مطالب عمومی سری اول

لیلا علی؛ از قهرمانی در بوکس تا دنیای آشپزی

در دنیای ورزش، کمتر سراغ داریم که عضوی از خونواده یه ابر قهرمون، بتونه بخشی از راه پر افتخار پدر یا مادرش رو طی کرده و نام و نشانی از خود در ورزش به یادگار بزاره. این وسط، محمد علی کلی، اسطوره بوکس سنگین وزن جهان که یه چند وقت پیش در آمریکا چشم از جهان فروبست، یه استنثا هستش.

اون نه فقط در میدون بوکس، چهره ای کم مثل بود، بلکه تلاش کرد تا دختر ارشدش، تا حدودی راه ایشون رو طی کرده و در راه قهرمانی در میدون بوکس قدم برداره. لیلا علی، یکی از قهرمانان به نام تاریخ بوکس آمریکا بوده که در فاصله سالای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ میلادی، عناوین جهان بسیاری در بوکس سنگین وزن زنان جهان به خود اختصاص داد. البته جکی فریزر، دختر یکی دیگه از اسطوره های بوکس جهان (جو فریزر) هم مثل لیلا، راه پدر رو در پیش گرفت و افتخارات زیادی بدست آورد.

در این گفتار، نگاهی داریم به زندگی لیلا علی، از قهرمانی در بوکس جهان تا ورود به برنامه های تلویزیونی آشپزی و دنیای رنگارنگ مد و لباس ایشون تا با سبک زندگی دیجیتالی اش هم آشنا شیم.

با ما در گزارش امروز همراه باشین.

لیلا علی که بود؟

ورزش جهان اگه ۵ نام خاطره انگیز و چند صحنه نوستالژیک داشته باشین، حتما یکی از اسما، محمد علی کلی و یکی از صحنه های فراموش نشدنی اش، لحظه ناک اوت شدن سانی لیستون به وسیله این بوکسور مشکی پوست آمریکایی در سال ۱۹۶۵ میلادیه که ظاهری ترین عکس تاریخ ورزش جهان نام گرفت.

محمد علی کلی، تنها یه بوکسور و قهرمون رینگ بوکس نبود. اون چه قبل اینکه به دین اسلام علاقمند شه و چه قبل از اون، مخالف سیاستای جنگ طلبانه ارتش آمریکا بود و بخاطر این، پرستیژ یه چهره مدنی و فعال سیاسی و فرهنگی رو یدک می کشید که همین رفتار، بارها براش دردسرساز شد.

۱۰ ناک اون برتر پدر لیلا رو در ویدیو زیر ببینین.

کلی از جمله قهرمانان اسطوره ای ورزش دنیاس که چند باری به تهران سفر کرد.
گر چه نسل امروز جهان، همون اندازه که مالکوم ایکس و خیلی از نوابغ مشکی پوست و موثر قرن بیستم چیزی در خاطره ندارن، از محمد علی هم جز چند عکس و نام و نشون، چیز خاصی نمی دونن.

شاید اگه محمد علی امروز زنده بود، یکی از منتقدان درجه یه سیاستای جنگ طلبانه و نژاد پرستانه دونالد ترامپ، کلید دار امروز کاخ سفید به حساب می رفت که رکورد نبود محبوبیت رو در میان روسای جمهور تاریخ آمریکا شکسته س.

مثل خونواده دیوید بکهام، خونواده محمد علی کلی فقید هم معروفیت بین المللی داره.
نه بخاطر دنیای مد و لباس. بلکه به واسطه فعالیتای ورزشی و هنری و اجتماعی دختر ارشد این اسطوره بزرگ ورزش آمریکا و جهان، که در عصر امروز،‌ به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات هم تونسته بر معروفیت خوب اضافه کنین.

لیلا آماریا علی (Leila Amaria Ali) در ۳۰ دسامبر سال ۱۹۷۷ میلادی در فلوریدا آمریکا به دنیا اومد. اون قهرمون بوکس اسبق زنان آمریکا بود که در اولین سالای قرن بیست و یکم، در فهرست نامداران این ورزش در جهان به حساب می اومد. لیلا، دختر سومین همسر محمد علی کلی بود که ورونیکا پورشه علی (Veronica Ali)‌ نام داشت. اون هشتمین بچه پدرش هستش.
چون که محمد علی از دو همسر سابقش، هفت بچه داشت.

