برگزیده

ارز دیجیتال به صورت گام به گام

رمزارز (کریپتوکارنسی) چیست؟
رمزارزها نوعی ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. در واقع، رمزارزها پول‌های مجازی غیرمتمرکزی هستند که از علم رمزنگاری برای برقراری امنیت معاملات استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های رمزارزها این است که:

اکثر رمزارزها غیرمتمرکز هستند.
به دلیل استفاده از علم رمزنگاری، رمزارزها دارای امنیت بالایی هستند.
رمزارزها غیر قابل هک و نفوذ هستند.
رمزارزها را می‌توان بدون دخالت هرگونه نهاد یا مؤسسه‌ای به صورت مستقیم در اینترنت بدون نیاز به داشتن حساب بانکی، خرید و فروش کرد. قوانین خرید و فروش رمزارزها در کشورهای مختلف جهان یکسان نیست. در ایران خرید و فروش رمزارز هیچ منع قانونی ندارد و افراد می‌توانند معامله رمزارزها را انجام دهند شما می‌توانید به صورت لحظه‌ای همگام با بازارهای جهانی، قیمت ارزهای دیجیتال را در والکس بررسی کنید.

 

رمزارز بیت کوین (Bitcoin)
بیت کوین
شاید کمتر کسی باشد که نام بیت کوین را به عنوان بهترین رمزارز نشنیده باشد. بیت کوین با نماد اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده بر پایه فناوری بلاک چین است که در سال ۲۰۰۸ توسط «ساتوشی ناکاموتو» معرفی شد. اولین بیت کوین در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد.

نکته بسیار جالب در مورد ساتوشی ناکاموتو، افسانه‌ای بودن آن است. زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد بیوگرافی او در دسترس نیست. اگرچه تا به امروز گمانه زنی‌های بسیار زیادی در مورد هویت اصلی او انجام شده است اما در واقعیت، هیچ کسی نمی‌داند ساتوشی ناکاموتو اسم مستعار چه کسی است؟

نحوه خرید و فروش بیت کوین
با توجه به این که رمزارزها پول‌های فیزیکی نیستند و به صورت دیجیتال مبادله می‌شوند، خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به مؤسسه و یا نهاد خاصی نیست.

خرید از صرافی‌ آنلاین ارز دیجیتال و یا خرید از اشخاص حقیقی از روش‌های رایج خرید بیت کوین است. برای خرید بیت کوین شما به یک کیف پول نیاز دارید. کیف پول در واقع محلی برای نگهداری رمزارزها است که شامل کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌شود.

کیف پول Trust Wallet یک کیف پول موبایل رایگان است که می‌توانید بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. البته برای شروع، می‌توانید از کیف پول خود صرافی نیز استفاده کنید. در این صورت، توصیه می‌شود که حتماً از امنیت کیف پول‌های صرافی اطمینان حاصل کنید.

صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال علاوه بر فروش بیت کوین آن را نیز خریداری می‌کنند. بنابراین، اگر قصد فروش بیت کوین را دارید، تنها کاری که باید انجام دهید، پیدا کردن یک صرافی معتبر و نصب یک کیف پول امن است.

قیمت بیت کوین: هر واحد از بیت کوین در زمان آپدیت این مقاله، ۲۹.۹۸۷ دلار است و حجم معاملات روزانه آن ۲۹.۰۶۶.۶۴۰.۶۵۶ میلیارد دلار است.

رمزارز اتریوم (Ethereum)
رمزارز اتریوم
در حال حاضر، بهترین رمزارز پس از بیت کوین،آلت کوین اتریوم با نماد اختصاری ETH است. اتریوم که بر پایه فناوری بلاک چین کار می‌کند، تنها چهار سال پس از بیت کوین توسط یک جوان برنامه‌نویس به نام “ویتالیک بوترین” به وجود آمد.

