پایان نامه حقوق : ساختار سازمانی

پایان نامه حقوق : ساختار سازمانی

پایان نامه حقوق : ساختار سازمانی

حاکی از نبود تفکر و تلاش در ایجاد بـخش هایی در تشکیلات روابط عمومی است که متناسب با تحولات اجتماعی ایران باشد. به رغم اینکه در کشورگرایش زیادی برای حرکـت به سمت جامعه مدنی و توانمندی و قابلیتهای روابط عمومی وجود دارد تاکنون کمتر روابط عمومی توانسته است از این وضع برای تسریع روند جریان توسعه خود استفاده کند. چالش دوم روابط عمومی وابستگی صرف روابط عمومی به مدیریت سازمان است. این وابستگی کامل گاه خطر مدیریت مداری را در روابط عمومی یک سازمان افزایش می دهد. چالش سازمانی سوم آمیختگی تشکیلاتی روابط عمومی با سایر بخشهای تشکیلاتی سازمان چون اطلاعات، انتشارات، امور بین الملل و حوزه ریاست است. چالش دیگر روابط عمومی چالش حرفه ای نبودن کارکنان و کارشناسان آن است . متأسفانه تعداد نیروهای متخصص و کارشناس در روابط عمومی بسیار اندک است، به طوریکه این نیروها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تخصص جوابگوی نیاز دستگاهها نیستند. در طراحی ساختار سازمانی روابط عمومی در هر سازمان باید ویژگیهای خاص آن سازمان را لحاظ کرد. نحوه طراحی تشکیلات روابط عمومی در ایران بیانگر ناهمگونی در عنوانهای شغلی، واحدهای سازمانی و نحوه نگرش به فعالیتهای روابط عمومی است . برای این منظور تدوین الگوی مشخص و ایدهآل برای واحد های روابط عمومی در سازمان ضروری است . یکی از مشکلات اساسی روابط عمومی روزمرگی و درگیری با کارهای عادی و جاری است که این امر باعث می شود روابط عمومی از برنامه ریزی های کلان و استراتژیک غافل شود . متاسفانه اکثر روابط عمومی ها با کمـبود کارشناس متخصص در علـوم ارتباطـات مواجه هستند. مشکل دیگر ناآگاهی مدیران ارشد سازمان ها از نقش مؤثر روابط عمومی در اقناع و جلب مشارکت مردماست که این امر مستلزم آموزش های لازم جهت تغییر نگرش مدیران ارشد است . دلیل اینکه روابط عمومی در کشورمان جایگاه واقعی خود را نداردآناست که مدیران نگرش مثبتی به نقش مدیریتی روابط عمومی ندارند و آن را واحدی زائد و مزاحم تلقی می کنند . روابط عمومی کانال ارتباطی سازمان و مخاطبان و انتقال دهنده نظرات، پیشنهادات و انتقادات مخاطبان به سازمان است.(محمدپور، 1381،ص53).
2-1-14-کارکردهای کلان روابط عمومی و تاثیرات آن
یکی از مباحث مهم در روابط عمومی، بررسی کارکردهای روابط عمومی و تأثیرات کلان آن است. از مهمترین این کارکردهای می توان به جلب مشارکت مردمی، تأثیرگذاری در فرآیند توسعه، مقبولیت بخشی به نظام سیاسی و… اشاره کرد. در این مطلب سعی شده است بعضی از این موارد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
*جلب مشارکت مردمی
آیا روابط عمومی می تواند در مشارکت بیشتر مردم مؤثر باشد؟ آیا سیل پیامهای ارتباطی که از مجراهای مختلف به طرف مردم سرازیر می شوند، بی آنکه متأثر از ایده ها و نقطه نظرات آنان باشند، می توانند سبب شرکت بیشتر مردم در امور شوند؟


