عمومی

پیچ آلن چیست؟

یکی از پیچ های پرکاربرد در صنعت قالبسازی پیچ آلن ها هستند که در اصطلاحات انگلیسی screws Allen نامیده شده اند. پیچ های آلن سطح صافی دارند و به خاطر همین ویژگی در گوشه ها و یا فضاهای محدودتری از آنها استفاده می شود. جنس این نوع پیچ ها از آهن و یا فولاد است و ساختاری شبیه به پیچ و مهره شش گوشه دارد. این پیچ ها به شکل استوانه رزوه ای هستند و برای بازو بسته کردن آن ها باید حتما از آچار آلن استفاده گردد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا در خصوص پیچ آلن ، کلمپ و قفسه ساچمه ای توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

کاربرد پیچ آلن چیست؟

این پیچ ها با نام سوکت هم ناخته می شوند و چون استقامت خیلی بالایی دارند در صنایع گوناگون از آن ها استفاده زیادی می شود؛ مخصوصا در صنایعی که نیاز است اجزای دستگاه، به دفعات زیاد باز و بسته شوند. این نوع پیچ گشتاور بسیار بالایی را در مقایسه با دیگر نوع پیچ ها تحمل می کند و مدل‌هایی از آن در بازار موجود است که دارای استحکام کششی بسیار بالایی هستند. از این نوع پیچ در صنایع خودروسازی، ماشین‌آلات سنگین و صنعتی، نیروگاه‌ها، بعضی از سازه‌های فلزی، اتصالات لوله‌ها و حتی در اتصالات شیشه‌ای و پایه میزها یا پایه واسطه ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کلمپ و انواع آن

کلمپ و یا اصطلاحا گیره ، یکی از ابزارهایی است که برای فیکس کردن قطعات در محل مورد نظر و همینطور اتصال دو یا چند قطعه به یکدیگر از آن استفاده می شود که یکی از ابزار‌های بسیار پر‌کاربرد در صنایع گوناگون محسوب می شود.

کلمپ ها دارای دو نوع ثابت و قابل حمل هستند که نوع ثابت آن: دستگاه های فارسی بر، خطوط تولید و دستگاه های CNC اشاره هستند . نوع قابل حمل آن هم به ۴ زیر گروه، فشاری، کششی، دسته افقی و دسته عمودی نقسیم بندی می شود که در ادامه به صورت مختصر توضیحاتی را به شما ارائه می کنیم.

کلمپ دسته افقی

به خاطر تحمل فشار بالا و نوع اتصالی که دارند، برای فیکس کردن قطعات در روی میز جوشکاری و میز دستگاه CNC کاربرد فراوانی دارند. برای نگه داشتن قطعات در زمان بسته بودن، دسته را در حالت افقی قرار می دهند و فک متحرک به سمت پایین خواهد آمد.

 

کلمپ دسته عمودی

همانطوری که از اسمش مشخص است، این دسته را در بالا به صورت عمودی نگه میدارن که با پایین آمدن فک متحرک، کلمپ بسته شود. ظرفیت بالایی در نگهداری قطعات دارد و وزن پایین آن، باعث می شود تا در دستگاه های دورکن، فارسی بر و شابلون که نیاز به برش بدون خطای قطعات و سوراخ کاری صحیح پنل ها است، مورد استفاده قرار بگیرد.

کلمپ کششی

خط تولید و مونتاژ یکی از کاربردهای اصلی و اساسی کلمپ کششی حساب می شوند. در این نوع به خاطر توانایی بالایی که برای جابجایی و نگهداری اقلام با وزن های مختلف (تا وزن ۵۰۰ کیلوگرم) دارد، به عنوان یک اهرم عمل می کند و در بیشتر مواقع برای فیکس کردن و ثابت نگه داشتن دو یا چندین قطعه بین دو فک مشخص استفاده می شود که این دو فک توسط پیچ و یا جوش، به کلمپ متصل می شود.

این مقاله را هم بخوانید :   راهنمای انتخاب برخی لوازم برقی پرکاربرد در هر آشپزخانه

کلمپ فشاری افقی

 

این نوع برای نگه داشتن پروفیل ها در دستگاه های برش مورد استفاده قرار میگیرد، دسته به صورت افقی است و برای ثابت نگه داشتن قطعه، فک متحرک باید به سمت جلو حرکت نماید.

قفسه ساچمه ای و کاربرد آن در این صنعت

قفسه ساچمه ای زمانی کاربرد دارد که در دستگاه های صنعتی مورد نظر از حرکات رفت و برگشتی زیادی استفاده می شود. قفسه ساچمه ای یکی از سیستم های خطی متداول است که در کفشک های سنبه ماتریس چدنی و فولادی کاربرد خیلی زیادی دارد. در داخل این نوع بوشن ها ردیف های ساچمه ای قرار دارد که باعث شده تا حرکت های خطی که از حالت لغزشی بوش هستند و میله به حرکت های غلتکی بوش و ساچمه و میله تبدیل شود و این قضیه باعث می شود تا اصطحکاک و خوردگی به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا نماید. یکی از موارد بسیار پر کاربرد قفسه نگه دارنده ساچمه ها در بلبرینگ ها است که به بلبرینگ فیبری یا بلبرینگ فیبر استخوان نیز معروف می باشد.

 

در تمام دنیا حرفه قالبسازی به عنوان صنعتی مادر شناخته شده است که باعث رشد و توسعه سایر صنایع گردیده. اکثر صنایع تولید کالاهای مصرفی همچون خودرو سازی، غذایی، دارویی، لوازم خانگی و … به صورت مستقیم به قالبسازی وابسته اند. حتی بسیاری از سایر صنایع مادر نیز همچون نفت، گاز و پتروشیمی، به صورت غیر مستقیم از پیشرفت این صنعت بهره مند می شوند. اهمیت قالبسازی به اندازه ای بالا می باشد که رشد و بالندگی تولید بومی را بدون توسعه آن نمی توان تصور کرد.

گروه فرم و برش این افتخار را دارد که دارای بیش از چند دهه تجربه در زمینه تامین قطعات استاندارد قالب و ابزار تراش، دانش مهندسی مکانیک در طراحی جامدات، و ارتباطات گسترده بین المللی را دارد و توانسته با همکاری دیگر فعالان این صنعت در راستای رشد و توسعه آن تلاش نماید. محصولات ارایه شده در این مجوعه شامل طیف متنوعی از قطعات استاندارد قالب شامل: انواع کفشک قالب، بلوک قالب تزریق پلاستیک، انواع میل و بوش راهنما، انواع پران های معمولی و گرمکار (نیتراته)، سنبه های برش، فنر قالب، بوش اسپرو، ملزومات و مواد مصرفی پولیش و پرداخت، ابزار های براده بردای و تراش فلزات، و سایر قطعات و ابزار های مورد نیاز صنعتگران عزیز به ویژه جامعه خدوم قالبسازان کشور می باشد. شایان ذکر است می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع محصولات نامبرده به وب سایت formoboresh.com مراجعه نمایید.