌ی شگفت انگیز در آدرس Pets.com مواجه شدند: «Page Not Found!».

این مقاله را هم بخوانید :   سئو

سهام pets.com که در زمان عرضه‌ی اولیه با قیمت ۱۱ دلار معامله می‌شد، در زمان ورشکستگی این شرکت به ۱۹ سنت (یک پنجم دلار) رسید و این در حالی بود که این شرکت در همان زمان، حدود ۵۷۰ هزار نفر مشتری و بیش از ۳۰۰ نفر کارمند داشت.

به بیان دیگر، مقیاس، بزرگ شده و سهم بازار هم کسب شده بود، بدون این‌که مدل کسب و کار مطمئن و قابل اتکا شکل گرفته باشد.

نباید فراموش کنیم که شکست خوردگان فضای تجارت الکترونیک کم نیستند. اگر چه بسیاری از آنها حتی فرصت پیدا نکرده‌اند و نمی‌کنند تا قبل از ورشکستگی و معدوم شدن، لااقل در حد Pets.com مطرح شوند و به همین دلیل، ما امروز نامی از آنها نمی‌شنویم.

هدف از طراحی سایت فروشگاهی بهینه شده چیست؟

طراحی سایت وردپرسی معمولی به راحتی امکان پذیر است اما این قالب ها و سایت های وردپرسی به دلیل سورس کثیف و سنگین شان استاندارد نیستند. هم سرعت پایینی دارند و هم از لحاظ فنی طبق قوانین گوگل طراحی نشده اند زیرا فقط یک طراح سایت سئو کار می تواند از این قوانین مطلع باشد. نکات ریزی در طراحی سایت های بهینه وجود دارد که کمتر کسی از آن با خبر است.

به جرات می توان گفت که وبین سئو تنها شرکتی است که همه طراحان آن سئو کار هستند و همه قوانین سئو را به طور کامل در طراحی های خود لحاظ می کنند. طراحی سایت های فروشگاه آنلاین یکی از مهمترین سایت هایی است که نیاز اصلی آن سئو است که منجر به فروش هدفمند و متمرکز شود. از این رو سورس بهینه در فروشگاه های اینترنتی بسیار پر اهمیت است. با طراحی سایت فروشگاه اینترنتی بهینه می توان زمان پروسه سئو را به نصف کاهش داد. جمله ای که همیشه در دوره های آموزش سئو آنلاین وبین سئو می گویم: گوگل سایت را فقط از منظر سورس بررسی می کند.

دوره آموزش سئو پیشرفته :مجموع تلاش ها برای بیش از 100 پروژه موفق و ناموفق!

حتما با خودت میگی تجربه ناموفق به چ دردی میخوره. میخام بهت بگم شکست در سئو خیلی درس داره. گاهی شکست ها بخاطر عدم آگاهی فنی و گاهی هم بدلیل ضعف مدیریتی منابعی که داری چ مالی و چ انسانی!

من چند سال پیش تو شرکت های بزرگ کار میکردم که واقعا پول زیادی داشتن اما تصمیم گرفتم دیگه کار نکنم و حدودا در سال 1399 ماهیانه درآمدم برای مدیریت 120 میلیون تومان بود. میدونم باورش سخته که از چنین پولی در ماه چجوری دل کندم.

من هدف بزرگتری داشتم. کار کردن با کسب و کارهای بزرگ خیلی خوبه اما رشد ی کسب و کار کوچک و متوسط و رسوندش به درجات بالاتر عالیه عااااالی.

آیا ما در ایران هم گرفتار حباب دات کام هستیم؟

واقعیت این است که تجارت الکترونیک در ایران، هنوز در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصاد بسیار کوچک است. شاید بتوان گفت کل پولی که در یک سال روی مجموعه استارت‌آپ‌های ایرانی سرمایه‌گذاری می‌شود، به اندازه‌ی ارزش یک برج در تهران هم نیست. ضمناً هنوز مسیری طولانی باقی مانده تا مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های بزرگ ایرانی به بورس راه پیدا کنند.