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بی تردید، نباید در تعیین عوامل مهم و مؤثر در جلب مشارکت مردمی، نشبت به نقش مهم «ارتباطات» و نظام ارتباطی بی اعتنا بود؛ چرا که طبق نتایج تحقیقات مختلف، علاوه بر این که می تان با هشیارسازی، تنویر افکار و بیداری اذهان، مردم را به مشارکت فراخواند، افزون بر آن، باید دانست که وجود نظام ارتباطی ناهمگون با ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و ارسال پیامهایی بیگانه با آنها، نتایج منفی در پی دارد. به عبارت دیگر، عدم شناخت شرایط و خصوصیات مردم (پیامگیران) و ارسال پیامهای ناهمرنگ با قالبهای فکری، شرایط اجتماعی و… آنان، می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده مشارکت نیز مطرح شود. به همین خاطر است که در هر نوع برنامه ریزی از جمله برنامه ریزی ارتباطی، اولین قدم را شناخت قانونمندی های حاکم بر مخاطبان برنامه در نظر می گیرند.
در شرایط کنونی، چه در حوزه های ملی و چه در سطح بین المللی، بهترین وسیله برای جلب مشارکت ملی و بین المللی، گسترش ارتباطات و تبادل اطلاعات به صورت دو طرفه و در نظر گرفتن ایده آل های پیامگیران است.
گسترش ارتباطات در کشور، منوط به آن است که تبادل اطلاعات بین مناطق مختلف، از تعادل برخوردار باشد. تا زمانی که عدم تعادل های منطقه ای از میان نروند، نباید به نابودی عدم تعادل ارتباطی، گسترش ارتباطات دو سویه و در نهایت مشارکت کامل، امید چندانی داشت. از ویژگی های مهم چنین تحلیلی، هدفمندی عدالت گرایانه آن است که در صورت تحقق، در همه زمینه ها مؤثر خواهد بود.
*مطالعه افکار عمومی
مطالعه روند اقناع سازی افکار عمومی درباره یک سازمان از طریق روابط عمومی ذیربط، ما را به این دیدگاه سوق می دهد اگر روابط عمومی در یک جامعه، به عنوان یک موجود زنده مورد توجه قرار گیرد و کل روابط عمومی ها، با یک هدایت صحیح و اصولی بتوانند در خدمت افکار عمومی قرار گیرند، آن وقت می توان امیدوار شد که می توان مردم را از کل سازمان اجرایی یک نظام سیاسی که در واقع بازوان اجرایی آن نظام در درون مرزها هستند، راضی نگه داشت و از این طریق مقبولیت عمومی نظام را ارتقاء بخشید. با این وصف، اندکی تأمل در «وظایف واقعی» روابط عمومی نشان می دهد که سازمان دهی شایسته نظام روابط عمومی در یک جامعه، چگونه می تواند جریان مردمی شدن یک نظام سیاسی را تسهیل و تسریع کند.
بنابراین، می توان گفت که درجه مقبولیت عمومی هر نظامی اغلب، تابعی از میزان رضایت افکار عمومی از عملکرد آن نظام است.
«آلوین تافلر» بر این باور است که در حال حاضر هیچ حکومتی وجود ندارد که به افکار عمومی بها ندهد و احساس نکند که مجبور است، حساب اعمال خود را پس داده و نشان دهد که این اعمال تا چه حد با منافع ملی همنوایی دارد(تافلر،1371 ،ص 568).
اهمیت افکار عمومی آنچنان است که بعضی ها آن را منبع مشروعیت نظام دمکراتیک نیز دانسته اند. در سال 1867 «بیگ هت» نظریه پرداز بزرگ سیاسی بریتانیا، مشروعیت و اعتبار قانون اساسی نوشته نشده انگلیس و نظام مجلس انعطاف پذیر آن، را بر مبنای حقوق طبیعی که افکار عمومی اساس آن را تشکیل می دهد، استوار کرد(کازینو، 1364،ص129).
تجلی افکار عمومی، وقتی ممکن می شود که با ایجاد بازخورد و دخالت دادن نقطه نظرات مردم در کلیه سطوح تصمیم گیری،«قدرت عریان» ساختار سیاسی به نوعی اقتدار مقبول تبدیل شود تا برای ماندگاری و حفظ قدرت و ایجاد نظم اجتماعی مطلوب و مورد نظر خود، از مقبولیت اجتماعی برخوردار شود. اگر روابط عمومی های موجود در داخل یک نظام سیاسی، بتوانند به جای اطلاع رسانی صرف از درون سازمان به مردم، نگاه مردم به سازمان را برای مدیران تفسیر کنند، به تقویت نظام بازخورد کمک کرده اند. از طرف دیگر، برای تأمین اطلاعات مورد نیاز مردم و در صورت نیاز، در هدایت افکار عمومی باید «تبیین» جای «اعلام» را بگیرد که این نیز از ویژگی های روابط عمومی در مفهوم نوین آن است. اگر روابط عمومی ها بتوانند با تبیین عملکرد و سیاست ها به مردم، نقطه نظرات آنان را به طور مقتضی به مسئولان انتقال دهند و این نقطه نظرات در عملکردها و سیاست های بعدی متجلی شوند، به عبارتی توانسته اند مردم را در حاکمیت سهیم سازند و فاصله حاکمیت و مردم را به کمترین حد متصور تقلیل دهند.

