مطالب عمومی سری اول

توصیه های کاربردی برای اجاره خانه دانشجویی در خارج از کشور

واسه بعضی از خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور، پیدا کردن محل اقامت شایسته و مطلوب، یکی از نگرانیای همیشگی هستش و بعضی وقتا به خاطر مشکلات مادی و الهی این میدون، عطای تحصیل در بیرون مرز کشور رو به لقایش می بخشن.

در این گفتار، به نکته هایی درباره پیدا کردن و اجاره کردن محل اقامت در کشورای جور واجور دنیا می پردازیم. واسه باخبر شدن از این موارد در ادامه با ما همراه باشین.

تحصیل در داخل کشور، هیچ وقت مشکلات و مسائلی که زندگی در بیرون مرز کشور واسه دانشجویان ایرونی داره رو نداره و فرصتای پیدا کردن محل اقامت مطلوب و شرایط وفق دادن با وضعیت موجود در کشور خودمون، قابل مقایسه با زندکی در کشور دیگه نیس.
ما در کشور خودمون، با فرهنگ و رسوم و شرایط قانونی و حقوقی تا حدودی آشنا هستیم و به واسطه نبود مشکل زبانی، ملیتی و قانونی، خیلی راحت می تونیم نسبت به تردد در شهرهای جور واجور و پیدا کردن محلای اقامت کوتاه مدت و دراز مدت اقدام کنیم.

اما همین وضعیت رو در کشور خارجی که خواهان تحصیل هستیم، نداریم و اگه هم داشته باشیم،‌ با شرایط و مختصات خاص هست که مسائل مربوط به خود رو می خواد.

به طور مثال، در ایران، یه دانشجو واسه اجاره محل اقامت، هیچ وقت با این بحث مواجه نمیشه که محل رو بهش به خاطر ملیتش! اجاره ندن.

به هر حال شرایط و فرهنگ هر کشور، تاثیر زیادی در پیدا کردن محل اقامت مطلوب براساس شرایط مقتضیات هر دانشجو داره که باید واسه حل مشکلات، راه حلای منطقی پیدا کرد.

در هر قاره دنیا، مسائل مربوط به اجاره محل اقامت دانشجویی و حتی پیدا کردن مکانای اقامت مطلوب، شرایط و روند خاص داره که دانشجویان باید پس از احذ پذیرش تحصیلی، اولین بحث ای که با اون آشنا می شن، موضوع accommodation باشه.

البته دانشگاه ها به واسطه جذب دانشجوی خارجی، معمولا مسئولی واسه این کار در نظر می گیرن که مسئول کارای محل اقامت می گن و accommodation officer‌ اسمشه.

دپارتمان مربوطه، معمولا دانشجویان خارجی رو قبل از عزیمت به دانشگاه و در زمان حضور پیدا کردن در دانشگاه، در مورد پیدا کردن محل اقامت کمک می کنه.

حتی اگه دانشگاه اینجور کمکی رو ارائه نکرد،‌ شرکتا و سازمانایی هستن که خدمات پیدا کردن محل اقامت دانشجویی با شرایط جور واجور رو در اختیار اونا قرار میدن و حالا با معجزه گوگل، پیدا کردن این جاها و دسترسی به اونا، خیلی آسونه. از جمله میشه این سایت رو مثال زد.

در ادامه نکاتی درباره پیدا کردن مکان اقامت دانشجویی ارائه می کنیم که با امید به اینکه مورد توجهتون قرار بگیرن.

