مطالب عمومی سری اول

راهنمای سفر به اسپانیا؛ ۳۰ مقصد گردشگری در سرزمین ماتادورها

 اسپانیا، سرزمین ماتادورها و یکی از مقصدهای گردشگری پر مسافر اروپا و دنیاس که ظرف نیم قرن گذشته، قسمت بزرگی از درآمد خود رو از راه پیشرفت ظرفیتای مربوط به صنعت گردشگری بدست آورده و فرهنگ قدیمی و معتدل مردمون این دیار پهناور در جنوب اروپا و شمال آفریقا دلیل شده تا جشنواره ای از رنگ و مزه و آواز و رقص رو در طبیعت زیبای این منطقه اروپا تماشاگر باشیم.

خیلی از کسایی که اسپانیا رو واسه سفر انتخاب می کنن، همیشه سه شهر والنسیا، مادرید و بارسلون رو در فهرست اولویتای گردشگری خود قرار میدن که بزرگ ترین شهرهای این کشور هستن. شهرهایی که هر یک، به واسطه تیمای کهکشانی رئال مادرید و بارسلونا و والنسیا، آوازه جهانی داشته و بسیاری در دنیا، اسپانیا رو با اسطوره های این سه باشگاه در چند دهه گذشته می شناسن و بس!

شاید هیچ منطقه ای در دنیا به اندازه منطقه کاتالونیا، به تیم باشگاهی فوتبالش تعصب نداشته باشه. جایی که محفل بزرگان فوتبال جهان بوده و انگار، هر پیروزی در رقابتای ملی و بین المللی و فرا قاره ای، ندای استقلال طلبی کاتالونا از اسپانیا رو تازه تر می کنه.

از خیلی از پایتختای اروپایی، پرواز مستقیم به بارسلونا و مادرید هست و بخاطر این، فرودگاه بین المللی مادرید و بارسلون، ساعت به ساعت مثل فرودگاه لندن و پاریس، تماشاگر نشست و برخواست هواپیماهای غول پیگر روی باند فرودگاه هستن.

اگه در تابستون امسال یا فصول دیگه سال، می خواید تا از این کشور قشنگتر و دیدنی بازدید کنین، سرویس گردشگری ما شما رو با ۳۰ مقصد گردشگری جذاب در شهرهای جور واجور این کشور آشنا می کنه و مثل همیشه،‌ پیشنهادای هیجانی واسه گردشگران دیجیتالی داره.

 

با اسپانیا گردی ما همراه باشین.

 

داستان سرزمین ماتادورها

اسپانیا مثل فرانسه و ایتالیا، مقصد گردشگری شماره ۱ قاره سبزه که هرساله پذیرای بیشتر از ۵۰ میلیون گردشگری از سراسر جهان می شه.
موقعیت جغرافیایی اسپانیا دلیل شده تا یکی از مقصدهای تعطیلات گردی اروپاییا و امریکاییا، دیار ماتادورا شه و از فرصت گردشگری طبیعی، ورزشی، دریایی و تاریخی اون بهره مند شن.

اسپانیا در شبه جزیره ایبری واقع در جنوب غربی اروپا واقع شده.
اسپانیا کشوری ‌است در جنوب غربی اروپا. نام رسمی اون پادشاهی اسپانیا و پایتخت اون، مادریده. این کشور از جنوب و شرق به دریای مدیترانه و از جنوب غرب و غرب به اقیانوس اطلس و از شمال به دریای کانتابریا محدوده.

سرزمین اسپانیا شامل قسمت بزرگ شبه‌جزیره ایبری، جزایر بالئارس، جزایر قناری، شهرهای سبته (Ceuta) و ملیله (Melilla) در شمال قارهٔ آفریقا و بعضی جزایر دیگه واقع در مقابل سواحل این قاره و خود شبه‌ جزیره ‌است. جزایر بالئار در دریای مدیترانه و قناری در اقیانوس اطلس و در غرب آفریقا هم بخشی از خاک اسپانیا رو تشکیل میدن.