«ابن خلدون» نابودی حکومت را ناشی از ایجاد فاصله میان حکمران و مردم می داند و معتقد است که این فاصله هر چه بیشتر شود، حکومت به نابودی نزدیک می شود(محسنیان راد، فصلنامه رسانه، شماره 4، ص 77).
بنابراین، یک روابط عمومی آرمانی حتی در استحکام پایه های یک نظام سیاسی، تأثیری شگرف داشته و به تعبیر «ابن خلدون» در افزایش همدلی مردم نسبت به نظام تأثیر فراوانی دارد.
روابط عمومی ها با اطلاع رسانی صحیح به مردم، خلاء اطلاعات آنان را از روند امور جامعه پر می کنند و با عرضه فرآورده های فرهنگی، نقش عمده ای را در ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه ایفاء می کنند. همچنین با ایفای نقش پل بین مردم و مسئولان، اهتمام ویژه ای را در نزدیکی مردم و مجریان حکومت به کار می برند و از این طریق نقش بارزی را در افزایش عصبیت مردم به حکومت بازی می کنند.
روابط عمومی ها از طریق برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها به ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان، نقش مهمی را در جامعه پذیری آنان و آشنایی شان با ارزش ها و الگوهای خاص ایفا می کنند. اگر در جامعه ای نظام روابط عمومی کارآمد باشد، می تواند این جامعه پذیری را پیوسته و مستمر کند.
از نقش های دیگر روابط عمومی که سهم بسزایی را در رضایت مردم از نظام سیاسی دارد، تنویر افکار عمومی از طریق پاسخگویی به ابهامات و انتقادات منعکس شده در مطبوعات، رادیو و تلویزیون است. اگر همین عملیات پاسخگویی به شکل مناسبی در کلیه روابط عمومی ها سازماندهی شود، می تواند در روشن سازی اذهان مردم بسیار مؤثر باشد و در یک دوره معین، رضایت را در دل مردم بنشاند. روابط عمومی ها با اجرای طرح های نظرسنجی ـ که خود از ابزارهای مشارکت محسوب می شود ـ مردم را در تصمیم گیری های دخالت می دهند و از طریق حرمت افکار عمومی را پاس می دارند.
خلاصه آنکه همه عملیات روابط عمومی معطوف به افکار عمومی است. کارهایی که در بخش های ارتباطات رسانه ای، نمایشگاهی، انتشاراتی، افکارسنجی و سمعی و بصری صورت می گیرد. همه برای جلب رضایت افکار عمومی یا نفوذ در آن بوده، و به عبارتی، روابط عمومی نفوذ در افکار عمومی و هنر مردمداری است. اگر این علم و هنر در خدمت مردم قرار گیرد و بتواند رابطه این حکومت و مردم را بر پایه «صحیحی» استوار سازد وظیفه مبادله پیام بین ملت و دولت به شکل صحیحی انجام شود، می تواند سهم عمده ای را در مقبولیت عمومی نظام سیاسی به عهده بگیرد، مشروط بر آنکه دولت نیز چنین وظیفه ای را به رسمیت بشناسد و دولتمردان، با وقوف به اهمیت، توانمندی و ظرفیت روابط عمومی، ضمن قراردادن آن در جایگاه بایسته و شایسته خود، ابزارها، امکانات و اعتبارات لازم را برای بروز چنین آثاری از آن دریغ ندارند.