در چند سال اخیر، به دلیل پیشرفت چشمگیر اتریوم، افراد بسیار زیادی به استخراج اتریوم روی آورده‌اند. نحوه خرید و فروش اتریوم مانند خرید و فروش بیت کوین است. با توجه به این که امکان دسترسی ایرانیان به بازارهای خارجی با مشکلات بسیار زیادی روبرو است، می‌توانید از صرافی‌های آنلاین معتبر در ایران برای خرید و فروش اتریوم و سایر رمزارزها استفاده کنید.

قیمت اتریوم: هر واحد از اتریوم در زمان نگارش این مقاله، ۲.۰۴۱ دلار قیمت دارد و حجم معاملات روزانه آن ۱۷.۴۳۳.۵۰۷.۸۴۳ میلیارد دلار است.

رمزارز تتر (Tether)
ارز دیجیتال تتر
استیبل کوین تتر با نماد اختصاری USDT یک ارز پایدار بر پایه ارز فیات (پول بدون پشتوانه) و مبتنی بر بلاک چین است. رمزارز تتر به دلیل پشتیبانی توسط دلار آمریکا، استیبل کوین (سکه یا ارز دیجیتال پایدار) نامیده می‌شود. این رمزارز در سال ۲۰۱۵ توسط رئال کوین راه‌اندازی شد. هدف اصلی تتر، سرعت بخشی به انتقال ارزها است.

ویژگی‌های زیر از مهم‌ترین ویژگی‌های رمزارز تتر است:

انجام تراکنش سریع
کارمزد پایین
داشتن ثبات قیمت
نحوه خرید و فروش تتر
خرید و فروش تتر نیز مانند بیت کوین و اتریوم انجام می‌شود که متداول‌ترین و ساده‌ترین روش، خرید تتر از صرافی ارز دیجیتال است. برای این کار مانند بیت کوین و اتریوم، می‌توان از صرافی‌های معتبر داخل ایران استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تتر این است که می‌توانید برای تبدیل سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از تتر استفاده کنید. زمانی که نگران افت قیمت بیت کوین هستید، می‌توانید آن را به ارز دیجیتال پایداری مانند تتر تبدیل کنید که نوسانات قیمتی بیت کوین را ندارد. هر زمان که نیاز شد، می‌توانید تترهای خودتان را به بیت کوین تبدیل کنید.

به این فرایند که یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگری تبدیل می‌شود، معامله جفت ارز دیجیتال گفته می‌شود. معامله جفت ارز دیجیتال بر پایه تتر را می‌توانید در والکس تجربه کنید.

رمزارز بایننس کوین (Binance Coin)
باینس کوین
بایننس کوین، کوین بومی بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، یعنی بایننس است و با نماد BNB شناخته می‌شود. بایننس کوین ابتدا بر بستر بلاک چین اتریوم فعالیت خود را آغاز کرد اما در حال حاضر بر بستر بلاک چین اختصاصی خودش یعنی، بایننس چین فعالیت می‌کند. BNB در جولای سال ۲۰۱۷ با روش عرضه اولیه کوین فعالیت خود را آغاز کرد. در کل ۲۰۰ میلیون توکن BNB وجود دارد. بیشتر سرمایه جمع‌آوری شده در جریان عرضه‌ی اولیه‌ی کوین، صرف بازاریابی و توسعه‌ی بلاک چین این رمزارز شد.

هدف ایجاد این کوین، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و معامله‌ها در صرافی بایننس بود. اما از ابتدای فعالیت به عنوان ابزار پرداخت در پروژه‌های متفاوتی از آن استفاده شده است. هزینه‌های تراکنش در صرافی بایننس، بایننس DEX و کارمزد معامله‌ها در بلاک چین بایننس چین از جمله‌ی این کاربردها است.

بلاک چین بایننس چین که به عنوان BEP2 نیز شناخته می‌شود، بستری محبوب برای اجرای پروژه‌های قرارداد هوشمند و توکن‌های مختلف است. پرداخت با BNB در سایت‌هایی مثل HTC، Crypto.com و Travala.com نیز پذیرفته می‌شود.

قیمت بایننس کوین: هر واحد از بایننس کوین در زمان نگارش این مقاله، ۳۰۰ دلار قیمت دارد و حجم مبادلات روزانه آن ۱.۴۷۱.۷۷۳.۲۹۳ میلیارد دلار است.