شهرهای سوتا و ملیا در شمال مراکش که به عنوان دو منطقه خودمختار اداره می‌شن هم بخشی از خاک سرزمینی اسپانیا حساب می‌شن و واسه دیدن از اونا، نیاز به روادید جدا از هم نیس و با روادید شنگن نوع C میشه از اون دیدن کرد.

اسپانیا از غرب با پرتغال از شمال با فرانسه و آندورا از جنوب هم با جبل‌الطارق که به سرزمین‌های فرا مرزی بریتانیا تعلق داره، هم مرزه. اسپانیا، بیشتر از ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع  وسعت داره و بزرگترین کشور شبه جزیره ایبریه. پرتغال و آندورا دیگه کشور‌های تشکیل دهنده شبه جزیره ایبری هستن. اسپانیا هم اینکه پس از فرانسه دومین و بزرگترین کشور غرب اروپا حساب می‌شه.

همونطور که در نقشه مشاهده می کنین، اگه به اسپانیا سفر کردین، چه با هواپیما، چه با اتوبوس و چه با خودرو شخصی و حتی قطار، می تونین به فرانسه و پرتغال سفر کنین. مادرید، پایتخت این کشور تقریبا در وسط اسپانیا قرار داره و بارسلونا، مقصد گردشگری ساحلی مهم اروپا، در شمال شرقی اون قرار گرفته.

راه بین بارسلونا تا مادرید رو میشه با قطار یا هواپیما طی کرد که معمولا در همه ایام سال، بلیط و وسایل حمل و نقل در اختیار گردشگران قرار داره.
البته کسایی که قصد گردشگری خودمونی دارن، شک نداشته باشین سفر زمینی یا با قطار یا اتوبوس و حتی دوچرخه، می تونه جذابیتای طبیعت زیبای اسپانیا رو بهتر از مسافران هوایی بر اونا نمایان کنه.

صحبت ار بارسلونا شد، اولین مقصدهای گردشگری این گزارش رو به دیار کاتالونا اختصاص می دیم.

بارسلونا گردی؛ از “ساگرادا فامیلیا” تا “لارامبلا”

همونطور که گفتیم، اسپانیا در فهرست پر بازدید ترین و پر مخاطب ترین مقصد گردشگری اروپا و جهان بوده و در سال گذشته میلادی، بیشتر از ۶۰ میلیون نفر از این کشور دیدن کردن. اسپانیا رو کشور فستیوال، رقص و آواز و مقصد رویایی واسه ارزون گرده ها می دونن.

یکی ازمعروف ترین مراکز گردشگری بین المللی بارسلون، کلیسای جامع ساگرادافامیلیاه که در تصویر زیر مشاهده می کنین. ساگرادا فامیلیا یه کلیسای جامع نیس، اما از همون اول طراحی قصد بر این بود که در اندازه کلیسای جامع ساخته شه.
این کلیسا دارای ۱۸ مناره بزرگ، هفت کلیسای کوچیک جانبی و سه نمای اصلی باشکوهه.

هر چند مردم اسپانیا به زبون انگلیسی و فرانسوی بر خلاف شهروندان شمال اروپا، آشنایی کمی دارن، اما حضور میلیونی گردشگران از بیشتر از یکصد کشور دنیا در سرزمین ماتادورها، گشتی آروم و جذاب و راحت رو براشون به ارمغان آورده. منطقه توریستی کاتالونیا اسپانیا که طرفدار پر و پا قرص تیم فوتبال بارسلونا هستن،  بیشترین حجم گردشگر هرساله این کشور رو به خود اختصاص داده. این موضوع در شهر تاریخی و دیدنی بارسلونا به طور کامل احساس می شه.

حتی رانندگان اتوبوس و تاکسی و بعضی از مغازه داران، از گفتگو با شما به زبون انگلیسی ضعیف هستن و بخاطر این، بد نیس که در سفر به این کشور، راهنمای آموزش زبون اسپانیایی یا مترجم همراه اپلیکیشنی رو در اختیار داشته باشین تا متوجه نمادها و علایم و مطالب مهم روی نقشه ها و مکانای ورودی گردشگری بشوید.