2-1-15- فنون و تکنیک های کاربردی در روابط عمومی
در ادامه بحث به بررسی فنون و تکنیک های کاربردی در می پردازیم. این تکنیک ها نگاهی متفاوت به فعالیت های روابط عمومی در شاخه های مختلف فعالیتی می باشد. روابط عمومی بسیاری از فنون را از روزنامه نگاری، مدیریت سینما و سایر دانشها و وسایل ارتباط جمعی گرفته و با اصلاحات لازم، از آنها برای پیشبرد هدفهای خود بهره برداری کرده است. در این بحث، به تشریح و تبیین مختصرتعداد بیست و پنج فن روابط عمومی و روش های اجرایی آن پرداخته می شود.
-تکنیک نمایشگاه:
برگزاری نمایشگاه، یکی از فنون عمده در روابط عمومی است. منظور از نمایشگاه محلی است که در آن محصولات یا خدمات سازمان در معرض دید بازدیدکندگان قرار می گیرد. در نمایشگاه، می توان از سایر ابزارهای ارتباطی از قبیل نمایش فیلم، نصب تابلو، عکس، نمودارهای رنگی، تابلوهای گردان، تراکت و … استفاده کرد. از ویژگی های مهم نمایشگاه، رعایت اصل عینیت در تولید پیام و اطلاع رسانی است که آثار دیرپایی را در مخاطب برجای می گذارد. روابط عمومی می تواند افزون بر برگزاری نمایشگاه در مواقع ضروری، در نمایشگاه های که از طرف سایر ارگان ها برگزار می شود، حضور داشته باشد. در یک تقسیم بندی عمده نمایشگاه را می توان از لحاظ مخاطب به دو نوع تقسیم کرد:
الف) نمایشگاه عمومی: برای بازدید از این نوع نمایشگاه که معمولاً عموم افراد را مخاطب قرار می دهد می توان از کلیه اقشار جامعه دعوت کرد.
ب ) نمایشگاه تخصصی: نمایشگاه تخصصی برای طیف خاصی از مخاطبان یک ســازمان برگزار می شود. مثل برگزاری نمایشگاه کتاب پزشکی که در مقابل نمایشگاه کتاب، یک نمایشگاه تخصصی به حساب می آید.
برای موفقیت در برگزاری نمایشگاه ، داشتن تقویم نمایشگاهی برای روابط عمومی به عنوان یکی از اجزای برنامه عمل سالانه ضرورت دارد. در تقویم یا برنامه نمایشگاهی باید زمان برگزاری نمایشگاه، مخاطبان موردنظر، اهداف،نحوه برگزاری، هزینه های برگزاری، و محصولات یا خدمات قابل ارایه مشخص باشد. دومین عامل موفقیت در برگزاری نمایشگاه، مدیریت غرفه است.
برای این منظور، افزون بر طراحی اصولی غرفه بویژه رعایت اصول سادگی ترکیب و روشنی موضوع نمایشگاه، احترام به بازدیدکنندگان، پیشگامی در ایجاد ارتباط با شرکت کنندگان در نمایشگاه، پاسخگویی کامل و مشتاقانه به پرسش های بازدید کنندگان، بسیار اهمیت دارد. عامل سوم برای تسهیل امور برگزاری نمایشگاه، ساماندهی رابطان نمایشگاهی که در واقع نمایندگان بخش های مختلف سازمان هستند، در قالب تشکیلاتی به نام دبیرخانه دایمی نمایشگاه ها است.
-تکنیک سخنرانی:

