عمومی

مبل شویی در محل

قالیشویی

فرش یکی از وسایل ضروری و مهم در هر خانه ای محسوب می شود و استفاده از آن زیبایی خاصی را به هر خانه ای می بخشد و تمیزی آن اهمیت فراوانی دارد. به همین علت تمیز بودن فرش به عنوان یک شرط مهم جهت سلامتی همه ی ما به حساب می ‌آید.
به جرات می توان ادعا کرد که این مرکز به عنوان بهترین و مناسب ترین گزینه جهت شست و شو فرش هایتان می باشد. همانطور که میدانید مشاهده رنگ فرش ها نشان از کثیف بودن یا تمیز بودن آنها است.  چنانچه گرد و خاک در لابلای بافت فرش باشد به علت ساختاری و شکلی که دارد کثیف بودن آن چندان قابل مشاهده نمی باشد اما در فرش های روشن، کثیفی به واضح دیده خواهد شد.

بهترین زمان شست فرش ها

بهترین و مناسب ترین زمان جهت شستشوی فرش، فصل های بهار و تابستان است، زیرا فرش ها در این فصل ها جلوی نور خورشید به راحتی خشک شده و رنگ شفافی می گیرند.  قالیشویی هایی که بدون دخالت دست و با استفاده از مواد شیمیایی مرغوب کار شستشوی فرش را انجام می دهند کیفیت کار را بسیار بالا می برند. در صورتی که فرش پوسیده باشد در این صورت تمام نکات مهم و ضروری جهت شستشوی آن بایستی به مشتری اطلاع داده شود و با اجازه آنها اقدام به شستشوی فرش نمایند. همانطور که میدانید شستشوی فرش ماشینی با فرش دستباف متفاوت است. در واقع در فرشهای دستباف  بر اساس نوع الیاف فرش همچنین رنگ آمیزی فرش این احتمال وجود دارد که فرش رنگ پس بدهد در نتیجه روش های متفاوتی برای شستن آن در نظر خواهند گرفت.

مهمترین نکاتی که در هنگام انتخاب یک قالیشویی بایستی به آن توجه نمایند:
بایستی این مراکز به عنوان یک شرکت سازمانی باشد. این مراکز در هنگام تمیز کردن فرش ( همانطور که در متن بالا به آن اشاره نمودیم) باید توجه خاصی کنند و کار خود را با دقت تمام انجام دهد.
مهم ترین و اصلی ترین موردی که بایستی در هنگام انتخاب کردن قالیشویی در نظر گرفته شود، باید دارای مجوز فعالیت و پروانه ی کسب باشد.
شستن فرش های ماشینی و فرش های دستباف در قالیشویی های خوب به صورت جداگانه انجام می گردد.
استفاده از ماشین ها و تجهیزات پیشرفته: همانطور که میدانید یک قالیشویی خوب از دستگاه های پیشرفته و ماشین های اتوماتیک برای شستن فرش ها استفاده می نماید. استفاده از این تجهیزات تا حدود فراوانی به قالیشویی کمک شایانی می کند تا با مصرف کمترین منابع ( آب و …) تمامی مرحله های شستن را با بالاترین کیفیت و کمترین زمان ممکن انجام دهد.

دارای تیم پاسخگو و پشتیبان فعال: در حقیقت یک قالیشویی معتبر و خوب بایستی راه های ارتباطی فراوانی را با مشتریان خود فراهم نماید تا به راحتی پاسخگوی تمام سوالات آنها باشد. وجود یک تیم پشتیبان و فعال سبب اعتماد بیشتر مشتریان همچنین رفع مشکلاتشان می شود.
انتخاب بهترین روش برای شستن: در واقع یک قالیشویی خوب بایستی روشی را شستن فرش ها انتخاب نماید که کمترین آسیبی به طرح، بافت و رنگ فرش وارد کند. به عنوان مثال: جهت شستن فرش های دستباف روش سنتی و برای شستن فرش های ماشینی که بافت محکمی دارند از دستگاه های پیشرفته و مدرن استفاده کنند. نکته ی قابل توجهی که در رابطه با این موضوع لازم است بدانید اینکه انتخاب بهترین روش برای شستشو فرش به نظر کارشناسان بستگی دارد.
انتخاب و استفاده از مواد شوینده مرغوب و مناسب: یک قالیشویی خوب قبل از آنکه به شستن فرش ها بپردازند به کمک افراد با تجربه و متخصص به بررسی فرش ها می پردازد و مناسب ترین ابزار، روش شست و شو و مواد را جهت شست و شو انتخاب می کند ( برای شستن فرش های دستباف از مواد اسیدی و قلیایی بهتر است که استفاده نشود).
حمل و نقل مناسب: یک قالیشویی خوب بایستی بهترین شرایط را برای حمل و نقل فرش های مشتریان از منزل تا قالیشویی فراهم نماید تا در هنگام انتقال هیچ گونه آسیبی به فرش ها وارد نگردد.