یکی از مقصدهای گردشگری جذاب که حتما پیشنهاد میکنیم اگه عشق فوتبال هستین از اون دیدن کنین، ورزشگاه تیم باشگاه بارسلونا بوده که موزه ای هم واسه گردشگران در اون تعبیه شده و مثل باشگاه شیاطین سرخ منچستر یونایتد، میشه گوشه ای از افتخارات باشگاه رو در چند دهه گذشته مرور کرد.
واسه بازید از موزه، به درگاه اختصاصی شیاطین بارسلون مراجعه کنین.

در این درگاه میشه به گشتی مجازی در موزه بارسلوناییا زد و اگه راهی این شهر شدید، بلیط بازدید از موزه رو اینترنتی بخرین.

یکی دیگه از مقصدهای گردشگری که از بارسلونا به اون سمت عزیمت میکنن، جزایر قناریه. جزایر قناری در اقیانوس اطلس و ایالت آندلس در جنوب اسپانیا، سال گذشته میلادی در فهرست پر بازدید ترین مناطق توریستی این کشور قرار گرفت.

فرصتای گردشگری بارسلونا

مقصد گردشگری شماره ۱ اسپانیا رو باید شهر تاریخی، ساحلی،‌ جنگلی و آروم و ارزون بارسلونا دونست. جایی که تعطیلات میلیونا نفر از گردشگران هیجانی سراسر جهان رو به خود اختصاص داده و همه نوع ظرفیت گردش و تفریح رو در شهری ۲۴ ساعته بهتون میده.

شهری ارزون با تعداد خیلی از موزه ها، گالریا، و مراکز خرید و تفریح واسه گروه های جور واجور سنی. آنهم در فضایی امن و آروم و تقریبا ارزون با فرصتای غذایی و اقامتی جور واجور. ۱۰ موزه ایی که پیشنهاد اول تریپ ادوایزریا در سفر به بارسلونا هستش رو اینجا ببینین.

اولین چیزی که در بارسلون با اون روبرو میشین، اتوبوسه. در این شهر، فرصت اتوبوس گردی بسیار جفت و جور میشه. در واقع، اتوبوس‌ها یکی از عادی ترین وسایل حمل و نقل در بارسلونا به حساب می‌ روند و جانشین خوبی واسه سیستم مترو هستن. با به کار گیری اتوبوس می‌تونید به بیشتر نقاط شهر دسترسی پیدا کنین که در صفحه‌ی جلوی اتوبوس مشخص شده.
برنامه حرکت اتوبوس‌ها، راه‌ها و نقشه‌ها رو می‌تونید در ایستگاه‌ ها ببینین.

واسه باخبر شدن از سیستک اتوبوسرانی بارسلون، از سایت‌ های TMB و EMT استفاده کرده که نقشه های مترو و ساعت حرکت وسایل دیگه رو هم در اختیار شما قرار می‌ بدن. قیمت  بلیت یدونه سفره ۲/۵ یورو و بلیت T-10 (ده سفره) ۹/۹۵ یورو و بلیت یه روزه ۸/۴۰ یوروه. البته این قیمتا در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام شده.

علاوه بر مترو و اتوبوس بارسلون، میشه از تراموا هم مثل استانبول و وین، استفاده کرد.
این وسیله، از جمله جدید ترین وسیله حمل و نقل در این شهر حساب می شه.
اما مسیرهایش محدوده و هر سال، تماشاگر کامل شدن سیستم تراموا بارسلون هستیم.

اما اگه می خواید از و دیدن کنین پس تراموا و سه خطش ممکنه بسیار موثر باشن. تراموای بارسلونا اختصاصی بوده و بسیار سریع و موثر و طبق برنامه س که جدول وقتی حرکت تراموا رو می‌ تونید از راه سایت trambcn یا از راه  اپ مربوط به اون چک کنین. بلیت تراموا رو هم می‌ تونید در ایستگاه‌ های تراموا بخرین. واسه باخبر شدن از سیستم تاکسی بارسلون هم از این استفاده کنین. البته بارسلون هم در این مورد می تونه کمکای خوبی به شما بکنه.