رمزارز ریپل (Ripple)
رمزارز ریپل
رمزارز ریپل با نام اختصاری XRP در سال ۲۰۱۲ توسط جید مک کالب (Jade Mccaleb) و کریس لارسن(Chris Larsson) ساخته شده است. این رمزارز در حال حاضر یک شبکه پرداخت جهانی است که پرداخت‌های بین‌المللی فوری، دقیق و کم هزینه‌ای را ارائه می‌دهد. هدف ریپل در درجه اول، کمک به هموار کردن این بخش با استفاده از تسهیل پرداخت‌های جهانی بوده است. روش ساخت رپیل منحصربه‌فرد است و نیازی به استخراج ندارد. بنابراین، استفاده از توان محاسباتی را کاهش داده و تأخیر شبکه را به حداقل می‌رساند.

قیمت ریپل: هر واحد از ریپل در زمان نگارش این مقاله، ۰.۴۲۷ دلار قیمت دارد و حجم معاملات روزانه آن۱.۵۹۶.۱۶۰.۴۹۶۳ میلیارد دلار است.

رمزارز کاردانو (Cardano)
کاردانو با نماد اختصاری ADA یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است. هدف تیم توسعه‌دهندگان کاردانو رفع مشکلات نسل‌های پیشین رمزارزها مانند بیت کوین و اتریوم بود. مهم‌ترین کاربرد کاردانو تراکنش‌های بین‌المللی و ثبت قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز است. بلاک چین شبکه کاردانو برای کاربران خود این امکان را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به شخص سوم، معامله‌ها خود را انجام دهند. از نظر فعالان حوزه‌ی کریپتو کاردانو یک رقیب جدی برای اتریوم، ایاس و دیگر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند محسوب می‌شود.

پروژه کاردانو در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) وارد بازار شد. ارز دیجیتال کاردانو مدت کمی پس از آغاز فعالیت در صرافی بیترکس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در آن زمان، لیست شد. کاردانو توانست در مدتی کوتاه رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کند. کاردانو در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان اتریوم ژاپنی هم شناخته می‌شود. زیرا از طرفی بیشتر توسعه دهندگان این ارز ژاپنی هستند و از طرف دیگر، کاردانو و اتریوم شباهت‌هایی از نظر فنی و ساختاری دارند.

قیمت کاردانو: هر واحد از کاردانو در زمان نگارش این مقاله، ۰.۵۶۳ دلار قیمت دارد و حجم معاملات روزانه آن ۸۸۰.۴۰۶.۳۳۰ میلیون دلار است.

رمزارز سولانا (Solana)
ارز دیجیتال سولانا
سولانا که توکن آن با علامت اختصاری SOL شناخته می‌شود، دارای مقیاس‌پذیری به مراتب‌ بالاتری نسبت به سایر شبکه‌های بلاک چین است و ویژگی‌هایی مانند سرعت بالای شبکه و کارمزد کم، این رمزارز را یکی از محبوب‌ترین ارزهای حوزه کریپتوکارنسی کرده. مشکلات ناشی از مقیاس‌پذیری پایین شبکه‌های بلاک چین غیرمتمرکز از جمله اهدافی هستند که سولانا قصد دارد تا آنها را رفع کند و پرچم‌دار بی‌رقیب این بازار شود.

جالب است بدانید که تایید شدن تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین Solana تنها یک ثانیه طول می‌کشد وبه همین خاطر است که بسیاری از کارشناسان و معامله‌گران از آن به عنوان «قاتل اتریوم» یاد می‌کنند.

قیمت سولانا: هر واحد از سولانا در زمان نگارش این مقاله، ۵۵ دلار قیمت دارد و حجم معاملات روزانه آن ۱.۷۷۹.۲۱۹.۱۳۳ میلیارد دلار است.

ارز دیجیتال چیست و چه سودی دارد؟

ارزهای رمزنگاری‌شده، ارزهایی هستند که از رمزنگاری (Cryptography) برای امنیت، صحت پرداخت‌ها و عملکرد خود استفاده می‌کنند.