  1. واسه پیدا کردن محل اقامت دانشجویی در کشور و شهر دانشگاهی که پذیرفته شدین، اولین قدم، رابطه با مسئول اقامت در دانشگاه مقصد هست تا شرایط و شیوای پیدا کردن محل اقامت دانشجویی مطلوب رو به شما یادآوری کنه.
    پس، اول از دانشگاه کمک بخواین و وقت خود رو با سر و کله زدن با سایتا و اجاره دهنده گان قانونی یا غیر قانونی دیگه تلف نکنین.
  2. روشای مختلفی واسه پیدا کردن محل اقامت دانشجویی در بیرون مرز کشور هست.
    زندگی میان یه خونواده ساکن، هم اتاق شدن با فردی دیگه، هم خونه شدن با افراد جور واجور و اجاره یه محل مسکونی جداگونه، از جمله راهکارهای پیش روی هست.
    هر کدوم از این روش ها، فواید و مشکلات خاص خود رو داره.
    مثلا زندگی با یه خونواده ساکن،‌ به شما فرصت تقویت زبون خارجه کشور مقصد رو میده و شما کم تر احساس تنهایی می کنین،‌ اما از طرفی، شلوغی خونه و کمبود حریم خصوصی واسه شما، شاید خیلی براتون در دراز مدت جذاب نباشه. هم اینکه، هم خونه شدن با چند نفر، هر چند همیشه شما رو در روند یادگیری از ملیتای دیگه و تعامل با اونا قرار میده‌، اما این امکان هم هست که این افراد با ملیتا و فرهنگای جور واجور، در  دراز مدت مخالف با ارزشای رفتاری و فرهنگی شما باشن و آزار دهنده! اجاره محل مسکونی جداگونه هم، خیلی خوبه. اما در کشور غریب که شمائید و آشنا و فامیلی نیس و هنوز دوست زیادی هم پیدا نکردید، شاید تاثیر منفی روی شما بزاره! پس راه حل چیه؟ جواب یه خطی واسه اون نداریم. بهترین کار، پیدا کردن محل اقامت براساس شرایط روحی، روانی، ‌فرهنگی و مقتضیات مالی شماس.
  3. در پیدا کردن محل اقامت در کشور خارجی، مثل مدیران، به SWOT Analysis بپردازید. یعنی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتا و تهدیدایی که محل اقامت جدید به شما میده یا میده رو بررسی کنین. واسه هر کدوم از عوامل ۴ گانه مطرح شده، دلایلی ذکر کنین. اگه کل عوامل شما رو به این درک رساند که این محل با کل شرایط، وضعیت خوبی داره، بی درنگ نسبت به اجاره محل اقامت دست به کار شین.
  4. سیستم family stay یعنی زندگی با یه خونواده، معمولا در شهرهای جور واجور دنیا، آپشنایی نداره و پس، اگه قصد تقویت زبون خارجه خود رو در کشور مقصد دارین، تلاش کنین با هم خونه شدن با دانشجویان بین المللی، با یه تیر دو هدف رو بزنین: هم از تنهایی در بیایید و محل مناسبی واسه زندگی پیدا کنین و هم با تعامل با دانشجویان بین المللی، با زبون و فرهنگ اونا اشنا شید.
  5. پیدا کردن شرکتایی که خونه دانشجویی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار میدن، یکی از بهترین منابع واسه پیدا کردن مکانای اقامت دانشجویی مقرون به صرفه س که معمولا دانشگاه این اطلاعات رو در اختیار دانشجویان بین المللی خود قرار میده.
  6. یکی از بهترین روش ها واسه باخبر شدن از شرایط و قوانین و فرصتای پیدا کردن مکان اقامت دانشجویی در کشور مقصد، تعامل با دانشجویان ایرونی یا بین المللی ساکن در شهر مقصد هستش.
    اطلاعات این افراد رو از راه جست وجو در شبکه های اجتماعی به خصوص لینکدین و فیس بوک پیدا کنین.
  7. اجاره خونه در هر کشوری، شرایط خاص خود رو داره.
    قبل از امضای هر قراردادی، الازمات و تکالیف حقوقی و قانونی اجاره دهنده و اجاره کننده رو خوب بخونین.
  8. بیشتر واحدهایی که به دانشجویان ارائه می شه، مبلغی رو به عنوان امانت یا deposit از دانشجو هنگام عقد قرارداد دریافت می کنن. این مبلغ واسه حسن اجرای تعهدات اجاره کننده هست که در زمان تخلیه محل اقامت، اگه شرایط محل اجاره مطلوب باشه، به اجاره کننده عودت داده می شه.
    حتما مبلغ این امانت و شرایط برگردوندن بی چون و به چه دلیل اونو در قرارداد دید کنین.
  9. تا امکان داره هر محل مسکونی رو که در کشوری اجاره می کنین، به این نکته توجه کنین مبلغ ماهانه اجاره رو به شماره حساب صاحبخانه واریز کنین تا بعداها ادعایی علیه شما وجود نداشته باشه.
  10. مدت قرارداد و نام اجاره دهنده و اجاره گیرنده و شرایط اجاره رو کامل در قرارداد تنظیمی رعایت کنین.
  11. اگه شما واسه اجاره محل مسکونی، نیازمند نامه از دانشگاه هستین، از مسئول اقامت دانشگاه بخواین معرفی نامه واسه شما صادر کنه و به موجر بدین. این نامه احتمال اجاره دادن محل به دانشجویان خارجی رو زیاد می کنه.
  12. حتما از سایتایی واسه اجاره خونه استفاده کنین که اطلاعات معتبر و قابل ردیابی و پیگیری روی اون ثبت شده باشه.
  13. بعضی وقتا دیده شده که یه خونه یا یه اتاق از فردی اجاره گرفته شده که اون، مسئولیت حقوقی و قانونی اجاره دادن محل رو نداشته. پس حتما قبل از بستن قرارداد اجاره محل، اگه صاحب خونه شخص حقیقی بود، صلاحیت ایشون رو استعلام کنین. این استعلام با مشاوره مسئول اقامت دانشجویی دانشگاه شما ممکن میشه.
  14. واسه دانشجویانی که تجربه زندگی بیرون مرز کشور و حتی زندگی خارج از شهر محل سکونت خود رو نداشتن، اقامت جداگونه در ماه های اول ورودشون به شهر دانشگاه پیشنهاد نمی شه.
    بهتره که این افراد محل سکونت غیر جداگونه داشته و به همراه دانشجویان یا در خوابگاهای دانشجویی مستقر شن تا خود رو با شرایط زندگی در کشور مقصد وقف بدن.
  15. این وب‌سایت اطلاعات خوبی درباره زندگی با خونواده های محلی در خیلی از کشورای دنیا ارائه می کنه.
  16. سایتایی مانند airbnb یا couchsurfing واسه اجاره محل سکونت در بازه دراز مدت، اپشنایی ارائه نمی کنه.
  17. اگه واسه تمدید محل سکونت خود رضایت کافی ندارین، تا امکان داره ۲ ماه قبل از اتمام مهلت اجاره، موارد به صورت نوشته شده به صاحب خونه اطلاع بدین.
  18. تا امکان داره واسه صرفه جویی در هزینه های رفت و اومد که مبلغ زیادی در کشورای جور واجور دنیا هست، محل اقامت خود رو نزدیک دانشگاه انتخاب کنین تا در روزای تابستون و زمستون، دسترسی شما به دانشگاه آسون باشه.
  19. واسه زندگی در محل اقامتی که مشترکه، روش نامه ای واسه تمیز کردن آشپزخانه، سرویسا و انتقال زباله به بیرون با هم خوابگاهیا تنظیم کنین. جمله clean after yourself‌ جمله ای نام آشنا در خوابگاهای دانشجویی هست!
  20. مدیریت زباله در دانشگاه ها و محلای اقامت دانشجویی اهمیت بالا داره.

