مطالب عمومی سری اول

از کاخ سعد آباد بیشتر بدانیم

کاخ سعد آباد تهران یکی از مراکز گردشگری معروف پایتخت هست که گردشگران داخلی و خارجی زیادی هر روز از ان بازدید می کنن.

از مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد تهران که یکی از نقاط اصلی گردشگران پایتخت هستش، فقط در ۴ روز اول امسال هشتاد هزار نفر دیدن کردن.

کاخ موزه سعد آباد چند دهه س که با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی همراه س و کم تر تورای گردشگری خارجی در سالای گذشته، ایران رو بدون بازدید از کاخ سعد آباد تهران ترک کردن. کاخی که امروزه، کاربرده های دیپلماتیک خیلی از اون می شه و محل استقبال رسمی ریاست جمهوری اسلامی ایران از شخصیتای عالی رتبه خارجیه که به کشورمون سفر می کنن.

 

درباره کاخ سعد آباد

مجموعه فرهنگی هنری و تاریخی سعد آباد، تشکیل شده از موزه و ۱۸ کاخه. کاخی در شمال شهر تهران در محله ای که امروزه متمول ترین شهروندان پایتخت در اون سکنا گزیده ان و راه عبور و مرور مهمانان خارجی عالی رتبه رییس جمهوره. کاخی در پهنه پر تازگی کوهپایهای توچال و دره سرسبز دربند, بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران شکل میگیره که مجموعه سعدآباد با یه میلیون و صد هزارمترمربع وسعت دراین وسعت غنوده س.

(تصویر اتاق خواب رضا شاه)

سعدآباد که از شمال با کوههای البرز,از شرق با گلابدره, از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی داره, در زمان قاجار, محل قرار گرفتن و سکونت تابستونی شاهان این سلسله بوده.پس از کودتای ۱۲۹۹, در وسعتی تازه و الحاق باغای جور واجور, به اقامتگاه تابستونی رضاخان اختصاص یافته, کاخ و کوشکایی به مناسبت و ضرورتای جورواجور در جای جای این پهنهء برتافته از درختان قدیمی و سپیدار و سرو, به فاصله ای از بازمانده بناهای قاجار سر برآورده که طی سالیان به چارده کاخ کوچیک و بزرگ, هرکدوم به سبک و روشی در معماری رسیده.

سعد آباد همونجوریکه گفتیم شمال ۱۸ کاخه که بیشتر اونا امروزه واسه بازدید عموم باز هست.
اما واسه بازدید از انا باید بلیط جداگونه جفت و جور کرد و با یه بلیط نمیشه کل کاخ رو دید.

هیجده کاخ کوچیک و بزرگ از دوره های قاجاریه و پهلوی در سعدآباد وجود دارن:

۱- کاخ احمدشاهی (در اختیار بسیج خواهران) .

۲- کاخ شهوند (کاخ موزه سبز فعلی) .

۳- کاخ سفید (کاخ موزه ملت).

۴- کاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی قبلی الان در اختیـار نهاد ریاســت جمهوری) .

۵- کاخ اسود (مشکی) موزه هنرهای قشنگتر فعلی .

۶- کاخ شمس (موزه مردم شناسی) .

۷- کاخ اشرف (موزه ظروف و صنایع دستی) .

۸- کاخ غلامرضا (ساختمون تبصره ۳۶) .

۹- کاخ ملکه مادر (ســــاختمان جمهوری) .

۱۰- کاخ احمدرضا (در اختیار نهاد) .

۱۱- ساختمون عبدالرضا (امور اداری سعدآباد) .

۱۲- کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا (ساختمون یونسکو) .

۱۳- کاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامی) .

۱۴- کاخ فریده دیبا (موزه آفرینشهای هنری)

۱۵- کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی (موزه بهزاد).

۱۶- کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه دفینه قبلی و در اختیار نهاد)

۱۷- کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه ( موزه خط و کتابت میرعماد).

۱۸- کاخ لیلا (موزه آبکار)

علاوه بر کاخای نامبرده و چندین ساختمون قدیمی دیگه , تاسیسات و امکانات دیگری مثل : سالنای مرغداری و گاوداری , موزستان و گلخانهای جورواجور , استخرهای جور واجور , چشمه سارها , زمینای تنیس و سالن بولینگ , سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه ۱۱۰ هکتاری وجود دارن.

