مطالب عمومی سری اول

با ۱۰ راهکار خانگی برای از بین بردن بوی بد کفش آشنا شوید

با بالاتر رفتن دمای هوا و فرارسیدن فصول گرم سال، اندازه تعرق بدن و به دنبال اون تعرق پاها هم زیاد میشه. با اینکه شاید بسیاری بر کیفیت بهتر کفش، واسه جلوگیری از بو گرفتن پاها اشاره می کنن و این موضوع می تونه تا اندازه ای هم صحت داشته باشه اما رعایت بهداشت عمومی نقش مهم تری رو رو دوش داره.

خیلی از عوامل از جمله باکتری، تعرق پا و یا بقیه آسیبای احتمالی پا می تونه دلیل بو گرفتن کفشا شن. همونجوریکه گفته شد رعایت بهداشت عمومی و شستشوی همیشگی پاها می تونه بهترین راه حل واسه جلوگیری از بوگرفتن کفشا باشه با این حال بعضی از راهکارهای خونگی می تونن کمی وضعیت رو بهتر کنن.

با این راهکارهای خونگی واسه کم شدن اندازه بوی کفشا آشنا شید:

جوش شیرین

اگه کفشای ورزشی یا معمولی تون بو گرفته، کمی جوش شیرین داخل اون ریخته و اجازه بدین که تا صبح در داخل کفشای تون بمونه. صبح پودرها رو تکونده و اونا رو از داخل کفش خود خارج کنین. یادتون باشه که در مورد کفشای چرم این کار رو انجام ندین چون که باعث خشک شدن کفش تون می شه.

هم اینکه می تونین در داخل جورابای کهنه و قدیمی خود ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین ریخته و قسمت انگشتان اونو با این ماده پر کنین. جورابا رو در طول شب در داخل کفش بذارین. هنگام صبح جورابای شامل جوش شیرین رو خارج کرده و شاید بوی بهتری رو در داخل کفشای تون استشمام می کنین.

ورقه ای از پارچه ای نرم و تمیز

وقتی که کفشای تون بو گرفته، در داخل هر کدوم از اونا یه تیکه پارچه نرم بذارین و اجازه بدین در طول شب در داخل کفشا بمونه. یادتون باشه موقع صبح و قبل از پوشیدن اونا پارچه ها رو از داخل کفشا خارج کنین.

بد نیس از مکانایی که احتمال بو گرفتن اونا زیاده هم مراقبت بیشتری کنین. مثلا اگه در باشگاه ورزشی یه کمد به شما داده شده، یه دستمال خشک کن رو در زیر کیف مخصوص باشگاه خود بذارین و اجازه بدین همون جا بمونه. بینی شما کمک می کنه که فهمیده باشین که چه موقع اون دستمال رو با دستمال جدید دیگری جانشین کنین.

نمک

خیلی از کفشایی که در اونا از الیافی چون کنف استفاده شده، مستعد بو گرفتن هستن و این اتفاق خصوصا وقتی که کفش تون رو در فصل تابستون و بدون جوراب می پوشید زیاد میشه. با پاشیدن کمی نمک به داخل اون کفشا می تونین وضعیت رو بهتر کنین.

عصاره روغنا

چند قطره از عصاره روغنایی چون، اوکالیپتوس، میخک و یا روغن درخت چای رو در داخل کفش خود بریزین. این کار رو مستقیم انجام ندین و با یه برگ کاغذ یا دستمال تمیز آغشته شده به یکی از این روغنا باعث کم شدن اندازه بوی بد کفش خود شید.

این مقاله را هم بخوانید :   ۷ سوال بزرگی که پس از تماشای اپیزود پنجم فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» خواهید داشت

الکل

کمی الکل رو روی بخشا کثیف و بو گرفته کفش خود بریزین. الکل نه فقط باعث از بین رفتن بوی بد کفش می شه بلکه دلیل ضدعفونی کردن کفشای تون هم می شه.

چای کیسه ای مشکی

چای مشکی دارای ماده ای به نام «تانن» است. این ماده می تونه در نابود کردن باکتریایی که در کفشای تون تجمع پیدا کردن کمکرسان باشه. هم اینکه به نابود کردن بوی بد کفش هم کمک می کنه.

چایای کیسه ای رو به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در داخل آب جوش بذارین. اونا رو از داخل آب خارج کرده و اجازه بدین تا خشک شن. بعد اونا رو به مدت یه ساعت در داخل کفش تون بذارین. وقتی که اونا رو از داخل کفشای تون خارج کردین، کفشا رو تمیز و مایع اضافه احتمالی داخل اونو هم خارج کنین.

پودر بچه

درست قبل از پوشیدن کفشای تون در داخل اونا کمی پودر بچه بریزین تا از بو گرفتن کفش تون جلوگیری به عمل آورد. اگه هم فکر می کنین ممکنه پاهای تون با داخل شدن به کفش بو بگیرن، به کف پاهای تون کمی پودر بچه بزنین.

خاک مخصوص نگهداری گربه

ممکنه واسه تون کمی عجیب به نظر برسه اما خاکی که واسه حیوان خونگی خود خصوصا گربه می ریزید دارای خاصیت بوزداییه و هم قدرت جذب مایعات در این نوع خاک زیاده. کف کفش خود رو با یه لایه از همین خاک پر کرده و اجازه بدین که در طول شب در داخل کفش تون بمونه.

صبح می تونین اونو از داخل کفشا خارج کنین و با دستمال مرطوب، ته کفش خود رو تمیز کنین.

قرار دادن کفشا در داخل فریزر

اگه هیچ کدوم از روشای گفته شده، نتواست بوی کفش تون رو برطرف سازه، می تونین به مدت یه شب اونو در داخل فریزر بذارین. کفشا رو در داخل یه پلاستیک که درب اونم بسته شده بذارین و در تموم طول شب اونو در فریزر نگه دارین. این کار می تونه به نابود کردن باکتریای موجود در اون برسه.

شستن اونا در داخل ماشین لباسشویی

اگه بیرون و داخل کفشاتون خصوصا کفشای ورزشی تون کثیف شده اونو در داخل ماشین لباسشویی بیادازید و بعد خشک کن اونو هم استفاده کنین. اگه لباسشویی تون محفظه مخصوص خشک کردن نداره، کفشا در داخل لباسشویی خشک نکنین چون که این کار باعث آسیب رسوندن به اون ماشین می شه.