سایت‌های فارسی‌زبان برای اشاره به ارزهای رمزنگاری‌شده (Cryptocurrency) از نام‌های زیر نیز استفاده می‌کنند:

  • رمزارز
  • ارز رمزی
  • ارز رمزپایه
  • کریپتوکارنسی‌
  • ارز دیجیتال
  • ارز مجازی

در واقع ارزهای دیجیتال دسته گسترده‌ای ارزها هستند و ارزهای رمزنگاری شده (یا اصطلاحا کریپتوکارنسی‌ها) به عنوان زیردسته این ارزها محسوب می‌شوند.

ارزهای دیجیتال ارزهایی هستند که فقط بصورت دیجیتال وجود دارند، به صورت دیجیتال نگهداری و منتقل می‌شود. این ارزها شکل فیزیکی ندارند، گرچه می‌توان کلید خصوصی آنها را بطور مثال روی یک کاغذ چاپ کرد. (کلید خصوصی، مانند یک رمز است)

نقل و انتقال ارزهای دیجیتال از طریق کیف پول‌های نرم‌افزاری که روی موبایل و کامپیوتر نصب می‌شوند انجام می‌شود. البته کیف پول‌های سخت‌افزاری که برخی از آنها شکلی مشابه فلش مموری دارند نیز برای این ارزها ساخته شده است.

معروف‌ترین ارز دیجیتال، بیت‌کوین است که احتمالا نام آن را شنیده‌اید.

بیت‌کوین مانند تمام ارزهای دیگر دنیا دارای ارزش است. برخی کشورها بیت‌کوین را به عنوان کالا دسته‌بندی کرده‌اند و برخی دیگر به عنوان ارز دیجیتال، قوانینی برای آن وضع کرده‌اند.

اما چه بیت‌کوین را به عنوان یک کالا یا دارایی دیجیتال در نظر بگیریم و چه به عنوان یک ارز، بیت‌کوین ارزش بالایی پیدا کرده و حجم معاملات روزانه آن به میلیاردها دلار می‌رسد.

شرح ساده ارزهای دیجیتال

اگر بخواهیم یک ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین را با ساختار فعلی پول و سیستم بانکی شرح دهیم، می‌توان گفت:

  • کیف پول بیت‌کوین معادل حساب بانکی شماست. کیف پول ارز دیجیتال، یک نرم‌افزار است که می‌توان روی موبایل یا کامپیوتر نصب کرد.
  • آدرس بیت‌کوین معادل شماره حساب بانکی یا شماره کارت‌تان است. آدرس بیت‌کوین را از کیف پول می‌گیرید.
  • بلاک‌چین، معادل سیستم بانکی است که تراکنش‌ها در آن نگهداری و مدیریت می‌شوند. بلاک‌چین را می‌توان یک دیتابیس (پایگاه داده) بزرگ دانست.

با این حساب برای ارسال بیت‌کوین، باید کیف پول‌تان را باز کنید، وارد بخش ارسال شوید، آدرس بیت‌کوین طرف مقابل را وارد فیلد گیرنده کنید، رقم را وارد کنید و ارسال را بزنید، به همین سادگی!

برای دریافت بیت‌کوین، باید کیف پول‌تان را باز کنید، وارد بخش دریافت شوید، آدرس بیت‌کوین را بردارید و آنرا به شخص یا سایتی که قصد دارد برای شما بیت‌کوین بفرستد بدهید.

در سیستم بانکی، کار پردازش تراکنش‌ها، نگهداری موجودی و همه کارهای مرتبط را سیستم بانکی و بانک مرکزی انجام می‌دهد.

اما بیت‌کوین دارای چنین سیستمی نیست. بیت‌کوین شبیه یک سیستم خودمختار است. شبکه بیت‌کوین شامل هزاران کامپیوتر و دستگاه ماینر است که در سرتاسر دنیا پراکنده هستند. تایید تراکنش‌ها و بروزرسانی موجودی‌ها توسط این سیستم انجام می‌شود.