یکی از فنونی که در روابط عمومی به کار گرفته می شود، سخنرانی است. سخنرانی، ابزاری است که می توان با استفاده از آن در مدتی کوتاه پیامی را به عده زیادی ارائه داد. این فن در برگزاری مراسم مختلف، آموزش و اطلاع رسانی به کار گرفته می شود و نوعی اطلاع رسانی حضوری و چهره به چهره به شمار می رود و اگر سخنران بتواند سخنان پرمحتوایی را با مهارت لازم به شنوندگان ارائه دهد، اثر گذاری و جریان ارتباط و اطلاع رسانی به مراتب بیشتر خواهد شد. روابط عمومی ها برای اینکه از این فن در بهترین شکل ممکن بهره برداری کنند، می توانند به ایجاد دفتر سخنرانان یا سخنگویان اقدام کنند.در این دفتر، مسئولان و کارشناسانی که استعداد لازم را برای ایراد سخنرانی دارند، تحت آموزش قرار می گیرند و آن دسته از کارشناسانی که صرفاً می توانند مسئولیت نوشتن متون سخنرانی را به عهده دار شوند، مشغول به کار می شوند. دفتر سخنرانان باید با استفاده از مطالعات بخش افکارسنجی روابط عمومی در تهیه متون سخنرانی، نیازهای افکار عمومی را در سرلوحه معیارهای تهیه متن سخنرانی قرار دهند و در نوشتن مطلب به دو رکن زبان ارتباطی، یعنی ساده نویسی، کوتاه نویسی توجه کافی داشته باشد.برای بهره برداری بهینه از فن سخنرانی در دو مورد باید عمل شود:

الف – تهیه متن سخنرانی
در تهیه متن سخنرانی، باید سه مرحله را پشت سرگذاشت. مرحله اول: شناسایی سخنران، دوم: شناسایی مخاطبان سخنرانی و ویژگی های آنان، سوم: انتخاب موضوع سخنرانی و محل سخنرانی است. این مرحله را مرحله مقدمه سازی می نامند. پس از اینکه از روابط عمومی تقاضای تهیه متن سخنرانی شد، کارشناس دفتر سخنگویان یا سخنرانان روابط عمومی با در نظر گرفتن ویژگی های سخنران از جمله تکیه کلامهای او و به طور کلی روانشناسی سخنران و سطح اطلاعات و اهداف او به مطالعه مخاطبان (افرادی که قرار است در مراسم سخنرانی حضور داشته باشند) و ویژگی های آنان از قبیل میانگین سنی، نسبت جنسی، وضعیت شغلی، سطح تحصیلات و دیدگاهها و گرایشهای آنان می پردازد و با در نظر گرفتن موضوع و محل سخنرانی به مرحله دوم متن سخنرانی، یعنی گفت وگو با سخنران گام می گذارد. در این مرحله، هدف سخنرانی، دیدگاه محوری سخنران و پرسش های سخنرانی روشن می شوند.
مرحله سوم، کارشناس روابط عمومی با انجام تحقیق، به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای گنجاندن در متن سخنرانی اقدام می کند. در مرحله چهارم، او باید به سازماندهی اطلاعات و نوشتن متن سخنرانی بپردازد. در این مرحله بخشهای اصلی متن سخنرانی که شامل مقدمه، مطالب اساسی و نتیجه گیری هستند، نوشته می شوند. در بخش مقدمه، کلیاتی از موضوع و مهمترین بخش سخنرانی در بخش مطالب اساسی، واقعیت ها، آمار و اطلاعات (با تأکید بر مقایسه و تشبیه) و در بخش نتیجه گیری نیز نظرگاههای اصلی به صورت کوتاه و به شکل بیان نتایج مطرح می شوند.
در مرحله پنجم، باید تیتر و عنوان متن سخنرانی را انتخاب کرد. پس از این مرحله است که روابط عمومی متن سخنرانی را برای آمادگی سخنران به او می دهد. توصیه می شود متن سخنرانی با حروف درشت و خوانا نوشته شود تا

 

مدیر

پایان نامه ها و مقالات

No description. Please update your profile.

LEAVE COMMENT