نکات مهم شستشوی فرش در قالیشویی

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا شستشوی فرش خود را به قالیشویی بسپارند، درواقع قالیشویی‌ها به بهترین نحو فرش را شسته و تحویل مشتری می‌دهند و بار شستن فرش را از روی شانه‌های افراد بر می‌دارند. اما چه نکاتی برای شستشوی فرش در قالیشویی اهمیت دارد؟

در قالیشویی ای که به صورت حرفه‌ای و درست فرش‌ها شسته می شوند، یکی از مهم‌ترین نکات این است که فرش ماشینی را از دستی جدا می کنند. نوع الیاف و رنگ فرش در نوع ماشینی و دستی با هم متفاوت است، به همین خاطر باید مشخص شود که فرش چطور می‌خواهد شستشو شود. اگر شما فرد مذهبی هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که فرش‌ها به چه صورت شسته می‌شوند.

 شستشوی اسلامی به ویژه آبکشی باید رعایت شود و فرش حتما باید با آب کر شسته شود. اگر فرش کهنه باشد باید قالیشویی این موضوع را از قبل بداند تا با دقت الیاف فرش را تمیز کند. اگر در فرش سوراخ یا پارگی وجود داشته باشد، باید قبل از شستشو آن را تعمیر یا به اصطلاح رفو کرد. اگر این اتفاق انجام نشود ممکن است پارگی و یا خرابی در هنگام شستشو بیشتر شود.

 هم‌چنین باید به این نکته نیز دقت شود که فرش به صورت اتوماتیک شسته می‌شود یا نیمه اتوماتیک. اگر فرش به صورت اتوماتیک شسته شود، دخیل بودن دست در آن کمتر است و کیفیت شستشو بالا می‌رود.

ممکن است قالیشویی در هنگام تحویل فرش از شما قراردادی را با شما امضا کند که در متن آن نوشته شده باشد که اگر فرش دستی در هنگام شستشو آسیب ببیند، مشتری باید خودش خسارت را پرداخت کند و قالیشویی آن را به عهده نمی‌گیرد.

این مقاله را هم بخوانید :   نکات مهم طراحی اپلیکیشن‌ فروشگاهی

 اگر در قرار داد این بند وجود داشت، آن را قبول نکنید. درواقع قالیشویی باید فرش شما را بیمه کند و در زمان خسارت بیمه آن را قبول کرده و پرداخت کند. حتما باید یک قالیشویی مطمئن و عضو اتحادیه را پیدا کنید. چون ممکن است قالیشویی معتبر نبوده و شاید دزدی یا کلاهبرداری اتفاق افتد. رسید و فاکتور قالیشویی حکم سند را برای شما دارد پس تا تحویل فرش آن را نزد خود نگه دارید.

نکات مهم درباره رسید قالیشویی

 

 

نوع شستشوی انتخابی شما مشخص باشد!

نوع شستشوی انتخاب شما برای هر فرش باید کاملا مشخص باشد. امروزه تنوع بسیار زیادی برای انواع فرش های ماشینی و دستباف وجود دارد. و همچنین تنوع زیادی هم برای فرشها وجود دارد. درصورتی که می خواهید همه فرشها یک نوع خاص شستشو شود به صورت کلی چک نمایید. اما در صورتی شستشوی خاص برای هر فرش می خواهید، نوع شستشو ها را چک نمایید تا درست باشند.

قیمت ها مشخص باشد!

قیمت شستشوی فرش باید به صورت دقیق و خوانا در فاکتور شما قید شود. در صورت که تنوع شستشو در فاکتور خود دارید قیمت ها را دقیق بپرسید و با فاکتور خود تطبیق دهید.

متراژ فرشها مشخص باشد!

متراژ فرش بسیار مهم است. گه گاه افرادی که فرش تحویل می دهند، فقط به قیمت توجه می کنند و متراژ فرش ها را از یاد می برند. درحالی که متراژ فرش شما از اهمیت بالاتری برخوردار است. در صورتی که فرش شما درست قید نشود

تاریخ تحویل مشخص باشد!