مناظر نفس گیر، فرهنگ پویا و تنوع جغرافیایی بارسلونا دلیل شده تا سنت و مدرنیه رو بشه در این شهر تاریخی با معماری رویایی از نزدیک لمس کرد.
فرصتی که شاید در کمتر شهر اروپایی قابل مشاهده باشه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بعد از مادرید، دومین شهر بزرگ اسپانیا همین بارسلونه.

این مقاله را هم بخوانید :   شستن لباس می تواند خطرات زیادی برای محیط زیست ایجاد کند

منطقه Barris Gothic از قدیمی ترین محله های این شهر چند میلیونی بوده و قدمتش به دوران روم باستان برمیگرده. مرکز شهر قدیمی بارسلونا باریس گوتیکه که تریپ ادوایزریا بیشتر از ۲۸ هزار بار درباره اش نظر دادن.

طعم خوشمزه آشپزی کاتالونیایی رو حتما در رستورانای بارسلون که تا پاسی از شب بازه رو امتحان کنین. شبای پر هیاهوی بارسلون، تازه از ۱ نصف شب شروع شده و معمولا تا ۵ صبح ادامه پیدا میکنه. هزینه حمل و نقل در این شهر به نسبت دیگه شهرهای اروپایی مانند استکهلم و برلین و آمستردام، ارزانه. حتما Barelona Card جفت و جور کرده و از مترو و اتوبوس تمیز و گسترده شهر استفاده کنین.

اگه می خواید تا کل بارسلون رو ببینین، از اتوبوسای قرمز رنگ دو طبقه مجهز به اینترنت و لوازم خنک کننده HOP ON HOP OFF استفاده کنین. با به کار گیری این اتوبوسا، میشه گردشگری چند ساعته در شهر زد و وقعیتای گردشگری جور واجور اونو تماشاگر بود. هر منطقه ای که بازدید کنین، از راه دستگاه های دیجیتالی، به زبانای جور واجور دنیا براتون توضیح داده می شه.

همونطور که در تصویر فوق مشاهده می کنین، با مراجعه به درگاه مربوطه، میشه نسبت به دریافت برنامه سفرهای روزانه و قیمتای جورواجور و سفارش خرید بلیط دست به کار شد.

این اتوبوسای روی خط قرمز و سبز رنگ که کل شهر بارسلونا رو به ۲ بخش تقسیم کرده حرکت می کنن تا شما بتونین طی دو نیم روز، کل شهر رو بازدید کنین. همه اتوبوسا دو طبقه و مجهز به وای فای هستن.

توجه کنین که خیلی از موزه های شهر بارسلون در اولین یکشنبه هر ماه مجانیه. موزه تاریخ شهر، عصر اولین شنبه هر ماه واسه بازدید عموم مجانیه. گر چه بارسلون به اندازه پاریس، شهر عشاق اروپا، موزه و گالری معروف نداره، اما واسه گالری گرده های هیجانی، جشنواره ای از تاریخ و فرهنگ و هنر چند قرن گذشته رو به نمایش میذاره که دیدن اون خالی از لطف نیس.

بارسلونا رو حرفه ایا، به شهر کاتالونا و لیونل مسی و عاشقان هنر، به شهر آنتونی گادی می شناسن. گادی، معروف ترین معمار اسپانیا بود. شهرتش، مدیون سبک ناب معماریش و به کار گیری عناصر طبیعت و مرگ غم انگیزه به خاطر برخورد با تراموا بود.

، افتخار اسپانیایی سبک کوبیسم رو هم عاشقان نقاشی در این شهر دیدن کنن. در موزه پیکاسو، بیشتر از ۳ هزار تابلو نفاشی در برابر بازدید عمومی قرار گرفته.