لیلا علی در مدت فعالیتای خود در مورد بوکس قهرمانی که زیر نظر اسطوره بوکس جهان انجام می شد، تونست نشانایی مثل: WBC-WBA-IWBF-IBA  رو به دست بیاره.

لیلا رو میشه مثل پدرش، یه نخبه در میدون بوکس سنگین وزن به حساب آورد. ایشون در هر ۲۴ مسابقه رسمی بوکس حرفه ای خود به پیروزی رسید. ۲۱ مورد از این پیروزی، با ناک اوت کردن حریف و ۳ پیروزی هم از راه رای هیات داوران بدست اومد. لیلا در فاصله سالای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ میلادی، قهرمون دسته میان وزن بالای فدراسیون جهانی بوکس شد و در سال ۲۰۰۶ میلادی، از طرف شورای بین المللی مشت زنی، عنوان قهرمانی رو تصرف کرد.

دختر ۱۷۸ سانتیمتری محمد علی، یه ارتدوکس بوده و در دانشگاه سانتا مونیکا فلوریدا تحصیل کرد.
با وجود اینکه در رشته تجارت مشغول به تحصیل و تحقیق شد، اما ورزش حرفه ای آنهم در میدون بوکس که رشته ای خشن و در میان بانوان، استقبال گسترده نداره رو انتخاب کرد.

اون قبل اینکه به طور حرفه ای وارد رینگ بوکس شه، به دلیل علاقمندی به میدون زیبایی، سالن مانیکور ناخن داشت و این بخش رو پس از دوران قهرمانی بوکس هم ادامه داد و حتی دنیای مد و لباس رو هم تجربه کرد.

اون علاوه بر دنیای بوکس و زیبایی و مد و لباس، عاشق نوشتنه و در سال ۲۰۰۲ میلادی، کتابی با عنوان: Reach! Finding Strength, Spirit, and Personal Powe نوشت که در اون، جوانان آمریکایی رو به زندگی سالم تشویق می کرد.
این کتاب که روایتی از زندگی پر فراز و نشیب خودش و پدرش هستش، داستانای جالبی داره که در گفتاری به بررسی اون می پردازیم.

لیلا در سال ۲۰۰۰ میلادی با یحیی مک کلین ازدواج کرد.
همسرش، مدیر برنامه های این قهرمون نامدار بوکس زنان آمریکا شد و کمک زیادی به لیلا در راه قهرمانی داد. با این حال، عمر زندگی مشترک لیلا با همسرش، مثل عمر ازدواج کلی و پله و مارداونا با همسران خود، زیاد نبود و اونا بعد از ۵ سال از همدیگه جدا شدن. در ۲۳ جولای سال ۲۰۰۷ میلادی، لیلا با کورتیس کانووی ازدواج کرد.

کورتیس، بازیکن قبلی فوتبال آمریکایی بود و این ازدواج که حالا ۱۱ سال از عمر اون میگذره، بازم پابرجا بوده و حاصل اون، دو فرزنده. البته، همسر فعلی لیلا، از همسر سابقش، ۳ بچه داره و بخاطر این، لیلا رو باید مادر خونده سه بچه هم به حساب آورد.

ورود به دنیای بوکس

در بیست سال گذشته، یکی از نامدارترین ورزشکاران در میدون بوکس بانوان، لیلا علیه. اون وقتی تنها هیجده سال سن داشت و یکی از مسابقات بوکس رو به همراه پدرش تماشا می کرد، توجهش به بوکس زنان جلب شد و به رسانه ها اعلام کرد که می خواد به طور حرفه ای، زیر نظر پدرش، وارد بوکس حرفه ای شه.

جالبه که بدونین، محمد علی فقید، پس از آگاه شدن از نظر دختری مبنی بر ورود به دنیای رینگ، با این تصمیم مخالفت کرد.
به این خاطر، لیلا که با مخالفت پدر مواجه شد، به اون قول داد که هیچوقت در رینگ، با مردان رقابت نکنه و فقط با بانوان مشت زنی کرده و در آخر، پدر رو واسه ورود به دنیای حرفه ای بوکس راضی کرد.

اولین مسابقه لیلا علی در هشتم اکتبر سال ۱۹۹۹ میلادی برگزار شد.
وقتی که ایشون بیست و یه سال داشت و به مصاف آپریل فولر از ایالت ایندیانا رفت. مسابقه ای که در نیویورک برگزار می شد و اولین جنگ سخت لیلا در مقابل حریفی ورزیده بود. در ویدیو زیر، رقابت باحال لیلا با پدرش رو مشاهده می کنین.