در شبکه بیت‌کوین، همه کامپیوترهای متصل به شبکه یک نسخه از داده‌ها (بلاک‌چین بیت‌کوین) را دارا هستند.

زمانی که یک تراکنش بیت‌کوین به شبکه ارسال می‌شوند و توسط ماینرها (استخراج‌کنندگان) تایید می‌شود، این تراکنش در بلاک‌چین ذخیره می‌شود و غیرقابل تغییر باقی می‌ماند.

بنابراین بلاک‌چین را می‌توان یک پایگاه داده دانست که در هزاران دستگاه در سرتاسر دنیا ذخیره شده و برای اینکه تغییری در این دیتابیس ایجاد شود باید همه کامیپوترهای وصل شده به شبکه آنرا تایید کنند.

همین ساختار فوق‌العاده باعث شده تا سیستمی ایجاد شود که نیاز به بانک یا نهاد مرکزی برای پردازش و نظارت وجود نداشته باشد.

بیت‌کوین از سال 2009 توسط فرد یا گروهی ناشناس ایجاد شده که هنوز هویت واقعی آن مشخص نیست.

این مقاله را هم بخوانید :   تفاوت گردبر چوب و آهن در چیست؟

 

این تعریف، ساده‌ترین شرح از شیوه کارکرد بیت‌کوین و بلاک‌چین آن بود ولی جزییات بسیار ریز و فنی وجود دارد که در بخش استخراج در ادامه می‌توانید آنها را بخوانید.

چرا بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال ایجاد شد؟

شاید مهمترین دلیل ایجاد ارزهای دیجیتال این باشد که نیاز به وجود سیستمی بهتر و کارآمدتر برای پرداخت‌ها، مدیریت پول و بطور کلی سیستم مالی احساس می‌شد.

وقتی همه‌چیز در حال دیجیتال شدن است، چرا یک پول و ارز، به شکل دیجیتال درنیاید؟

در واقع می‌توان دیجیتال شدن پول را سیر تکامل طبیعی پول دانست.

قرن‌ها پیش پول به شکل کنونی وجود نداشت و انسان رفته رفته از مبادله کالا در ازای کالا، به سکه، به اسکناس، به کارت بانکی و سپس به ارز دیجیتال رسیده است.

بسیاری از چیزها این سیر تکامل را طی می‌کنند.

مهم این است که ما آماده تغییر و پذیرش باشیم تا از سایرین جا نمانیم.

در کتاب ارزهای دیجیتال، سیر تکامل طبیعی پول به طور عمیق درباره ارزهای دیجیتال و شکل‌گیری آنها توضیح داده‌ایم. از اینجا بطور رایگان می‌توانید این کتاب PDF را دانلود کنید و بخوانید.

چگونه از ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

اولین قدم برای شروع استفاده از ارزهای دیجیتال این است که ابتدا نحوه کارکرد آنها را بدانید، با جنبه‌های مختلف آشنا شوید و ریسک‌ها را بشناسید.

 

اما اگر از مباحث تئوری خسته شدید و می‌خواهید با شیرجه زدن در این دنیا اولین تجربیات را بدست آورید، اولین قدم این است که یک کیف پول نصب کنید.

با کیف پول، می‌توانید این ارزهای دیچیتال را دریافت کنید، نگهداری کنید و یا برای دیگران بفرستید. (بخش کیف پول را در ادامه ببینید)

از ارزهای دیجیتال می‌توان برای پرداخت، سرمایه‌گذاری و معامله‌گری استفاده کرد. با این حال، فروشگاه‌های کمی در دنیا و اینترنت هستند که این ارزها را به عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند.

آیا می‌توان مثلا با بیت‌کوین یک ماشین خرید؟ از نظر تئوری بله ولی همه‌چیز به این بستگی دارد که طرف مقابل شما بیت‌کوین قبول می‌کند یا نه! وقتی شخص مقابل حتی مفهوم بیت‌کوین را نداند، پس شما نیز چنین پیشنهادی نمی‌کنید.