علاوه بر گالری و موزه گردی، خیابون گردی عصرانه در بارسلونا هم حال و هوای خاص خود رو داره.
گردشگران هیجانی، قدم زدن عصرگاهی در خیابون La Rambla رو از یاد نمیبرن. شانزلیزه اسپانیا، همین لارامبلا هست که فروشگاه ها و رستورانا و برنده های گرون و معروف در اون قرار داره و از شیک ترین خیابونای شهره.

جایی واسه عکاسی و سلفی گرفتن در خیابانی پر انرژی و هنری که ترکیب سنت و مدرنیته رو در معماری باشکوهش به تصویر میکشه. البته اگه وقت داشتین به محله باری گوتیک هم سر بزنین.

یکی از فرصتای گردشگری جذاب و هیجانی بارسلونا رو میشه تله کابین گردی دونست. ساحل گردی و گردی بر فراز مناطق ساحلی و حنگلی بارسلونا، یکی از هیجانی ترین بخش سفر چند روزه شما به این شهر میشه.

تله کابین ۱۴۵۰ متر بارسلونا، از بالای برح ۷۸ متری Torre San شما رو به دیدن مناظر عجیب شهر می بره. البته توقف بعضی وقتا در برج Torre Jaume هست که از راه آسانسور هم قابل دسترسیه. این برج با ۱۰۷ متر ارتفاع، دومین برج پشتیبانی بلند تراموا در دنیاس. بلیط تله کابین، ۱۱.۲۵ یوروه.

پس در بارسلونا گردی، تله کابین سواری رو یادتون نره.

کسایی که به بارسلون می رن، علاوه بر ساحل گردی و تله کابین گردی و خیابون نوردیای عصرانه، دیدن یکی از بزرگ ترین آکورایومای جهان رو در این شهر از دست نمی دن. آکواریومی با ۳۵ مخزن مجز که ۱۱ هزار نوع آبزی از ماهی کوچیک تا کوسهای بزرگ رو در برابر دید گردشگران قرار میده. با ۲۰ یورو میشه از این موزه دیدن کرد.

داخل اکواریوم بارسلون، ریلایی قرار داره که به آهستگی شما رو به دیدن جشنواره ای قشنگتر از دنیای زیر آب اقیانوسا می بره. اگه سفر  آکوراریوم گردی شما در عصر بود، پس از اون به منطقه Raval برید که جشنواره ای از فروشگاه ها و مراکز خرید زیاد لوکس در اونجا قرار داره.

کسایی که در ماه های جولای و آگوست به این شهر سفر می کنن، می تونن فرصت تماشای رایگان فیلم در محیط قله Montjuic رو داشته باشن که معمولا با پخش موسیقی زنده همراه می شه.

اگه عشق کوهنوردی هستین، رشته کوه مونتسرات که با شهر فاصله کمی داره، فرصت کوهنوردی در جنوب قاره سبز رو براتون جفت و جور می کنه.
با یه قطار می تونین خود رو به این منطقه رسونده  و از زیارتگاه مریم عذرای مشکی یا Black Madonna بازدید کنین.

کسایی که به پاریس  و میلان می رن، کلیسای تاریخی نوتردام و کلیسای باشکوه Dumeo رو حتما در برنامه سفر خود قرار میدن.
در بارسلون اسپانیا هم، ساگردا فامیلیا، جاییه که مثل نوتردام و دومئو، باید دیدن کرد.
کلیسایی با معماری باورنکردنی که یکی از جذابیتای گردشگری شهر هستش.

این کلیسا از سال ۱۸۸۲ میلادی در حال ساخت بوده و پیش بینی می شه در سال ۲۰۲۶ به اتمام برد. آنتونیو بعضی وقتا طراح و معمار اولیش بود. ساگرادا فامیلیا در سال ۱۹۸۴ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. نام این اثر دیدنی روی نقشه: Basílica y Templo Expiatorio de la Sagrada Familiaه.

اگه می خواید از ظرفیتای گردشگری و تاریخی این بنا باخبر شید، به درگاه اختصاصی اون مراجعه کنین.

