مطالب عمومی سری اول

۱۲ چیز روزمره ای که در آینده ای نزدیک دیگر وجود نخواهند داشت

تلفنای ثابت دیگه کاربرد گذشته رو ندارن و نوارهای ویدئویی دیگه استفاده نمی شن. با وجود پیشرفتای ناتموم تکنولوژی، تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس چیزای بسیار زیاد دیگری هم از مد افتاده یا بی ارزش می شن.

اینجا به چیزایی می پردازیم که با اینکه حالا نمی تونیم زندگی مون رو بدون اونا تصور کنیم، اما شاید نسلای بعدی اونا رو نمی بینن.

۱- شکلات

ممکنه در آینده مجبور شید با شکلات محبوب تون خداحافظی کنین! از اونجایی که سرعت تولید کاکائو در حال کاهشه، در آینده ای نه خیلی دور دیگه شکلاتی وجود نداره. تحلیل کنندگان فکر می کنن الان فاصله میان عرضه و درخواست شکلات رو به زیاد شدنه و این فاصله در آینده به طور قطع افزایش بیشتری پیدا می کنه.

۲- طلا

این فلز زرد رنگ کم کم از سطح کره زمین پنهون می شه و معدنچیان کار خود رو از دست میدن.
سرمایه گذاری در بخش طلا رو به کاهشه و پیش بینی می شه عرضه این فلز گرانبها تا چند سال آینده کاهشی ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته باشه.

۳- پول نقد

پول نقد و حتی کارتای بانکی شاید به زودی ارزش خود رو از دست میدن.
همونجوری که ۵۰ سال قبل کسی تصور نمی کرد کارتای بانکی جانشین پول نقد شن، در ۵۰ سال آینده تحولات دیگری در روشای تراکنش رخ میده. فقط با به کار گیری گوشی هوشمند و اثر انگشت خود میتونین وسیله ای رو بخرین.

۴- امضا

امضا هم از مواردیه که به زودی دیگه بلا استفاده میشه. تازگیاً پیشرفتای تکنولوژیکی در بخش زیست سنجی انجام شده مثل تشخیص هویت از روی عنبیه چشم، اثر انگشت و صدا. جعل عنبیه و اثر انگشت چیزی نشدنی میشه.

۵- دستگاه کنترل از راه دور

در خونه هممون چندین دستگاه کنترل هست و ما وابستگی زیادی به این وسیله داریم. هم اینکه، این دستگاه ها همیشه گم می شن و ما همیشه به دنبال شون می گردیم.

با وجود پیشرفتای زیادی که در مورد اینترنت اشیا (Internet of Things) انجام شده به زودی احتیاجی به دستگاه های کنترل از راه دور نیس.
با به کار گیری فرامین و جستجوهای صوتی خیلی راحت میشه کانالای تلویزیون رو عوض کرد.
شرکت آمازون اسپیکری به نام اکو تولید کرده که نمونه ای از تکنولوژی فرامین صوتیه و با صدا کنترل می شه.

۶- ترافیک

با اینکه مثل یه رویا به نظر می رسه اما به زودی و به لطف خودروهای بدون راننده محقق می شه.
این خودروها به طور خودکار حرکت می کنن و دچار اشتباه نمی شن. پس، وقتی که همه خودروها به طور ایمن و مناسب حرکت کنن، دیگه ترافیکی در مسیرها به وجود نمیاد.
هم اینکه، پیش بینی می شه که در این خودروهای روباتیک احتیاجی به به کار گیری آینه نیس.
بعضی از شرکتای خودروسازی مبادرت به ساخت اینجور خودروهایی کردن.

۷- کارکنان فست فودها

کارایی مثل گرفتن سفارش غذا، آماده کردن و سرو اون واسه مشتریان، به زودی به وسیله رباتا انجام می شه.
صفحاتی لمسی تعبیه می شه تا مشتریان بتونن غذای مورد نظرشون رو از منو انتخاب کنن و غذای انتخابی به دست رباتا آماده می شه.
سرویس دلیوری هم اینطوری به وسیله رباتا انجام پذیر میشه.

۸- پزشکان جراح

کارشناسان بخش پزشکی به زودی مجبور می شن شغل دیگری واسه خود پیدا کنن. با وجود هوش مصنوعی و روشای روباتیک، شاید همه جراحیای مهم به وسیله رباتا انجام می شه.

۹- دیابت

احتملا در آینده دیگه مریضی دیابت وجود نداره. محققان به دنبال قندی هستن که ظاهر و طعمی مانند قند عادی داشته اما اثرات مریضی زای اونو نداره. اگه این روش کمکی به حل مشکل نکنه، افراد گرفتار به دیابت میتونن با روش پیوند سلولای لانگرهانس به بدن، با مریضی دیابت مقابله کنن.

۱۰- حریم خصوصی

فرقی نداره کجا هستین یا به کجا می رید؛ با وجود پیشرفتای بخش اینترنت وسایل همیشه تحت نظر هستین. احتملا در آینده ای نزدیک حتی فعالیتای همیشگی تون در اینترنت و الگوهای خرید شما ثبت می شه و فرقی نمی کنه که از حساب کاربری تون خارج شده باشین یا به اینترنت وصل نباشین.

۱۱- قفل و کلید

قفلا و کلیدها در طول ۲۰ تا ۳۰ سال آینده کاربرد خود رو از دست میدن.
ممکنه روزی برسه که فرزندان یا نوه های خود رو واسه نشون دادن این وسایل قدیمی به موزه ببرین! به زودی وظیفه حفاظت از وسایل مون بردوش قفلای کارتخوان میشه. بعضی شرکتای خودروسازی هم مبادرت به ساخت خودروهایی کردن که موتور اونا با فشار یه کلید روشن می شه.

۱۲- دستگاه شارژر

با اینکه حالا طاقت دوری از شارژتان رو ندارین اما در آینده ای نه خیلی دور از این وسیله بی نیاز میشین. با وجود پیشرفتای بخش تکنولوژی بی سیم مثل بلوتوث، ان اف سی و شبکه وای فای، شاید تنها چیزی که نیاز دارین یه شارژر بی سیمه. با اینکه یه جور شارژر بی شیم به وسیله شرکت تسلا ساخته شده اما پیشرفتای بیشتری دراین زمینه صورت می گیره.

شاید ایده شارژ بی سیم به زودی محقق می شه و میتونین گوشی موبایل خود رو از هر کجا که هستین و بدون به کار گیری هیچ رابط فیزیکی ای شارژ کنین.

این مقاله را هم بخوانید :   اتفاقاتی که در فصل هشتم و پایانی سریال «بازی تاج و تخت» باید منتظر وقوع آن ها باشید