اگر بیت‌کوین را مانند دلار، یک ارز در نظر بگیرید، بسیاری از مفاهیم برای شما ساده‌تر خواهد بود. اگر بخواهید با دلار معامله کنید، باید شخص مقابل شما دلار را به عنوان روش پرداخت بپذیرد.

از طرف دیگر، وقتی بیت‌کوین یک ارز است، نمی‌توان انتظار داشت آنرا بدون هیچ بدست آورد. البته سایت‌هایی هستند که مقادیر خیلی کمی بیت‌کوین (مثلا 0.0000002 بیت‌کوین) را با هربار درخواست کردن می‌توانید بدست آورید. ولی آنها نیز در ازای این کار، تبلیغات زیادی به شما نمایش می‌دهند و برخی از آنها شما را تشویق می‌کنند با همین مقادیر کم وارد شرط‌بندی شوید.

پس بیت‌کوین رایگان وجود دارد ولی ارزش ندارند وقت خود را برای آن تلف کنید. اگر بخواهید بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال ارزشمند دیگری را داشته باشید یا باید آنرا بخرید یا استخراج کنید. برخی از ارزها قابل استخراج نیست ولی بیت‌کوین را می‌توان استخراج کرد.

استخراج بیت‌کوین در ابتدای راه‌اندازی آن در سال‌های 2009 و 2010 ساده بود و سرمایه‌ای لازم نداشت ولی امروزه دیگر فقط با دستگاه‌هایی که چندده میلیون قیمت دارند می‌توان آنرا استخراج کرد.

البته می‌توانید سیستم‌های زیرمجموعه‌گیری بیابید که شما را تشویق می‌کنند با معرفی افراد دیگر، بیت‌کوین بدست آورید. اینکه بتوانید از طریق این سیستم‌ها به بیت‌کوین برسید به مهارت شما در جذب افراد بستگی دارد که همه دارای این مهارت نیستند.

استفاده از ارزهای دیجیتال بحثی بسیار مفصل است. اگر در مورد این ارزها علاقه‌مند شده‌اید می‌توانید با خواندن مطالب بیشتری از بورسینس به نحوه کارکرد این ارزها پی ببرید.

کوین و توکن

کریپتوکارنسی‌ خود دارای دو دسته توکن (Token) و کوین (Coin) است، اساسی‌ترین تفاوت این دو این است که توکن‌ها دارای بلاک‌چین اختصاصی نیستند و بر پایه یک بلاک‌چین دیگر همانند اتریوم (ethereum) ایجاد می‌شوند، اما کوین‌ها بلاک‌چین اختصاصی خود را دارند. با این حال برخی از افراد هستند که این دو مفهوم را برای ارزهای مختلف بکار می‌برند.

به هر حال، وقتی حرف از کوین و توکن می‌شود، منظور ما ارز دیجیتال است.

هر کریپتوکارنسی، چه توکن باشد و چه کوین، در واقع چیزی بیش از یک رشته کد روی بلاک‌چین نیست.

نکته جالب درباره کریپتوکارنسی‌ها این است که وقتی گفته می‌شود شخصی 1 بیت‌کوین دارد، این بیت‌کوین به شکل فایل موجود نیست. شما نمی‌توانید به یک شی فیزیکی یا حتی یک فایل اشاره کنید و بگویید “این یک بیت‌کوین است”.

بلکه فقط سوابق تراکنش‌ها و آدرس‌ها هستند که روی بلاک‌چین وجود دارند که موجودی‌شان کم یا زیاد شده است. با خرید بیت‌کوین از شخص دیگر یا هر انجام هر تراکنش، اطلاعات در یک دفتر کل عمومی که همان نام بلاک‌چین نام دارد نگهداری می‌شود.

 توجه به این که در سال های اخیر استفاده از ارز های دیجیتال به صورت چشم گیری افزایش یافته است شاهد استفاده بسیاری از اصطلاحات در این حوزه هستیم که بین معامله گران و سرمایه گذاران رد و بدل می شوندیک از اصطلاحات پرکاربرد که حتما به گوش شما هم خورده است توکن می باشد که در این مطلب سعی داریم به سوال توکن چیست پاسخ دهید.

