مطالب عمومی سری اول

۱۰ راهکار خانگی برای سفیدکردن دندان ها با مواد طبیعی

براساس یافته های آکادمی دندونپزشکی آمریکا، یکی از چیزایی که بیشتر مردم میخوان در مورد لبخند زدن شون تغییر بدن، رنگ دندون هاشونه. اینجا به بررسی ۱۰ ماده طبیعی می پردازیم که می تونن به صورت روزانه و در سفیدکردن دندانا استفاده شن.

۱- توت فرنگی له شده

یکی از راه های سریع که ممکنه کمی عجیب هم به نظر برسه، مالیدن توت فرنگیای له شده روی سطح دندانه. این میوه به دلیل اندازه اسیدی که داره می تونه خاصیت سفیدکنندگی داشته باشه. یه یا دو عدد توت فرنگی رو له کنین و مسواک تون رو درست مانند وقتی که مسواک می زنید داخل اون بذارین و مثل همیشه مسواک بزنین. بعد از این کار واسه جلوگیری از آسیب به دندون هاتون، تلاش کنین به طور کامل توت فرنگی رو با شستن از روی دندانا پاک کنین.

یکی از روشای قدیمی که هندیا در گذشته های دور ازش استفاده می کردن، شستن دندانا با روغن نارگیل بود. این کار رو درست مانند وقتی که از دهن شویه استفاده می کنین، انجام بدین. طبق تحقیقات علمی طولانی انجام شده بر روغن نارگیل، این مایع می تونه به عنوان سفیدکننده استفاده شه.
این روغن به نابود کردن جرمای احتمالی روی سطح دندانا کمک می کنه و هم به دچار شدن به مریضی مربوط به لثه هم تا حد زیادی جلوگیری می کنه.

۳- ترکیب جوش شیرین و لیموترش

لیموترش واقعا دندانا سفید می کنه؟ کوتاه ترین جواب به این سئوال اینه که بله. این ماده می تونه نقش یه سفید کننده طبیعی رو بازی کنه.
ترکیب کردن یه قاشق چای خوری آب لیموی تازه با مقداری جوش شیرین واسه سفید کردن دندانا در خونه بسیار موثره. جوش شیرین ویژگی سایشی داره و قیلیایی هم هست.
پس تعادل خوبی رو در مقابل اسید لیمو ترش به وجود می آورد و ترکیب سفیدکننده ای واسه دندانا هم هستش.

 

۴- زغال

 

اگه به دنبال این هستین که در سریع ترین زمان ممکن و در خونه دندون هاتون رو کمی سفیدتر کنین از زغال استفاده کنین. زغال با ترکیب کردن اکسیژن و کلسیم کلراید، تاثیر زیادی بر سفید کردن دندانا داره.
این همون ترکیبیه که در بیشتر لکه برهای نوشیدنیایی چون قهوه، چای و شراب استفاده می شه. مسواک خود رو داخل مقداری از پودر زغالی که کامل مطمئن شدین سختی در اون وجود نداره فرو ببرین و مانند مسواک زدن معمولی این بار با پودر زغال مسواک بزنین تا لکه های احتمالی روی دندون هاتون رو تمیز کنه.

۵- پوست پرتقال

مالیدن پوسته داخلی پرتقال روی سطح دندون یکی دیگه از راه های سفید کردن دندانه. قسمت سفیدی پوست پرتقال، البِدو albedo،، ماده ای به نام لیمُنِم داره که شامل حلالای طبیعیه. این ماده در خیلی از اجناس تجاری و سفیدکننده دندون هم به کار برده می شه.

برخلاف بقیه میوه ها، این بخش از پرتقال اسیدی نیس.

پس بدون اینکه آسیبی به دندون برسونه می تونه نقش سفیدکننده رو رو دوش گیرد.

 

۶- برگ ریحان و روغن خردل

 

از برگای خشک شده ریحان و ترکیب اون با روغن خردل هم می تونین واسه سفید کردن دندانا استفاده کنین. ریحان می تونه کمی ساینده باشه اما ترکیب اون با روغن خردل، این خاصیت سایندگی رو کاهش می کنه.
هم اینکه می تونین از ریحان تازه و مالیدن اون روی مسواک تون هم استفاده کنین. ریحان ماده خوبی واسه مراقبت از لثه هاست و خردل هم خاصیت ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده داره که در کنار هم مخلوط مناسبی واسه دندون هستن.

این مقاله را هم بخوانید :   کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی: منابع و سرفصل ها و فرصت تحصیل در خارج

۷- سرکه سیب

سرکه سیب با دارا بودن خاصیت ضدباکتریایی می تونه به عنوان یکی دیگه از سفیدکنندهای طبیعی استفاده شه که خیلی از ادما از اون بی خبر هستن. می تونین مسواک تون رو به اون آغشته کنین و مانند مسواک زدن این کار رو انجام و بعد کمی از اونو در دهن خود مانند وقتی که مایعی رو قرقره می کنین بگردانید. این ماده واسه کشتن باکتریای احتمالی موجود در دهن و یا سطح دندون مناسبه.

۸- ترکیب نمک دریا و جوش شیرین

جوش شیرین یا سدیوم بیکربنات با خاصیت قلیایی که داره می تونه به عنوان یه ماده طبیعی سفیدکننده دندون به کار برده شه.
با خاصیت سایندگی ای که داره، لکه های احتمالی موجود روی سطح دندانا رو نابود می کنه.
نمک دریا هم به عنوان یه ماده ضدباکتریایی که از اون به «اسکراب دندون» یاد می شه، با اندازه اسیدی که داره باکتریای دهانی رو نابود می کنه.
ترکیب این دو ماده با هم می تونه تعادل مناسبی از مواد اسیدی و قلیایی مناسب سفید کردن دندون رو جفت و جور آورد.

۹- پودر زردچوبه

این ماده به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده ای و ضدباکتریایی که داره در کنار دارا بودن مواد آنتی اسیدان واسه سفید کردن دندانا و برطرف کردن مشکلات مربوط به لثه خیلی خوبه. پودر زردچوبه با خاصیت سایندگی که داره می تونه لکه های احتمالی روی سطح دندانا رو نابود کنه.
می تونین مسواک خود رو به پودر زردچوبه آغشته کنین و یا از انگشت واسه کشیدن اون روی سطح دندانا استفاده کنین. بعد دهن، دندانا و مسواک تون رو خوب بشورید.

 

۱۰- خمیر دندون خونگی سفیدکننده

 

با همه مواردی که گفتیم می تونین یه خمیر دندون سفیدکننده خونگی درست کنین. ترکیبی از روغن نارگیل با بیکربنات موجود در جو شیرین، کمی آب لیموتوش تازه، چند قطره نعناع یا ریحان، می تونین یه لک بر به درد بخور و طبیعی با خاصیت ضدعفونی و ضدباکتریایی با طعم و بوی خوب واسه خودتون جفت و جور و از اون واسه هم سفیدی و خوش بو شدن دندون و دهن تون استفاده کنین.