گشتی در سایت کاخ سعد آباد

(تصویر بخش بالایی ایندکس سایت کاخ سعد آباد تهران)

سایت کاخ سعد آباد در نشانی http://www.sadmu.ir قرار داره و یکی از سایتای قدیمی دولتی گردشگری ایران هستش.
بعضی از قسمتای سایت تاریخ بروزرسانی ان به سال ۱۳۸۸ برمیگرده که بهتره واسه ارتقای بخشای اطلاعاتی سایت، بروزرسانی محتوایی شه.
سایت کاخ سعد آباد اطلاعات خوبی رو به بازدید کننده میده هر چند بخش انگلیسی نداره و تعداد خیلی از بازدید کننده های این کاخ در طول سال رو بازدید کننده گان خارجی تشکیل میده.

سایت دارای بخشای اصلی ۷ گانه س : گذشته، موزه ها، امکانات، گردشگری مجازی، رابطه با ما و اخبار سازمان.

در بخش گذشته، به معرفی خلاصه مجموعه سعد آباد اشاره شده.

در بخش موزه ها، ۱۰ موزه ایی که در داخل کاخ قرار داد معرفی شده : موزه آلبومای سلطنتی و اسناد سعد آباد، موزه ظروف سلطنتی، موزه آب، موزه خط و کتابت میرعماد، باغ موزه، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه اتومبیلای سلطنتی، موزه سلاحای دربار و موزه برادران امیدوار.

در بخش امکانات، به معرفی امکانات کاخ اشاره شده ات که گالری فرض و صنایع دستی همای در سعد آباد از اون جمله س.

در بخش گردشگری مجازی، میشه به بخشی از موزه های کاخ به صورت مجازی سر زد. مثلا کاخ موزه ملت، با بیشتر از ۱۰ تصویر جور واجور در این بخش ارائه شده که شامل خوابگاه فرح و تالار تشریفات مجلله.

در بخش اخبار، اخرین خبرا از برنامه های فرهنگی، هنری و تاریخی و گردشگری که در مجموعه سعد آباد برگزار می شه در این قسمت به نمایش در اومده. این قسمت شامل بیشتر از ۲۰۰ خبر در چند سال اخیره.

در سمت راست ایندکس سایت هم بخشایی چون: معرفی آثار  موزه ها، راهنمای بازدید  ، نمایشگاه ها، گزارش تصویری، نشریات داخلی و مقالات تحقیقاتی و سوالات عادی درج شده که منبع اطلاعاتی عالی واسه علاقمندانه.

از راه بخشایی که در بالا گفته شد میشه درک خوبی به صوتی متنی و تصویری از کاخ سعد آٖباد و مجموعه فعالیتای ان داشت.

 

پیشنهادایی به وب مستر

در ادامه به معرفی ۱۸ پیشنهاد به وب مستر محترم سایت کاخ سعد آباد واسه تقویت سطح اطلاع رسانی پرتال و کسب مخاطب بیشتر می پردازیم:

۱-راه اندازی بخش انگلیسی زبون و حتی عربی و فرانسوی زبون در سایت کاخ سعد آباد لازم بنظر میاد. با در نظر گرفتن رشد بازدید کننده از این مجموعه گردشگری شمال تهران در سالای آینده، انتظار میره اطلاع رسانی چند زبانه در این سایت در نظر گرفته شه.

۲-سایت کاخ سعد آباد باید چند رسانه طراحی دوباره شه.
این سایت باید اطلاعات ویدئویی و صوتی و تصویری رو به طور همزمان در اختیار مخاطبان بذاره تا بررسی محتوای سایت،‌باحال تر و قشنگتر تر شه و با استقبال مخاطبان داخلی و بین المللی همراه شه.

۳-کاخ سعد آباد به دلیل تولید محتوا و اخبار در طول هفته،‌یکی از سایتای گردشگری پر مخاطبه و بخاطر این اطلاع رسانی خبری اون باید برد بهتری داشته باشه. پیشنهاد می شه خبرهای مهم کاخ در سایتای خبرگزاری رسمی ایران مشخص شه.