این رقابت، به واسطه اینکه اولین جنگ دختر اسطوره ورزش بوکس جهان با حریف نه خیلی نامدارش به حساب می رفت، با استقبال گسترده رسانه ها همراه شد.
لیلا تونست، اولین تجربه حرفه ای دنیای رینگ رو با موفقیت به آخرسر رسونده و آوریل رو ناک اوت کنه.
اقدامی که رسانه های ورزشی اون زمان، از اون به عنوان گامی سفت در میدون بوکس لیلا یاد کردن.

البته همونجوریکه گفتیم، این فقط لیلا علی نبود که از خونواده ای بوکس باز به دنیای رینگ می اومد. فریا فورمن، دختر جورج فورمن یا جی فریزر، دختر جو فریزر، قهرمانان سنگین وزن بوکس آمریکا هم بودن که به پشتوانه پدر، می خواستن دنیای رینگ بانوان رو بیازمایند.

لیلا تونست با جی فریزر، دختر بوکس باز مشکی پوست معروف آمریکایی رقابت کرده و در آخر پس از هشت راند، با بیشترین آرای هیات داوران به پیروزی برسه.

این یکی از مسابقاتی بود که لیلا با رای هیات داوران پیروز شد.
در ۲ جنگ نفس گیر دیگه هم، لیلا با رای بیشترین، پیروزی میدون شد.

لیلا و چهره تلویزیونی

لیلا علی از سال ۲۰۰۲ میلادی که به چهره مطرحی در دنیای ورزش بانوان تبدیل شد، تو یه کلیپ ویدئویی به نام Deny  که با همکاری گروه راک کانادایی به نام Default اجرا می شد، شرکت کرد.
این موزیک ویدیو، از راه شبکه های MTV2 و MMUSA درخشش زیادی پیدا کرد.
چون که لیلا در اون، نقش یه بوکسور رو بازی کرد.

همین دلیل شد تا اون به دنیای چند رسانه وارد شده و پس از مدت کوتاهی، جفت و جور کنندگان برنامه های تلویزیونی با ایشون تماس گرفتن و از ایشون خواستن تا تو یه شی تلویزیونی که جرج لوپس (George Lopez) اونو اجرا می کرد، حضور یابد. در همین سال، اون در برنامه همسران واقعی هالیوود (Real Husbands of Hollywood) شرکت کرد.

حضور حرفه ای لیلا در برنامه های تلویزیونی به سال ۲۰۰۴ میلادی برمیگرده. در سال ۲۰۰۷ میلادی، لیلا تو یه قسمت از سریال آمریکایی رقص با ستارگان (Dance with Stars) حضور یافت و این حضور، دلیل علاقه ایشون به رابطه با جفت و جور کنندگان برنامه های تلویزیونی پر مخاطب شبکه های آمریکا شد.
هر چند اون هیچ سابقه رقص نداشت، اما تونست با ماکسین چمرکوفسکی (Maksim Chmerkovsky) خوب حرکت کرده و نظر داوران رو به خود جلب کنه.

در ۵ سال گذشته، حضور تلویزیونی لیلا علی در رسانه های آمریکا به دشت زیاد شد و اون در برنامه هایی که به سبک زندگی، آشپزی، بهداشت و سلامت در رابطه می شد به عنوان مجری و مهمون حضور پیدا کرد.
برنامه هایی چون: FASHION POLICE, CELEBRITY WIFE SWAP, ALL IN WITH LAILA ALI,  از جمله برنامه های تلویزیونی معروف ایشانه.

در ژانویه ۲۰۱۶ میلادی، لیلا اعلام کرد که می خواد در برنامه NEW CELEBRITY APPRENTICE شرکت کنه.

ویدئویی که به تبلیغ سشوار لیلا علی معروف شد رو در ویدیو زیر تماشا کنین.

لیلا در شبکه های اجتماعی

این ورزشکار سی و نه ساله معروف دنیای بوکس زنان آمریکا، مثل خیلی از شخصیتای ورزش و هنر این کشور، علاقه زیادی به فعالیت در شبکه های اجتماعی داره و بخشی از سبک زندگی دیجیتالی ایشون، به پست گذاری در شبکه های مختلفی که عضویت داره، اختصاص پیدا کرده.