    این روش رو در فرهنگ تفکیک زباله خود دید کنین.

  21. محل اقامت خود رو هر زمان که تغییر دادین، تغییر نشانی رو به دانشگاه محل تحصیل و اداره مهاجرت شهر اطلاع بدین تا از دریافت اسمای مهم، غافل نشید.
  22. سایتایی مانند محل اقامت دانشجویی و نجات دانشجویان از جمله پرتالای خوب واسه باخبر شدن از راه های اجاره محل زندگی دانشجویی در سراسر دنیاس.
  23. در بعضی از کشورای اروپایی مانند سویس، سوئد و نروژ، اجاره مکان دانشجویی خیلی سخت و هزینه بر هست.
    پس قبل از عزیمت به این کشورها، فرصتای اقامتی رو به دقت بررسی کنین.
  24. در کشورهایی که سرما بیشتر از گرما احساس می شه مانند کانادا، سوئد و نروژ و دانمارک، قبل از اجاره محل سکونت، از سیستم گرمایشی خونه باخبر شید.
  25. تا امکان داره خونه ای رو اجاره کنین که هزینه سرویس اینترنت پر سرعت روی هزینه اجاره بها دید شده باشه.
  26. اجاره محلایی که هزینه برق و آب بردوش دانشجویان هست، در کشورای گرم سیر مانند استرالیا و مالزی، می تونه هزینه تموم شده اجاره ماهانه دانشجویی رو زیاد کنه.
این مقاله را هم بخوانید :   ۷ توانایی منحصر به فرد کسانی که گرفتار اختلالات اضطرابی هستند