در پاسخ به سوال توکن چیست پاسخ های متفاوتی را می توان ارائه دادبرای مثال می توان گفتتوکن نماینده ای از دارایی های تائید شده و دارای ارزش می باشداما اگر بخواهیم به صورت دقیق تر و علمی تر به ارائه تعریف بپردازیم باید بگوییم توکن نوعی ارز دیجیتال است که خود دارای بلاک چین مستقل نمی باشدبه عبارت دیگر نقل و انتقال کوین ها از طریق الگوریتم های رمزنگاری شده ی کوین های دیگر کنترل می شود.

توکن چه تفاوتی با کوین دارد؟

حال که با پاسخ توکن چیست آشنا شدید ممکن است به خاطر شباهتی که بین کاربرد آن با کوین وجود دارد این سوال برای شما به وجود آید که تفاوت هایی را بین این دو مورد می توان در نظر گرفت یا خیربرای بررسی توکن چیست و تفاوت آن با کوین ها می توان این گونه توضیح داد که توکن ها به دلیل نداشتن بلاک چین مستقل روی شبکه اتریوم و یا شبکه های دیگر جابجا می شوند که این موضوع را می توان یکی از مهم ترین تفاوت های بین این دو مورد بیان کردچرا که کوین ها دارای بلاک چین مستقل هستند و نیاز به شبکه های دیگر برای جابجایی ندارند.

توکن چگونه به وجود می آید؟

بعد از این که به سوال توکن چیست پاسخ داده شد سوال مهم دیگری که در این حوزه به وجود می آید این است که توکن ها چگونه به وجود می آیند؟ در پاسخ به سوال توکن چیست و نحوه ی به وجود آمدن آن باید گفت که ایجاد آن کار پیچیده و دشواری نیست و افرادی که اطلاعات و تجربه ی کافی در زمینه ی برنامه نویسی داشته باشند به راحتی می توانند این کار را انجام دهند.

برای این کار برنامه نویس، کوین های بومی را به بلاک چین ها منتقل می کند و با این کار به تولید توکن اختصاصی می پردازدالبته برای این کار لازم است مقداری از کوین های شبکه مربوطه را خرج کنیدبرای مثال اگر به کمک اتریوم توکن ها را پیاده سازی می کنید لازم است که مقداری از کوین های اتریوم را خرج کنید تا از این طریق استخراج کننده های شبکه مورد نظر بتوانند اعتبار معامله توکن ها را تایید کنند.

در ادامه نحوه تولید آن باید به طور خلاصه گفت که تولید توکن ها به خودی خود کاری ساده است که می توان با کمترین هزینه و در کمتر از یک ساعت انجام داد اما توجه به این نکته ضروری است که تولید این توکن ها نمی تواند نشانه ی ارزشمند بودن توکن ها باشدبه همین دلیل لازم است که با در نظر گرفتن پشتوانه های لازم اقدام به تولید آن نمود.

در واقع برای این که توکن های تولید شده اعتبار و ارزش داشته باشند لازم است در پروژه های کاربردی دخیل باشند و به عبارت دیگر بتوانند در صرافی های معتبر اضافه شوند که البته این کار ها به سادگی تولید توکن نخواهد بود. خرید و فروش توکن ها در صرافی هایی مانند کوکوین و بایننس و …. صورت می گیرد که هر صرافی با توجه به شناخت خود درباره پروژه مورد نظر، قابلیت معامله توکن را به پلتفرم خود اضافه می کنند.

در نهایت برای خرید توکن پروژه مورد نظر باید به صرافی هایی که آن را لیست کرده اند مراجعه کنید که متاسفانه در حال حاظر تحریم هستیم و برای دسترسی و خرید توکن مورد نظر نیاز به VPN آی پی ثابت خواهید داشت. امروزه متاسفانه به دلیل افزایش تولید توکن ها می توان گفت که در حدود 90 درصد از توکن های تولید شده بدون هدف و یا کاربرد خاصی می باشند و در واقع هدف تولید آن ها پر کردن جیب افرادی است که به عنوان توسعه دهندگان عرضه به فعالیت می پردازند.