روش های شستن فرش در قالیشویی

به صورت کلی فرش‌ها در قالیشویی ها به 3 شکل شسته خواهند شد:

  • روش سنتی برای شست و شوی
  • روش اتوماتیک برای شست و شوی
  • روش نیمه اتوماتیک برای شست و شوی

 

روش سنتی برای شستن فرش

همانطور که از نام این روش پیدا است یکی از اولین و همینطور قدیمی‌ترین روش‌های شستن فرش در قالیشویی‌ها به شمارمی‌رود به طوری که از همان زمان‌های قدیم برای شستن فرش از حیاط خانه بهره می‌گرفتند و در مراکز قالیشویی نیز با بهره‌گیری از این روش سنتی اقدام به شستن فرش‌های مشتریان خود می‌کنند که شامل مراحل غبارروبی، ریختن مواد شوینده و شستن فرش در انتها است. تفاوتی را که از جهت خشک کردن فرش می‌توان برای این روش با روش شستن خانگی قائل شد، این است که فرش را برای خشک کردن جلوی نور مستقیم آفتاب قرار نمی‌دهند، بلکه از دستگاه‌های خشک کن استفاده می‌کنند تا سریع‌تر فرش‌ها خشک شوند و بتوانند در موعد مقرر به مشتریان خود تحویل دهند و با توجه به اینکه روش‌های مدرن و دستگاه‌های پیشرفته روی کار آمده است، هنوز بساری از قالیشویی‌ها روی این روش متمرکز مانده‌اند و معتقد هستند بهترین روش شستشوی فرش است.

روش نیمه اتوماتیک برای شستن فرش

با توجه به نامی که این روش دارد می‌توانیم بگوییم که در این روش نیمی از کارها توسط نیروی انسانی و نیمی دیگر توسط تجهیزات موجود در قالیشویی انجام می‌شود. به صورتی که ابتدا شخصی به عنوان اپراتور با وسایلی مانند فرچه، شلاق زن و یا تجهیزات دیگری که در مراکز قالیشویی موجود است، اقدام به شستن فرش‌ها می‌کند و بعد در انتها برای خشک کردن از دستگاه مخصوصی بهره می‌گیرند.

روش تمام اتوماتیک برای شستن فرش

در بعضی از مراکز قالیشویی که مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و مدرن هستند، طبق روش تمام اتوماتیک فرش‌ها و قالی‌های مشتریان خود را شسته و تحویل می‌دهند و تمام مراحل شستشو توسط تجهیزات مدرنی که در این مرکز قرار دارد انجام می‌شود و دیگر هیچ نیروی انسانی در این فرایند دخالت نمی‌کند و تنها دخالت نیروی انسانی زمانی است که بخواهند فرش‌های شسته شده توسط دستگاه‌ها را جابجا کنند یا نظارتی بر شستشوی آنان داشته باشند که جهت خرابی به مسئول دستگاه‌ها مراجعه کرده تا اقدام به تعمیر آنها سریع‌تر انجام گیرد.

 

ویژگی های قالیشویی خوب

 

برای پیدا کردن بهترین قالیشویی باید ویژگی های قالیشویی مورد نظر خود را باید زیر نظر گرفت. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- یک قالیشویی خوب بسیار خوش قول و خوش برخورد هستند و کارکنان مجموعه با مشتریان خود بسیار با ادب و خوب رفتار می کنند. همچنین یکی دیگر از ویژگی های یک قالیشویی خوب، این است که فرش ها را در زمان مقرر به شما تحویل می دهند.

۲- برای شستشو فرش ها، موکت، مبل و… از شوینده های مرغوب و با کیفیت استفاده می کنند تا پس از شستشو کاملا تمیز و براق شود و پس از شستشو اثری از آلودگی و لکه بر روی فرش باقی نماند.

۳- شستشو انواع تابلو فرش های دستبافت و فرش های دستبافت به بهترین روش انجام می شود تا پس از شستشو طرح و نقشه فرش ها دچار تداخل رنگ نشود. فرش های دستبافت نوع شستشو آن ها بسیار مهم است و اگر به صورت اشتباه شسته شوند در حین شستشو دچار رنگ دادگی می شوند و طرح و نقش آن ها تغییر می کند و با رفو احتیاج پیدا می کنند.

مبل شویی در محل