مطالب عمومی سری اول

نشانه های خاموش رفلکس اسیدی که ممکن است مورد غفلت واقع شوند

رفلکس اسیدی معده خصوصا وقتی که باعث سوزش معده می شه، فرد گرفتار رو با وضعیتی سخت روبرو می کنه.
این وضعیت زمان نمی شناسه، گاه و بی گاه و بعد از صرف وعده حجیم و دیروقت شام در نیمه های شب هم آرامش فرد گرفتار رو نابود می کنه.

در این نوشته برآنیم نشونه های خاموش رفلکسای اسیدی رو که ممکنه از اونا غافل باشین رو واسه تون برشماریم و بعضی راهکارهای علمی واسه کنار اومدن با اونا رو واسه تون برشماریم. این نشونه های خاموش عبارتند از:

گلودرد یا گرفتگی صدا 

گلودردهایی که خوب نمی شن و واسه اونا دلیلایی چون سرماخوردگی هم وجود نداره، می تونه به دلیل رفلکس اسیدی باشه.

دکتر «گینا سَم» رئیس بخش گوارش بیمارستان «سینای» در شهر نیویورک در این باره میگه: “بعضی وقتا ممکنه در ناحیه گلو احساس درد کنین چون که بخش کمی از اسید از مری به بالا اومده و باعث خارش گلوتان می شه.”

هم اینکه گرفتگی یهویی صدا هم می تونه به دلیل حرکت اسید معده به سمت حنجره و جعبه صدا باشه که شاید بیشتر هم موقع صبح که مدت طولانی رو موقع شب دراز کشیده بودین به وجود میاد.

سرفه های همیشگی و خس خس سینه

دکتر «ایوون دلتون» از بخش گوارش دانشکده پزشکی  UNC  در کارولینای شمالی، در این باره میگه: “خس خس و سرفه ای که بسیار هم مثل نشونه های مریضی آسم و برونشیته، می تونه بر اثر انتقال اسید از معده به شش ها باشه.”

هم اینکه بعضی وقتا خود سرفه کردنای همیشگی و خس خسای دائمی می تونه باعث فشار روی سطح شکم و معده شده و اسید معده رو به سمت بالا به حرکت در آورد.

مشکلاتی در دندون تون 

اگه در گروه آدمایی قرار دارین که دائم مسواک می زنید و دندونای تون رو نخ می کشید و هنوزم در دندون تون چاله هایی هست نشون دهنده اون هستش که مینای دندون شما در حال ساییده شدنه و یا ممکنه رنگ دندون تون هم عوض شه.
در اینجور زمانایی امکان داره که بتونین همه اینا رو به گردن اسید معده تون بندازین.

دکتر دلتون میگه: “حتی کمی از اسید معده می تونه از راه مری به گلو و بعد به دهن انتقال پیدا کنه و مینای دندون رو تحت تاثیر بذاره. ”

زنگ زدن گوش

اگه گوش تون خصوصا پس از خوردن غذا زنگ می زنه، ممکنه به دلیل انتقال رفلکس اسیدی به سمت سینوسا و حتی گوش داخلی تون باشه.

دکتر سم در این باره میگه: “خیلی از مریضایی که به کارشناسان گوش و حلق و بینی مراجعه می کنن و به مشکلاتی در سینوسای شون، مشکوک هستن، میفهمن که دلیل اصلی این آسیب، رفلکسای اسیدی معدی اوناس.”

مشکل بلع 

دکتر سم میگه اگه زمان بلعیدن مواد غذایی دچار مشکل هستین و با مایعات هم به سختی می تونین اونو پایین ببرین شاید رفلکس طولانی اسیدی داشته باشین.

از بقیه نشونه های این نوع طولانی رفلکس اسیدی میشه به خراش و خارش گلو اشاره کرد که بعضی وقتا هم می تونه به مری منتقل شه و راه اونو باریک تر هم کنه.

تجمع مخاط بینی 

اگه مخاط در بینی تون تجمع پیدا می کنه، بعضی وقتا خوب می شه و دوباره شکل میگیره، می تونه یکی از دلیلای رفلکس اسیدی معده باشه.

دکتر سم در این باره میگه: “اگه تلاش کردین که غذاهایی که ایجاد رفلکس می کنن رو از وعده شام خود خط بزنین و تلاش هم کردین که شام خود رو دیروقت میل نکنین اما بازم بینی تون پر بود، احتمال یه تجمع مخاط بینی معمولیه.”

اگه این نشونه ها از بین بره و دوباره برگرده می تونه نشونه ای از رفلکس اسیدی معده باشه.

این مقاله را هم بخوانید :   ۷ سوال بزرگی که پس از تماشای اپیزود پنجم فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» خواهید داشت