ایشون در فیس بوک، صدها هزار مخاطب داره که در این نشانی از سال ۲۰۰۶ میلادی، فعالیتای خود رو اطلاع رسانی می کنه.
گر چه توییتر، شبکه های اجتماعی متن محور، بیشتر مورد استفاده فعالان هنری و سیاسی دنیاس، اما بعضی از نوشته های لیلا در این شبکه بازتابای زیادی پیدا کرد.

لیلا در اینستاگرام، شبکه اجتماعی عکس محور این روزا هم بسیار فعاله و ظرف ۳ سال گذشته، بیشتر از ۱۱۸۰ پست رو به اشتراک گذاشته که ۴۳۴ هزار مخاطب براش به ارمغان آورده. صفحه ایشون رو در این لینک دنبال کنین.

اون، آشپزی و بدنسازی و انرژی مثبت رو بخشی از دلایل راه اندازی این صفحه عنوان کرده که از راه اینستا نوشته هایی که منتشر می کنه، تا حدودی میشه چیزای مورد علاقه ایشون به این میدونا رو فهمید.

اینستاگردی با لیلا علی

در ادامه نگاهی داریم به اینستا نوشته های لیلا با طعم آشپزی و سبک زندگی اون. لیلا تو یه مدت که به فعالیت اینستاگرام پرداخته، هشتگای بسیاری واسه معرفی گسترده مطالبش تعریف کرده که سبک زندگی لیلا علی (lailaalilifestyle) از اون جمله س. البته اون وب سایتی به همین نام هم راه اندازی کرده و به اطلاع رسانی درباره مطالب آشپزی و سبک زندگی سالم می پردازه.

درسایی از لیلا علی

لیلا علی، دختر اسطوره بوکس جهان،، امروز یه فعال آشپزی، مد و لباس و هم اینکه مروج سبک زندگی سالم در کشوریه که با چالشای گسترده چاقی  و بیماریای به وجود اومده به وسیله اون درگیره. ایشون هرچند ورزشکار بوده و در سطح حرفه ای در این مورد کار کرده، اما نگاش به زندگی فقط از دریچه ورزش نبوده و طیف بزرگی از علاقمندیش، بر زندگی صدها هزار آمریکایی تاثیر گذاشته.

نگاه لیلا به زندگی خوشحال و سبک زندگی سالم، بحث ایه که در رسانه های آمریکایی بارها به اون پرداخته شده.
هم در کتاب آشپزی جدیدش و هم در کتاب قبلی اون که درباره انرژی مثبت و زندگی سالم، بر اهمیت زندگی خوشحال تاکید شده.
زندگی خوشحال رو با تغذیه سالم، تفکر سالم و زندگی سالم همراه با طبیعت، میشه بدست آورد.

حضور گسترده ایشون در برنامه های تلویزیونی به عنوان یه قهرمون ورزش زنان آمریکا، نقش زیادی در جذب مخاطب به خصوص بانوان داشته.
در برنامه تلویزیونی biggest LOSER، ایشون تمرینات ورزشی هفتگی رو به زنائی که با بحران چاقی بیشتر از اندازه روبرو هستن ارائه می کنه که انگار تاثیر زیادی در تشویق بعضی از زنان چاق آمریکایی به فعالیتای ورزشی روزانه داشته.

حضور اون در دنیای آشپزی، به طور حرفه ای دنبال می شه و این نشون میده که حتی یه قهرمون ورزشی بوکس زنان هم، می تونه یه سرآشپز موفق و معروف باشه طوریکه رسپی هاش، درخشش زیادی در رسانه ها و به خصوص شبکه های اجتماعی داشته.

اینستاگرام لیلا علی، همونطور که در بالا به اون گفته شد، پر از پستای انرژی مثبت، خوشحال و طعم دار و رنگارنگه. این روش رو انگار افراد ورزشکار کشورمون هم واسه تشویق جوانان به فعالیتای انرژی مثبت در شبکه های اجتماعی، دنبال کنن.

لیلا علی به ما می آموزد که میشه هم بوکسور موفقی بود، هم سرآشپزی فعال و هم تشویق کننده خوبی واسه جوانان به خصوص زنان جهت زندگی سالم در روزگار مدرن امروز.

این مقاله را هم بخوانید :   کودکی با طعم تحقیر، کتک و تجاوز