۴-برنامه های جور واجور کاخ سعد آباد در طول هفته می تونه بااستقبال مخاطبان به خصوص شهروندان تهرانی و البرزی همراه شه.
راه اندازی خبرنامه اینترنتی واسه تعامل بهتر و بیشتر با مخاطبان برنامه های جورواجور مجموعه سعد آباد و اطلاع رسانی گسترده و سریع به اونا پیشنهاد می شه.

۵-اختصاص سامانه پیامکی واسه اطلاع رسانی برنامه های کاخ و نظر سنجی پیامکی از مراجعه کننده گان و مخاطبان کاخ، یکی از برنامه های باحال واسه پیشرفت ظرفیتای اطلاع رسانی و تکریم مخاطبان میشه.

۶-کاخ سعد آباد باید ویدئوای خود رو در سایتای به اشتراک گذاری محتوای ویدئویی داخلی و بین المللی مانند آپارات و یوتیوب به اشتراک بزاره تا تبلیغ خوبی واسه نشون دادن ظرفیتای گردشگری ایران و معرفی کاخ به مخاطبان بین المللی شه.

۷-حضور فعال روابط عمومی کاخ سعد آباد در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، می تونه طیفی از کاربران جوون ایرونی رو که آشنایی زیادی با این مجموعه ندارن، به سمت این مجموعه بکشونه. از ظرفیت اطلاع رسانی رسانه قدرتمندی مانند اینستاگرام و توییتر نباید غافل شد.

۸-کاخ سعد آباد باید خدمات گسترده اطلاع رسانی خود رو از راه اپلیکیشنای گوشی هوشمند هم در اختیار مخاطبان بذاره. نسخه موبایلی سایت کاخ سعد آباد تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس طراحی و رونمایی شه.

۹-بخش ارتباطی سایت، باید فرم الکترونیکی داشته باشه و کد رهیگری به مخاطبان بده.

۱۰-بعضی از مراجعه کننده گان به سایت کاخ سعد آباد رو جوانان و محققان میدون تاریخ و گردشگری تشکیل میدن.
وب مستر سایت تلاش کنه بخش اطلاعاتی سایت رو بعد از تکمیل و بروزرسانی محتوا، از راه فایلای پی دی اف غنی سازی کرده تا دسترس یمخاطبان و استفاده انا به مطالب راحت تر و حرفه ای تر شه.

۱۱-معرفی صفحات سایت به موتورهای جست وجوی اینترنت مانند یاهو و گوگل و لایو، پیشرفت پیدا کنه.
حالا بیشتر از نیم میلیون صفحه در گوگل، درباره کاخ سعد آباد اطلاعات ارائه می کنن که با seo‌خوب می تونه این رقم رو به چند برابر بالا برد.

۱۲-یکی از راه های جذب مخاطب و مراجعه کننده حضوری، معرفی بهینه صفحات و اخبار و محتوای کاخ در اینترنت به خصوص موتورای جست و جو هست.
وب مست رمحترم از این قضیه غافل نشه.

۱۳-معرفی مدیران کاخ و بخشای جور واجور به صورت متنی و صوتی پیشنهاد می شه.

۱۴-بخش گردشگری مجازی سایت به صورت به طور کامل مجازی مثل روش پیاده شده در موزه عبرت ایران، طراحی  و بارگذاری شه.

۱۵-لینک کلیه سایتای گردشگری رسمی ایران در فضای مجازی در بخش پیوندای به درد بخور ارائه شه.

۱۶-معرفی سایت کاخ سعد آباد در کلیه سایتای رسمی ایران در دستور کار قرار بگیره.

۱۷-نظر گردشگران بین المللی و شخصیتای بین المللی که از ایران بازدید می کنن، در بخشی از سایت کاخ سعد آباد مشخص شه.

۱۸-کتابا و مقالات نویسندگان بین المللی درباره کاخ سعد آبادو تاریخ سیاسی معاصر ایران به زبانای جور واجور که قابل عرضه هست، در پرتال به اشتراک گذارده شه.

 

 

این مقاله را هم بخوانید :   راهنمای سفر هیجان انگیز به مونیخ: سومین کلانشهر ژرمن ها