موضوعات مختلف ارزهای دیجیتال

بسته به اینکه قصد دارید از ارزهای دیجیتال چه استفاده‌ای ببرید، مباحث مختلفی در خصوص این ارزها مطرح می‌شود.

 

کیف پول ارزهای یجیتال (Wallets)

همانطور که شما اسکناس و پول‌هایتان را در یک کیف پول جیبی نگهداری می‌کنید، نگهداری و مدیریت ارزهای دیجیتال نیز نیاز به یک کیف پول دارد. بنابراین اولین قدم برای استفاده از ارزهای دیجیتال این است که یک کیف پول مناسب، امن و مطابق نیازهای خودتان ایجاد کنید.

یکی از ویژگی‌های تکنولوژی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکزسازی و تسهیل دسترسی همه افراد کره زمین به خدمات مالی است. به همین دلیل کیف پول ارزهای دیجیتال همانند یک حساب بانکی نیست که نیاز باشد فرمی پر کنید یا اینکه حداقل موجودی داشته باشید و یا اینکه کسی بر حساب شما نظارت کند.

این آزادی اما بهایی نیز دارد: مسئولیت شما بسیار بیشتر می‌شود. زیرا والت‌ها کلید خصوصی (Private key) شما را نگهداری می‌کنند و اگر این کلید خصوصی گم شود، به سرقت برود و به هر دلیلی از دسترس شما خارج گردد، موجودی ارز دیجیتال شما دیگر قابل بازیابی نخواهد بود. بنابراین در دنیای ارزهای دیجیتال، بسیاری از اشتباهات غیرقابل برگشت هستند.

 

با این حال در صورت دانستن نکات اساسی و رعایت چند نکته که در ادامه مطرح می‌کنیم، تا حد زیادی می‌توانید از ارزهای دیجیتال خود محافظت کنید.

دسته‌بندی کلی والت‌ها

والت‌ها انواع مختلفی دارند و اغلب آنها را به صورت رایگان می‌توان ایجاد کرد.

والت‌های تحت وب: سایت‌هایی که در آنها یک کیف پول می‌سازید و مدیریت کیف پول از طریق همان سایت انجام می‌شود. در برخی از این سایت حتی نیاز به وارد کردن نام و ایمیل نیست و می‌توان با چند کلیک ساده کیف پول را ایجاد کرد.

والت‌های موبایلی: بصورت اپلیکیشن‌های موبایل اندرویدی یا IOS وجود دارند که امکان مدیریت ارزهای دیجیتال را از طریق موبایل‌ها فراهم کرده‌اند.

والت‌های دسکتاپ: نرم‌افزارهای قابل نصب یا پرتابل هستند که روی کامپیوترهای ویندوزی، مک، لینوکس و… نصب می‌شوند. طبیعتا این نرم‌افزارها نیز برای ارسال ارز دیجیتال نیاز به اتصال اینترنت دارند.

والت‌های سخت‌افزاری: اغلب این والت‌ها تقریبا به اندازه یک فلش مموری هستند و جز امن‌ترین و بهترین والت‌ها محسوب می‌شوند. این والت‌ها را می‌توان به سایر دستگاه‌ها متصل کرد و موجودی ارز دیجیتال را مدیریت نمود.

والت‌های آفلاین: تکنولوژی ارزهای دیجیتال به صورتی است که حتی می‌توان مقادیر بسیار زیادی ارز دیجیتال را روی یک کاغذ نگهداری کرد. کافیست کلید خصوصی ارز موردنظر را از طریق سایت‌هایی که امکان ساخت کیف پول کاغذی می‌دهند پرینت بگیرید و جای امنی نگهداری کنید، سپس ارز دیجیتال را به آدرس آن والت ارسال کنید.

حتی اگر 10 سال بعد هم آن کاغذ را بیرون آورید موجودی آن در بلاک‌چین ذخیره شده و می‌توانید با Import کردن کلید خصوصی به یک والت، به موجودی آن دسترسی داشته باشید (اگر شبکه و بلاکچین آن ارز دیجیتال به طور کلی از بین نرفته باشد).

ارز شیبا