 

۵ مرکز خرید بارسلون

 

واسه  عاشقان خرید، بارسلون شهری ارزون با فرصتای خرید گوناگونه. یکی از این مراکز خرید، DIAGONAL MARه که از بزرگ ترین و معروف ترین مراکز خرید شهر حساب می شه.
این بازار در نوامبر ۲۰۰۱ میلادی یعنی ۸ سال بعد از برگزاری بازیای المپیک ۱۹۹۲ میلادی شهر راه اندازی شد.

واسه رفتن به این مرکز، باید به غرب بارسلون برید.

دیاگنوال، بیشتر از هشتا دو هفت هزار متر مربع وسعت داشته و جشنواره ای از برنده های اروپایی به خصوص اسپانیاییه. هم اینکه کافه‌ها و رستوران‌های زیادی با منوی‌های جور واجور چون غذاهای اسپانیایی مانند تاپاس، غذاهای چینی مانند سوشی، غذاهای آلمانی و بسیاری موراد دیگه در این مرکز خرید وجود دارن. ساعت کار رستوران‌های دیاگنال معمولا تا ساعت ۱ بامداده. از دیگر امکانات دیاگنال وجود چند تئاتر در داخل ساختمونه.

واسه باخبر شدن از فرصتای خرید و ارتباطی این بازار، به این مراجعه کنین.

مرکز خرید مارماگنام که در یکی از قدیمی‌ ترین بندرای بارسلون به نام ال پورت ول (El Port Vell) قرار گرفته، یکی از مراکز خرید قشنگتر و پر رفت و اومد شهره که در سال ۱۹۹۵ ساخته شد.
با اینکه مارماگنام بزرگ‌ ترین مرکز خرید بارسلونا نیس اما جنسای بسیار در هر سه طبقه خود گذاشته س، از جمله لباس، جواهرات، بدلیجات و چیزای دیگه ای به جز اینا. علاوه بر این مغازه‌ها یه سینما هم در این مجموعه هست.

این مرکز خرید در تموم ۳۶۵ روز سال از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب پذیرای مشتریاس، به خاطر همین این مرکز خرید یکی از بهترین گزینه‌ها واسه خریدهای نیاز مخصوصا در روزای تعطیله. رستوران‌های این مکان یکی از بهترین مکانها واسه خوردن غذا همراه با منظره‌ای منحصربه‌فرد از بندره.

مرکز خرید دیگری که باید در نظر داشت، ARENAS اسمشه. اولین چیزی که درباره آرناس توجه شما رو به خود جلب می‌کنه معماری و شکل ظاهری ساختمونه. این مکان در سال ۱۹۰۰ واسه مسابقات گاو بازی بنا شد واین بازی‌ها  تا سال ۱۹۷۷ در این مکان  ادامه داشتن. پس از مخالفت با مسابقات گاو بازی این مکان متروک موند و در سال ۲۰۱۰ به صورت خصوصی خریداری و به یه مرکز خرید مدرن تبدیل شد.

امروزه این مرکز خرید ۳۰۰۰۰ متر مربعی منزلگاه صدها مغازه با بهترین کالاا، رستوران‌ ها و کافه‌ ها هستش.
یکی از نکات منحصر به‌ فرد این مرکز خرید نمای ۳۶۰ درجه از شهره که با ایستادن بر بام ساختمون می‌ تونید از اون بهره‌ مند شید بیشتر از ۶۰۰ پیشنهاد خرید تریپ اداویزریا درباره آرناس رو ببینین.

مرکز خرید لیلا دیاگونال که تصویر اونو در بالا مشاهده می کنین، از جمله دیگه مقصدهای خرید در بارسلونه که واسه باخبر شدن از فرصتای خرید ، به این مراجعه کنین. این مجموعه‌ی بزرگ در سال ۱۹۹۳ میلادی بنا شد و اولین ساختمون‌ها یا بلوک‌های بزرگ در بارسلونا به حساب می‌روند.